Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja
lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia,
vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä
edellä mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana
Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä vuonna 2007 käynnistämään
Tomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyväskyläläisten vanhempien (n =
296) sekä päivähoitohenkilöstön (n = 176) täyttämistä kyselylomakkeista. Vanhemmat
olivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehitystä
arvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6–24 kuukauden ikäisiä. Tomera
-hankkeen tutkimusotos käsittää valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyväskyläläisistä
lapsista. Tutkimus osoitti, että hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja
päivähoitohenkilöstön arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista erosivat toisistaan merkitsevästi. Vanhemmat näkivät pääsääntöisesti lasten sosiaaliset taidot parempina sekä toisaalta ongelmat käyttäytymisessä ja itsesäätelytaidoissa suurempina kuin päivähoitohenkilöstö. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itsesäätelytaitojen arviointeja tytöillä ja pojilla, havaittiin sukupuolten välillä eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tyttöjen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itsesäätelytaidot näyttäytyivät pääosin heikompina kuin tyttöjen. Eniten päivähoitohenkilöstön ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen osalta.
|