Svensklärare och elevernas dyslexi

Tässä tutkielmassa tutkitaan ruotsinopettajien valmiuksia kohdata oppilaita, joilla on dysleksia. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajankoulutuksen mahdollisia vaikutuksia tähän valmiuteen. Tutkielmassa käytetään sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia metodeja. Aineistonkeruu suoritettiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laitinen, Heidi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23239
_version_ 1826225710570668032
author Laitinen, Heidi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Heidi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkitaan ruotsinopettajien valmiuksia kohdata oppilaita, joilla on dysleksia. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajankoulutuksen mahdollisia vaikutuksia tähän valmiuteen. Tutkielmassa käytetään sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia metodeja. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja-, että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset käsiteltiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteensä 17 vastaajaa. Vastaajat koostuivat opettajista, jotka ovat suorittaneet opettajankoulutuksen auskultoinnin vuosien 1972-2005 välillä. Tulokset osoittivat, että suurimmalla osalla opettajista oli kokemuksia dyslektikoista, muttei, omasta mielestään, tarpeeksi tietoa kyseisestä oppimisvaikeudesta. Enemmistö opettajista koki, etteivät he saaneet tarpeeksi tietoa dysleksiasta opettajankoulutuksensa aikana. Etenkin käytännön tiedon puuttuminen koettiin hankalana. Suurin osa opettajista kokee oppimisvaikeuksiin liittyvän tiedon lisäämisen nykyisessä opettajankoulutuksessa tärkeänä. Opettajista enemmistö kertoo kokemuksensa dyslektikoista olevan positiivisia, eikä oppilailla suurimmaksi osaksi ole ilmennyt suurempia vaikeuksia luokassa. Vähemmistö opettajista kuitenkin kertoo kokeneensa, etteivät he aina ole kyenneet olemaan oppilaan tukena tarpeeksi, sillä tietoa dysleksiasta ei ole tarpeeksi. Vastausten perusteella kouluista löytyy monipuolisia tukitoimintoja, joihin kuuluvat mm. erityisopetus, osa-aikainen tukiopetus, sekä koulunkäyntiavustajat, jotka avustavat sekä luokassa, että oppilaiden koetilanteissa. Kysyttäessä tietolähteistä, joita opettajat ovat käyttäneet hankkiakseen tietoa dysleksiasta, nousevat esiin pääasiassa itseopiskelu, jatkokoulutus, sekä kollegiaalinen tuki ja tuttujen ihmisten neuvot.
first_indexed 2024-09-11T08:51:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-04-15T14:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-04-15T14:53:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1126723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan ruotsinopettajien valmiuksia kohdata oppilaita, joilla on dysleksia. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan opettajankoulutuksen mahdollisia vaikutuksia t\u00e4h\u00e4n valmiuteen. Tutkielmassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kvantitatiivisia, ett\u00e4 kvalitatiivisia metodeja. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t sek\u00e4 strukturoituja-, ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Strukturoidut kysymykset k\u00e4siteltiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti.\n\nKyselyyn osallistui yhteens\u00e4 17 vastaajaa. Vastaajat koostuivat opettajista, jotka ovat suorittaneet opettajankoulutuksen auskultoinnin vuosien 1972-2005 v\u00e4lill\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 suurimmalla osalla opettajista oli kokemuksia dyslektikoista, muttei, omasta mielest\u00e4\u00e4n, tarpeeksi tietoa kyseisest\u00e4 oppimisvaikeudesta. Enemmist\u00f6 opettajista koki, etteiv\u00e4t he saaneet tarpeeksi tietoa dysleksiasta opettajankoulutuksensa aikana. Etenkin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tiedon puuttuminen koettiin hankalana.\n\nSuurin osa opettajista kokee oppimisvaikeuksiin liittyv\u00e4n tiedon lis\u00e4\u00e4misen nykyisess\u00e4 opettajankoulutuksessa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Opettajista enemmist\u00f6 kertoo kokemuksensa dyslektikoista olevan positiivisia, eik\u00e4 oppilailla suurimmaksi osaksi ole ilmennyt suurempia vaikeuksia luokassa. V\u00e4hemmist\u00f6 opettajista kuitenkin kertoo kokeneensa, etteiv\u00e4t he aina ole kyenneet olemaan oppilaan tukena tarpeeksi, sill\u00e4 tietoa dysleksiasta ei ole tarpeeksi. \n\nVastausten perusteella kouluista l\u00f6ytyy monipuolisia tukitoimintoja, joihin kuuluvat mm. erityisopetus, osa-aikainen tukiopetus, sek\u00e4 koulunk\u00e4yntiavustajat, jotka avustavat sek\u00e4 luokassa, ett\u00e4 oppilaiden koetilanteissa. Kysytt\u00e4ess\u00e4 tietol\u00e4hteist\u00e4, joita opettajat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet hankkiakseen tietoa dysleksiasta, nousevat esiin p\u00e4\u00e4asiassa itseopiskelu, jatkokoulutus, sek\u00e4 kollegiaalinen tuki ja tuttujen ihmisten neuvot.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Laitinen (hejolait) on 2010-04-15 14:53:09.880174. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-04-15T14:53:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201004151533.pdf: 236625 bytes, checksum: ad5e37f88ca3d11ce5e9fa533fbfe318 (MD5)\nlicense.html: 4972 bytes, checksum: 0c0f60d352d915e2efb0c2527faed41c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-04-15T14:53:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201004151533.pdf: 236625 bytes, checksum: ad5e37f88ca3d11ce5e9fa533fbfe318 (MD5)\nlicense.html: 4972 bytes, checksum: 0c0f60d352d915e2efb0c2527faed41c (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dysleksia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luku- ja kirjoitusvaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rare och elevernas dyslexi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201004151533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23239
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/867821ec-3f82-4e14-9106-3143dd521fb2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201004151533.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Heidi Svensklärare och elevernas dyslexi Dysleksia luku- ja kirjoitusvaikeudet opettajankoulutus yläkoulu Ruotsin kieli Swedish 306 dysleksia lukihäiriöt
title Svensklärare och elevernas dyslexi
title_full Svensklärare och elevernas dyslexi
title_fullStr Svensklärare och elevernas dyslexi Svensklärare och elevernas dyslexi
title_full_unstemmed Svensklärare och elevernas dyslexi Svensklärare och elevernas dyslexi
title_short Svensklärare och elevernas dyslexi
title_sort svensklärare och elevernas dyslexi
title_txtP Svensklärare och elevernas dyslexi
topic Dysleksia luku- ja kirjoitusvaikeudet opettajankoulutus yläkoulu Ruotsin kieli Swedish 306 dysleksia lukihäiriöt
topic_facet 306 Dysleksia Ruotsin kieli Swedish dysleksia lukihäiriöt luku- ja kirjoitusvaikeudet opettajankoulutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004151533
work_keys_str_mv AT laitinenheidi svensklärareochelevernasdyslexi