Kenen inkluusio? opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä

Vuonna 2007 julkaistun Erityisopetuksen strategian suositusten perusteella Opetusministeriössä alettiin laatia luonnosta uudesta perusopetuslaista. Opetusalan sidosryhmät ja vammaisjärjestöt antoivat lausunnot lakiluonnoksesta keväällä 2009 ja lausuntojen perusteella luonnoksesta muokattiin hallituk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Julkunen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23061
_version_ 1828193139624509440
author Julkunen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Julkunen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Julkunen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Julkunen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Vuonna 2007 julkaistun Erityisopetuksen strategian suositusten perusteella Opetusministeriössä alettiin laatia luonnosta uudesta perusopetuslaista. Opetusalan sidosryhmät ja vammaisjärjestöt antoivat lausunnot lakiluonnoksesta keväällä 2009 ja lausuntojen perusteella luonnoksesta muokattiin hallituksen esitys perusopetuslaiksi kesän 2009 aikana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten lausunnoissa kommentoitiin esitysluonnosta ja sitä, miten lausunnot huomioitiin hallituksen esitystä muokattaessa. Tutkimusaineistona olivat perusopetuslakiesityksen luonnos, luonnoksesta annetut lausunnot sekä muokattu hallituksen esitys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Lausunnoissa kannatettiin melko varauksetta esitystä varhaisesta tuesta ja tuen suunnitelmallisuudesta. Esityksen muihin keskeisiin ehdotuksiin, kuten pedagogisen arvioinnin lisäämiseen, tuen porrastamiseen ja lähikoulun ensisijaisuuteen, liittyen esitettiin kuitenkin paljon kysymyksiä, huomautuksia ja lisäyksiä. Samoin kommentoitiin uudistuksen eettisyyttä ja tehokkuutta sekä siihen liittyviä käytänteitä. Esitys muokattiin lopulliseen muotoonsa lausuntojen perusteella, mutta monen lausunnonlaatijan mielestä lakiin jäi luultavasti vielä paljon parannettavaa. Opetusalan ammattijärjestössä esimerkiksi pelätään erityisoppilaiden integraation lisäävän opettajien työmäärää, kun taas vammaisjärjestöissä olisi toivottu lakiin vielä vahvempaa ilmaisua inkluusion ensisijaisuudesta. Aiheen tutkimista olisi luontevaa jatkaa selvittämällä sitä, että kenen lausunnossa esitetyt pelot toteutuvat lakiuudistuksen myötä. Myönteisestä näkökulmasta voitaisiin myös tutkia, että siirtyvätkö lain keskeiset ehdotukset muun muassa tuen suunnitelmallisuudesta ja porrasteisuudesta käytännön opetustyöhön.
first_indexed 2023-03-22T09:59:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Julkunen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-24T15:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-24T15:12:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1125777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuonna 2007 julkaistun Erityisopetuksen strategian suositusten perusteella Opetusministeri\u00f6ss\u00e4 alettiin laatia luonnosta uudesta perusopetuslaista. Opetusalan sidosryhm\u00e4t ja vammaisj\u00e4rjest\u00f6t antoivat lausunnot lakiluonnoksesta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2009 ja lausuntojen perusteella luonnoksesta muokattiin hallituksen esitys perusopetuslaiksi kes\u00e4n 2009 aikana. \n\t\tT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin sit\u00e4, miten lausunnoissa kommentoitiin esitysluonnosta ja sit\u00e4, miten lausunnot huomioitiin hallituksen esityst\u00e4 muokattaessa. Tutkimusaineistona olivat perusopetuslakiesityksen luonnos, luonnoksesta annetut lausunnot sek\u00e4 muokattu hallituksen esitys. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\t\tLausunnoissa kannatettiin melko varauksetta esityst\u00e4 varhaisesta tuesta ja tuen suunnitelmallisuudesta. Esityksen muihin keskeisiin ehdotuksiin, kuten pedagogisen arvioinnin lis\u00e4\u00e4miseen, tuen porrastamiseen ja l\u00e4hikoulun ensisijaisuuteen, liittyen esitettiin kuitenkin paljon kysymyksi\u00e4, huomautuksia ja lis\u00e4yksi\u00e4. Samoin kommentoitiin uudistuksen eettisyytt\u00e4 ja tehokkuutta sek\u00e4 siihen liittyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Esitys muokattiin lopulliseen muotoonsa lausuntojen perusteella, mutta monen lausunnonlaatijan mielest\u00e4 lakiin j\u00e4i luultavasti viel\u00e4 paljon parannettavaa. Opetusalan ammattij\u00e4rjest\u00f6ss\u00e4 esimerkiksi pel\u00e4t\u00e4\u00e4n erityisoppilaiden integraation lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opettajien ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, kun taas vammaisj\u00e4rjest\u00f6iss\u00e4 olisi toivottu lakiin viel\u00e4 vahvempaa ilmaisua inkluusion ensisijaisuudesta.\n\t\tAiheen tutkimista olisi luontevaa jatkaa selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 kenen lausunnossa esitetyt pelot toteutuvat lakiuudistuksen my\u00f6t\u00e4. My\u00f6nteisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta voitaisiin my\u00f6s tutkia, ett\u00e4 siirtyv\u00e4tk\u00f6 lain keskeiset ehdotukset muun muassa tuen suunnitelmallisuudesta ja porrasteisuudesta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6h\u00f6n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Julkunen (jeeljulk) on 2010-03-24 15:12:19.522290. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-03-24T15:12:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003241346.pdf: 363595 bytes, checksum: f34cb4ded4f97f307d6cea8b6f859512 (MD5)\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: 096450891689c2ed88ea6d31a24206af (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-24T15:12:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003241346.pdf: 363595 bytes, checksum: f34cb4ded4f97f307d6cea8b6f859512 (MD5)\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: 096450891689c2ed88ea6d31a24206af (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetuslaki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisj\u00e4rjest\u00f6jen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003241346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetuslaki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23061
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b9b963c-0eaa-4399-9c4d-7ef3cac2fa57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201003241346.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Julkunen, Jenni Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä perusopetuslaki inkluusio integraatio erityisopetus asenteet Erityispedagogiikka Special Education 101
title Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_full Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_fullStr Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_full_unstemmed Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_short Kenen inkluusio?
title_sort kenen inkluusio opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_sub opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
title_txtP Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
topic perusopetuslaki inkluusio integraatio erityisopetus asenteet Erityispedagogiikka Special Education 101
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet erityisopetus inkluusio integraatio perusopetuslaki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003241346
work_keys_str_mv AT julkunenjenni keneninkluusioopetusalansidosryhmienjavammaisjärjestöjenlausunnotuudestaperusopetu