Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi

Oppitunneista voidaan tutkia joko pintarakennetta tai syvärakennetta. Pintarakenteen analyysilla eli oppitunnin eri vaiheiden ja niiden ajallisen keston tutkimuksella ei ole löydetty yhteyksiä oppimistuloksiin, joten on ehdotettu, että syvärakenteen analyysilla tähän voitaisiin mahdollisesti päästä....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ritvanen, Esa
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23260
_version_ 1826225688447811584
author Ritvanen, Esa
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ritvanen, Esa Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ritvanen, Esa Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ritvanen, Esa
datasource_str_mv jyx
description Oppitunneista voidaan tutkia joko pintarakennetta tai syvärakennetta. Pintarakenteen analyysilla eli oppitunnin eri vaiheiden ja niiden ajallisen keston tutkimuksella ei ole löydetty yhteyksiä oppimistuloksiin, joten on ehdotettu, että syvärakenteen analyysilla tähän voitaisiin mahdollisesti päästä. Tässä tutkimuksessa oppituntien syvärakennetta on analysoitu käsitteellisen rakenteen kautta. Käsitteellistä rakennetta tutkittiin eri fysikaalisten käsitteiden ja niiden välisten suhteiden avulla. Tutkimuksessa kehitettiin luokitteluohjeistus, jonka avulla pystytään analysoimaan videoituja fysiikan oppitunteja, joiden aiheena on sähköteho ja -energia. Oppitunneissa keskityttiin vain opettajan puheeseen ja toimintaan, mutta otettiin mukaan myös oppilaiden vastaukset, jotka opettaja hyväksyy. Oppituntivideoiden luokittelussa käytettiin Videograph-ohjelmaa. Oppituntien luokittelu tapahtui siten, että videoilta etsittiin kaikki käsitteet ja niiden väliset yhteydet. Käsitteet merkittiin silloin, kun ne tulivat esille. Käsitteiden väliset yhteydet luokiteltiin valmiiden yhteysluokkien avulla, joita olivat esimerkiksi kokeellisesti määritetty yhteys, matemaattisesti määritetty yhteys tai perustelematta jäänyt yhteys. Näin saatiin aikaan käsitteiden ja yhteyksien joukko, jonka avulla pystyttäisiin rakentamaan oppitunnin käsitteellisestä sisällöstä käsitekartta. Tässä tutkimuksessa sitä ei tehty. Tutkimuksessa analysoitiin laaditun luokitteluohjeistuksen avulla kolmen yläkoulun yhdeksännen luokan kolme fysiikan oppituntia, eli yhteensä yhdeksän oppituntia. Jokaisella luokalla oli eri opettaja. Saadun aineiston pohjalta vertailtiin eri opettajien opetusmenetelmien käyttöä sekä käsitteiden ja niiden välisten suhteiden määrää oppitunneilla. Huomattiin, että eroja on: kaksi kokeneempaa opettajaa painotti tiettyä opetusmenetelmää, kun taas kolmas, kokemattomampi opettaja käytti hyväkseen tasaisesti erilaisia opetusmenelmiä. Kokeneemmat opettajat myös käyttivät kolmesta oppitunnistaan enemmän aikaa käsiteltävästä aiheesta koko luokalle puhumiseen, toisin kun kolmas opettaja. Tämä näkyi myös esille tulleiden käsitteiden määrässä siten, että kokeneemmat opettajat toistivat samoja käsitteitä useammin, kuin kokemattomampi opettaja. Kaikki opettajat jättivät melkein aina perustelematta käsitteiden välisen yhteyden.
first_indexed 2023-03-22T09:57:59Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ritvanen, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-22T10:27:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-22T10:27:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1128198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23260", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppitunneista voidaan tutkia joko pintarakennetta tai syv\u00e4rakennetta. Pintarakenteen analyysilla eli oppitunnin eri vaiheiden ja niiden ajallisen keston tutkimuksella ei ole l\u00f6ydetty yhteyksi\u00e4 oppimistuloksiin, joten on ehdotettu, ett\u00e4 syv\u00e4rakenteen analyysilla t\u00e4h\u00e4n voitaisiin mahdollisesti p\u00e4\u00e4st\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oppituntien syv\u00e4rakennetta on analysoitu k\u00e4sitteellisen rakenteen kautta.\r\n\r\nK\u00e4sitteellist\u00e4 rakennetta tutkittiin eri fysikaalisten k\u00e4sitteiden ja niiden v\u00e4listen suhteiden avulla. Tutkimuksessa kehitettiin luokitteluohjeistus, jonka avulla pystyt\u00e4\u00e4n analysoimaan videoituja fysiikan oppitunteja, joiden aiheena on s\u00e4hk\u00f6teho ja -energia. Oppitunneissa keskityttiin vain opettajan puheeseen ja toimintaan, mutta otettiin mukaan my\u00f6s oppilaiden vastaukset, jotka opettaja hyv\u00e4ksyy. Oppituntivideoiden luokittelussa k\u00e4ytettiin Videograph-ohjelmaa.\r\n\r\nOppituntien luokittelu tapahtui siten, ett\u00e4 videoilta etsittiin kaikki k\u00e4sitteet ja niiden v\u00e4liset yhteydet. K\u00e4sitteet merkittiin silloin, kun ne tulivat esille. K\u00e4sitteiden v\u00e4liset yhteydet luokiteltiin valmiiden yhteysluokkien avulla, joita olivat esimerkiksi kokeellisesti m\u00e4\u00e4ritetty yhteys, matemaattisesti m\u00e4\u00e4ritetty yhteys tai perustelematta j\u00e4\u00e4nyt yhteys. N\u00e4in saatiin aikaan k\u00e4sitteiden ja yhteyksien joukko, jonka avulla pystytt\u00e4isiin rakentamaan oppitunnin k\u00e4sitteellisest\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 k\u00e4sitekartta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sit\u00e4 ei tehty.\r\n\r\nTutkimuksessa analysoitiin laaditun luokitteluohjeistuksen avulla kolmen yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4nnen luokan kolme fysiikan oppituntia, eli yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n oppituntia. Jokaisella luokalla oli eri opettaja. Saadun aineiston pohjalta vertailtiin eri opettajien opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4sitteiden ja niiden v\u00e4listen suhteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 oppitunneilla. Huomattiin, ett\u00e4 eroja on: kaksi kokeneempaa opettajaa painotti tietty\u00e4 opetusmenetelm\u00e4\u00e4, kun taas kolmas, kokemattomampi opettaja k\u00e4ytti hyv\u00e4kseen tasaisesti erilaisia opetusmenelmi\u00e4. Kokeneemmat opettajat my\u00f6s k\u00e4yttiv\u00e4t kolmesta oppitunnistaan enemm\u00e4n aikaa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aiheesta koko luokalle puhumiseen, toisin kun kolmas opettaja. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s esille tulleiden k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 siten, ett\u00e4 kokeneemmat opettajat toistivat samoja k\u00e4sitteit\u00e4 useammin, kuin kokemattomampi opettaja. Kaikki opettajat j\u00e4ttiv\u00e4t melkein aina perustelematta k\u00e4sitteiden v\u00e4lisen yhteyden.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Esa Ritvanen (esritvan) on 2010-04-22 10:26:58.500793. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-22T10:27:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221551.pdf: 760830 bytes, checksum: e723a7b896334336b54662057d0a6289 (MD5)\r\nlicense.html: 4988 bytes, checksum: 6864f9e11d37e937b43054674d2946dd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-22T10:27:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201004221551.pdf: 760830 bytes, checksum: e723a7b896334336b54662057d0a6289 (MD5)\r\nlicense.html: 4988 bytes, checksum: 6864f9e11d37e937b43054674d2946dd (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rakenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "miellekartat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4hk\u00f6oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan oppituntien k\u00e4sitteellisen rakenteen analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004221551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "402", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "miellekartat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23260
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ritvanen, Esa Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi fysiikka oppitunnit rakenne miellekartat käsitteet sähköoppi 402
title Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_full Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_fullStr Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_full_unstemmed Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_short Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_sort fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
title_txtP Fysiikan oppituntien käsitteellisen rakenteen analyysi
topic fysiikka oppitunnit rakenne miellekartat käsitteet sähköoppi 402
topic_facet 402 fysiikka käsitteet miellekartat oppitunnit rakenne sähköoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23260 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004221551
work_keys_str_mv AT ritvanenesa fysiikanoppituntienkäsitteellisenrakenteenanalyysi