The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks

 Tutkielmassa käsiteltiin englannin kielen ääntämisen roolia ja ongelmallisten foneemien esiintymistä kymmenessä suomalaisessa englanti vieraana kielenä -oppikirjassa. Suomalaisilla englannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti eräiden foneemien ääntämisessä, ja ongelmia on n...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salenius, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23249
_version_ 1826225813222064128
author Salenius, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salenius, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salenius, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salenius, Anni
datasource_str_mv jyx
description  Tutkielmassa käsiteltiin englannin kielen ääntämisen roolia ja ongelmallisten foneemien esiintymistä kymmenessä suomalaisessa englanti vieraana kielenä -oppikirjassa. Suomalaisilla englannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti eräiden foneemien ääntämisessä, ja ongelmia on nostettu esiin myös mediassa. Tutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin ääntämisen opettamisen roolista kouluissa, englannin kielen ääntämiseen yleisellä tasolla sekä suomalaisille ongelmallisiin piirteisiin, jotka sisältyvät myös itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa tutkimuksissa oli todettu ääntämisen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille, joiden laatua ja määrä myös kritisoitiin. Koska ääntäminen on jäänyt aikaisemmilla asteilla vähäiselle huomiolle, sen seuraukset näkyvät myös mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden ääntämyksessä näiden toistaessa tiettyjä samantyyppisiä virheitä. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, millainen oppikirjojen rooli on ollut ääntämisen oppimisessa, sillä kirjat ovat tunnetusti hyvin tärkeässä osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat tähän tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riittävän kattavan esityksen mahdollistamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien esitykseen, sillä nämä eroavat suomen äännerakenteesta tai puuttuvat siitä kokonaan ja siksi aiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien mahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa. Ääntämisen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti vähäinen ja ääntämiseen liittyvä aineisto esiintyi pitkälti samantyyppisissä harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista näkyi kirjoissa pidettävän tärkeänä. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin rajoitetusta määrästä huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten sen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli pääteltävissä, että opettajan vastuu ääntämisen opettamisessa ja ylipäänsä esille tuomisessa on todella merkittävä. Materiaalin rajallisen määrän vuoksi tarkkoja päätelmiä ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa viitteitä siitä, että ääntämismateriaalin laadun ja määrän suhteen olisi oppikirjojen julkaisemisessa olisi tehtävä parannuksia; tässä suhteessa lisätutkimukselle on selvästi tarvetta.   
first_indexed 2017-08-18T10:08:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salenius, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-19T12:29:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-19T12:29:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23249", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkielmassa k\u00e4siteltiin englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen roolia ja ongelmallisten foneemien\r\nesiintymist\u00e4 kymmeness\u00e4 suomalaisessa englanti vieraana kielen\u00e4 -oppikirjassa. Suomalaisilla\r\nenglannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti er\u00e4iden foneemien\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4, ja ongelmia on nostettu esiin my\u00f6s mediassa.\r\nTutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen roolista\r\nkouluissa, englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen yleisell\u00e4 tasolla sek\u00e4 suomalaisille ongelmallisiin\r\npiirteisiin, jotka sis\u00e4ltyv\u00e4t my\u00f6s itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa\r\ntutkimuksissa oli todettu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille,\r\njoiden laatua ja m\u00e4\u00e4r\u00e4 my\u00f6s kritisoitiin. Koska \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on j\u00e4\u00e4nyt aikaisemmilla asteilla\r\nv\u00e4h\u00e4iselle huomiolle, sen seuraukset n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4myksess\u00e4 n\u00e4iden toistaessa tiettyj\u00e4 samantyyppisi\u00e4 virheit\u00e4.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millainen oppikirjojen rooli on ollut \u00e4\u00e4nt\u00e4misen\r\noppimisessa, sill\u00e4 kirjat ovat tunnetusti hyvin t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat\r\nt\u00e4h\u00e4n tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riitt\u00e4v\u00e4n kattavan esityksen\r\nmahdollistamiseksi. Erityist\u00e4 huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien\r\nesitykseen, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 eroavat suomen \u00e4\u00e4nnerakenteesta tai puuttuvat siit\u00e4 kokonaan ja siksi\r\naiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien\r\nmahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa.\r\n\u00c4\u00e4nt\u00e4misen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti v\u00e4h\u00e4inen ja \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen liittyv\u00e4 aineisto\r\nesiintyi pitk\u00e4lti samantyyppisiss\u00e4 harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista n\u00e4kyi kirjoissa\r\npidett\u00e4v\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin\r\nrajoitetusta m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten\r\nsen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli p\u00e4\u00e4telt\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4\r\nopettajan vastuu \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisessa ja ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 esille tuomisessa on todella merkitt\u00e4v\u00e4.\r\nMateriaalin rajallisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n vuoksi tarkkoja p\u00e4\u00e4telmi\u00e4 ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa\r\nviitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mismateriaalin laadun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n suhteen olisi oppikirjojen\r\njulkaisemisessa olisi teht\u00e4v\u00e4 parannuksia; t\u00e4ss\u00e4 suhteessa lis\u00e4tutkimukselle on selv\u00e4sti tarvetta.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2010-04-19T12:29:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nSaleniusKANDI.pdf: 318410 bytes, checksum: b858aa40a47377317cb75ad64c19bcaa (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-19T12:29:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nSaleniusKANDI.pdf: 318410 bytes, checksum: b858aa40a47377317cb75ad64c19bcaa (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phonemes", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004191542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23249
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3abac60a-333c-4334-aa38-fb40d82fff55\/download","text":"SaleniusKANDI.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salenius, Anni The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks textbooks phonemes pronunciation English Englannin kieli
title The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
title_full The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
title_fullStr The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
title_full_unstemmed The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
title_short The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
title_sort role of pronunciation and the presentation of problematic phonemes in ten finnish efl textbooks
title_txtP The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
topic textbooks phonemes pronunciation English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English phonemes pronunciation textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004191542
work_keys_str_mv AT saleniusanni roleofpronunciationandthepresentationofproblematicphonemesintenfinnishefltextbooks AT saleniusanni theroleofpronunciationandthepresentationofproblematicphonemesintenfinnishefltextboo