Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista

Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä edellä mainittujen taitojen osa-a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikintalo, Outi, Viianen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23056
_version_ 1826225712912138240
author Heikintalo, Outi Viianen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikintalo, Outi Viianen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikintalo, Outi Viianen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikintalo, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä edellä mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä vuonna 2007 käynnistämään Tomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyväskyläläisten vanhempien (n = 296) sekä päivähoitohenkilöstön (n = 176) täyttämistä kyselylomakkeista. Vanhemmat olivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehitystä arvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6–24 kuukauden ikäisiä. Tomera -hankkeen tutkimusotos käsittää valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyväskyläläisistä lapsista. Tutkimus osoitti, että hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista erosivat toisistaan merkitsevästi. Vanhemmat näkivät pääsääntöisesti lasten sosiaaliset taidot parempina sekä toisaalta ongelmat käyttäytymisessä ja itsesäätelytaidoissa suurempina kuin päivähoitohenkilöstö. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itsesäätelytaitojen arviointeja tytöillä ja pojilla, havaittiin sukupuolten välillä eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tyttöjen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itsesäätelytaidot näyttäytyivät pääosin heikompina kuin tyttöjen. Eniten päivähoitohenkilöstön ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen osalta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikintalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viianen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-22T13:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-22T13:43:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1129931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23056", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n arviointeja \nlapsen sosiaalisista taidoista ja itses\u00e4\u00e4telytaidoista. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli tutkia, \nvaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n arviointeihin ja miss\u00e4 \nedell\u00e4 mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana \nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin yhteisty\u00f6n\u00e4 vuonna 2007 k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n \nTomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isten vanhempien (n = \n296) sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n (n = 176) t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 kyselylomakkeista. Vanhemmat \nolivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehityst\u00e4 \narvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6\u201324 kuukauden ik\u00e4isi\u00e4. Tomera \n-hankkeen tutkimusotos k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isist\u00e4 \nlapsista. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja \np\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itses\u00e4\u00e4telytaidoista erosivat toisistaan merkitsev\u00e4sti. Vanhemmat n\u00e4kiv\u00e4t p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti lasten sosiaaliset taidot parempina sek\u00e4 toisaalta ongelmat k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 ja itses\u00e4\u00e4telytaidoissa suurempina kuin p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen arviointeja tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla, havaittiin sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tytt\u00f6jen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itses\u00e4\u00e4telytaidot n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin heikompina kuin tytt\u00f6jen. Eniten p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulosp\u00e4in suuntautuvan ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen osalta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Outi Heikintalo (ouanheik) on 2010-03-22 13:43:01.086761. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-03-22T13:43:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003221341.pdf: 1930760 bytes, checksum: 3b72cc506a837e1f79a59cce399ef04b (MD5)\nlicense.html: 5512 bytes, checksum: ef2624cac6c9cf6b4cce3c0b9bdfa74f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-22T13:43:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003221341.pdf: 1930760 bytes, checksum: 3b72cc506a837e1f79a59cce399ef04b (MD5)\nlicense.html: 5512 bytes, checksum: ef2624cac6c9cf6b4cce3c0b9bdfa74f (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4hoitohenkil\u00f6st\u00f6n arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itses\u00e4\u00e4telytaidoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003221341", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23056
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24c49af9-19ed-4f50-b64a-6aae87b10970\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201003221341.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikintalo, Outi Viianen, Johanna Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista sosiaaliset taidot itsesäätelytaidot vanhemmat päivähoitohenkilöstö arviointi sukupuoli Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 itsesäätely päivähoitajat
title Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_full Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_fullStr Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_full_unstemmed Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_short Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_sort vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
title_txtP Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
topic sosiaaliset taidot itsesäätelytaidot vanhemmat päivähoitohenkilöstö arviointi sukupuoli Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 itsesäätely päivähoitajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi itsesäätely itsesäätelytaidot päivähoitajat päivähoitohenkilöstö sosiaaliset taidot sukupuoli vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23056 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003221341
work_keys_str_mv AT heikintaloouti vanhempienjapäivähoitohenkilöstönarvioitalapsensosiaalisistataidoistajaitsesäätel