fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salenius, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-19T12:29:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-19T12:29:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23249", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkielmassa k\u00e4siteltiin englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen roolia ja ongelmallisten foneemien\r\nesiintymist\u00e4 kymmeness\u00e4 suomalaisessa englanti vieraana kielen\u00e4 -oppikirjassa. Suomalaisilla\r\nenglannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti er\u00e4iden foneemien\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, ja ongelmia on nostettu esiin my\u00f6s mediassa.\r\nTutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen roolista\r\nkouluissa, englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen yleisell\u00e4 tasolla sek\u00e4 suomalaisille ongelmallisiin\r\npiirteisiin, jotka sis\u00e4ltyv\u00e4t my\u00f6s itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa\r\ntutkimuksissa oli todettu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille,\r\njoiden laatua ja m\u00e4\u00e4r\u00e4 my\u00f6s kritisoitiin. Koska \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on j\u00e4\u00e4nyt aikaisemmilla asteilla\r\nv\u00e4h\u00e4iselle huomiolle, sen seuraukset n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4myksess\u00e4 n\u00e4iden toistaessa tiettyj\u00e4 samantyyppisi\u00e4 virheit\u00e4.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millainen oppikirjojen rooli on ollut \u00e4\u00e4nt\u00e4misen\r\noppimisessa, sill\u00e4 kirjat ovat tunnetusti hyvin t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat\r\nt\u00e4h\u00e4n tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riitt\u00e4v\u00e4n kattavan esityksen\r\nmahdollistamiseksi. Erityist\u00e4 huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien\r\nesitykseen, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 eroavat suomen \u00e4\u00e4nnerakenteesta tai puuttuvat siit\u00e4 kokonaan ja siksi\r\naiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien\r\nmahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa.\r\n\u00c4\u00e4nt\u00e4misen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti v\u00e4h\u00e4inen ja \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen liittyv\u00e4 aineisto\r\nesiintyi pitk\u00e4lti samantyyppisiss\u00e4 harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista n\u00e4kyi kirjoissa\r\npidett\u00e4v\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin\r\nrajoitetusta m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten\r\nsen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4\r\nopettajan vastuu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisessa ja ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 esille tuomisessa on todella merkitt\u00e4v\u00e4.\r\nMateriaalin rajallisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi tarkkoja p\u00e4\u00e4telmi\u00e4 ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa\r\nviitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mismateriaalin laadun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n suhteen olisi oppikirjojen\r\njulkaisemisessa olisi teht\u00e4v\u00e4 parannuksia; t\u00e4ss\u00e4 suhteessa lis\u00e4tutkimukselle on selv\u00e4sti tarvetta.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-04-19T12:29:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nSaleniusKANDI.pdf: 318410 bytes, checksum: b858aa40a47377317cb75ad64c19bcaa (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-19T12:29:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nSaleniusKANDI.pdf: 318410 bytes, checksum: b858aa40a47377317cb75ad64c19bcaa (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phonemes", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004191542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|