Musiikkiliikunta Etelä-Afrikan alakouluissa

Kandidaatintutkielmani jakaantuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osassa tarkastelen musiikkiliikuntaan liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä esittelen eteläafrikkalaiseen musiikkikulttuuriin liittyviä seikkoja ja niiden heijastumista musiikkikasvatukseen. Toisessa osiossa käsittelen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhu, Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23217
Description
Summary:Kandidaatintutkielmani jakaantuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osassa tarkastelen musiikkiliikuntaan liittyvää kirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä esittelen eteläafrikkalaiseen musiikkikulttuuriin liittyviä seikkoja ja niiden heijastumista musiikkikasvatukseen. Toisessa osiossa käsittelen keväällä 2008 opiskelijavaihdossa tekemääni tutkimusta Etelä-Afrikassa. Päätutkimusmenetelmäni oli kysely, jonka analysoinnin tukena käytin observointia. Kyselyt toteutettiin 25 29.2.2008 Pothefstroomissa ja 30.5.2008 Sekhukhunessa alakoulun opettajille. Observoinnit kerääntyivät vaihtojakson aikana käytyjen kouluvierailujen kautta. Tutkimukseni päätavoite oli kartoittaa miten musiikkiliikunta ilmenee Etelä-Afrikan alakouluissa. Alakysymyksiksi nousivat muun muassa musiikkiliikunnan tavoitteet, toimintamuodot ja opetustavat. Tutkimustulokset vahvistivat ennakkokäsitystäni kulttuurin ja musiikkitraditioiden suuresta vaikutuksesta. Tutkimus osoitti ngoma ilmiön heijastumisen koulumaailmaan ja musiikkiliikunnan opetukseen: laulu, soitto ja tanssi kuuluivat kiinteästi yhteen. Tutkimustulosten kautta voin todeta oman kulttuurimme käsityksen musiikkiliikunnasta erillisenä musiikinopetuksen opetusmetodina eroavan eteläafrikkalaisesta käsityksestä, jossa musiikki ja liike ovat yhdessä ja läsnä lähes jokaisella musiikintunnilla.