Tavaratalon taustamusiikin huomioitavuus ja asiakkaiden suhtautuminen taustamusiikkiin

Musiikkipsykologisissa tutkimuksissa on havaittu, että julkisissa tiloissa soivalla taustamusiikilla on mahdollista vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Taustamusiikille on tunnuksenomaista pyrkimys huomaamattomuuteen. Se ei saa häiritä tilassa liikkuvia ihmisiä eikä vetää heidän huomiotaan puoleens...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Toivola, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23208
Kuvaus
Yhteenveto:Musiikkipsykologisissa tutkimuksissa on havaittu, että julkisissa tiloissa soivalla taustamusiikilla on mahdollista vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Taustamusiikille on tunnuksenomaista pyrkimys huomaamattomuuteen. Se ei saa häiritä tilassa liikkuvia ihmisiä eikä vetää heidän huomiotaan puoleensa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on se, kiinnittävätkö ihmiset huomiota taustamusiikkiin, jonka avulla heidän käyttäytymistään onmahdollista ohjailla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, huomaavatko asiakkaat, jos tavaratalossa on taustamusiikkia. Lisäksi selvitetään, kiinnitetäänkö taustamusiikin puuttumiseen huomiota. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, vaikuttavatko tutkimushenkilön ominaisuudet, esimerkiksi ikä, musiikkimieltymykset ja musiikinkuuntelutottumukset siihen, tuleeko hän kiinnittäneeksi huomiota taustamusiikin tilaan ja miten hän suhtautuu kuulemaansa musiikkiin. Tutkimus toteutettiin tekemällä kysely tavaratalosta poistuville asiakkaille. Tutkimukseen osallistui 43 henkilöä; heistä 22 asioi tavaratalossa taustamusiikin soidessa ja 21 vastasi kyselyyn taustamusiikkiäänitteen pysäyttämisen jälkeen. Kaikilta tiedusteltiin, muistivatko he kuulleensa taustamusiikkia tavaratalossa. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin. Muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin ristiintaulukoinnin avulla. Muuttujien keskinäisiä riippuvuuksia selvitettiin Khin neliötestillä. Taustamusiikin puuttumiseen kiinnitti huomiota noin 86 % niistä asiakkaista, jotka asioivat tavaratalossa ilman taustamusiikkia. Musiikin soidessa ostoksilla olleista koehenkilöistä 59 % muisti kuulleensa musiikkia tavaratalossa. Taustamusiikin puuttuminen havaitaan siis paremmin kuin sen soiminen (p = 0,002). Valtaosa (26 %) kyselyyn osallistuneista asiakkaista suhtautui tavaratalossa kuulemaansa taustamusiikkiin neutraalisti. Tutkimuksesta ei saatu tilastollisesti merkitsevää näyttöä siitä, että asiakkaiden henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttaisivat taustamusiikin tilan havaitsemiseen tai siihen, kuinka taustamusiikkiin suhtaudutaan. Taustamusiikin puuttumiseen kiinnitetään helposti huomiota mahdollisesti siitä syystä, että se paljastaa suuren määrän häiriöääniä, jotka musiikki normaalisti peittää alleen.