Leikki, peli ja pelaaja näkökulmia pelin ymmärtämiseen

Tässä tutkielmassa esitetään näkökulmia pelien ymmärtämiseen. Tutkimuksen lähtökohtana on Ludwig Wittgensteinin ajatus kielipelistä. Kielipeli käsitetään keinoksi ymmärtää erilaisten kuvaustapojen suhde toisiinsa. Kuvaustavat ovat keskenään vaihtoehtoisia. Kielipelin käsityksiä ei voida arvioida irr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arjoranta, Jonne
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23052
_version_ 1828193139616120832
author Arjoranta, Jonne
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arjoranta, Jonne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arjoranta, Jonne Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arjoranta, Jonne
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa esitetään näkökulmia pelien ymmärtämiseen. Tutkimuksen lähtökohtana on Ludwig Wittgensteinin ajatus kielipelistä. Kielipeli käsitetään keinoksi ymmärtää erilaisten kuvaustapojen suhde toisiinsa. Kuvaustavat ovat keskenään vaihtoehtoisia. Kielipelin käsityksiä ei voida arvioida irrallaan käytön kontekstista. Leikki ja peli ovat läheisiä ilmiöitä, eikä niitä monissa kielissä erotella lainkaan toisistaan. Tutkielmassa tarkastellaan ensin leikkiä. Leikki on laaja ilmiö, joka ei liity vain lasten toimintaan. Leikki liitetään kommunikaatioon, lajinkehitykselliseen ja yksilölliseen hyötyyn sekä kilpailuun. Osa tavoista ymmärtää leikkiä soveltuu sellaisenaan pelien ymmärtämiseen; osa osoittaa yhteyksiä leikin ja pelin välillä. Pelejä tarkastellaan kolmen määritelmän avulla. Määritelmät osoittavat sääntöjen, taikapiirin, pelaajan asenteen ja pelin päämäärän olevan tärkeitä pelien ymmärtämisessä. Pelit perustuvat konstitutiivisille säännöille. Sääntöjen tasolla pelit ovat formaaleja systeemejä. Pelien tutkiminen systeemeinä tarjoaa mahdollisuuden analysoida sekä pelin osia irrallaan toisistaan että pelin ja ympäristön vuorovaikutusta. Taikapiiri on tämän vuorovaikutuksen rajapinta. Taikapiiriksi kutsutaan sitä tilallista ja ajallista rajaa, joka erottaa pelin muusta todellisuudesta. Osa peleistä sisältää vahvoja narratiivisia aineksia. Pelejä tarkastellaan tässä tutkielmassa narratiiveina kybertekstien teorian avulla. Kybertekstien teoria on laajennettu narratologinen teoria, joka pyrkii sisällyttämään narratologiaan vuorovaikutteiset tekstit, kuten hypertekstit. Pelit heijastavat niitä ympäröivän kulttuurin arvoja ja asenteita, mutta niihin sisältyy samalla kritiikin mahdollisuus. On myös syytä ajatella, että ainakin osa peleistä voi olla taidetta. Pelin todetaan olevan sääntöjen ohjaama, keinotekoinen ja leikkisä tapa toimia. Tämä määritelmä on kuitenkin vain yksi mahdollisista. Määritelmän hyödyllisyys riippuu siitä, millaiseen kielipeliin ja millä ehdoilla sitä pyritään soveltamaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Arjoranta, Jonne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-22T08:41:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-22T08:41:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1125431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa esitet\u00e4\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmia pelien ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on Ludwig Wittgensteinin ajatus kielipelist\u00e4. Kielipeli k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n keinoksi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erilaisten kuvaustapojen suhde toisiinsa. Kuvaustavat ovat kesken\u00e4\u00e4n vaihtoehtoisia. Kielipelin k\u00e4sityksi\u00e4 ei voida arvioida irrallaan k\u00e4yt\u00f6n kontekstista.\n\nLeikki ja peli ovat l\u00e4heisi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4, eik\u00e4 niit\u00e4 monissa kieliss\u00e4 erotella lainkaan toisistaan. Tutkielmassa tarkastellaan ensin leikki\u00e4. Leikki on laaja ilmi\u00f6, joka ei liity vain lasten toimintaan. Leikki liitet\u00e4\u00e4n kommunikaatioon, lajinkehitykselliseen ja yksil\u00f6lliseen hy\u00f6tyyn sek\u00e4 kilpailuun. Osa tavoista ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 leikki\u00e4 soveltuu sellaisenaan pelien ymm\u00e4rt\u00e4miseen; osa osoittaa yhteyksi\u00e4 leikin ja pelin v\u00e4lill\u00e4.\n\nPelej\u00e4 tarkastellaan kolmen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n avulla. M\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t osoittavat s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen, taikapiirin, pelaajan asenteen ja pelin p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n olevan t\u00e4rkeit\u00e4 pelien ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Pelit perustuvat konstitutiivisille s\u00e4\u00e4nn\u00f6ille. S\u00e4\u00e4nt\u00f6jen tasolla pelit ovat formaaleja systeemej\u00e4. Pelien tutkiminen systeemein\u00e4 tarjoaa mahdollisuuden analysoida sek\u00e4 pelin osia irrallaan toisistaan ett\u00e4 pelin ja ymp\u00e4rist\u00f6n vuorovaikutusta. Taikapiiri on t\u00e4m\u00e4n vuorovaikutuksen rajapinta. Taikapiiriksi kutsutaan sit\u00e4 tilallista ja ajallista rajaa, joka erottaa pelin muusta todellisuudesta.\n\nOsa peleist\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 vahvoja narratiivisia aineksia. Pelej\u00e4 tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa narratiiveina kybertekstien teorian avulla. Kybertekstien teoria on laajennettu narratologinen teoria, joka pyrkii sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4\u00e4n narratologiaan vuorovaikutteiset tekstit, kuten hypertekstit. Pelit heijastavat niit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n kulttuurin arvoja ja asenteita, mutta niihin sis\u00e4ltyy samalla kritiikin mahdollisuus. On my\u00f6s syyt\u00e4 ajatella, ett\u00e4 ainakin osa peleist\u00e4 voi olla taidetta.\n\nPelin todetaan olevan s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen ohjaama, keinotekoinen ja leikkis\u00e4 tapa toimia. T\u00e4m\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 on kuitenkin vain yksi mahdollisista. M\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n hy\u00f6dyllisyys riippuu siit\u00e4, millaiseen kielipeliin ja mill\u00e4 ehdoilla sit\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n soveltamaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jonne Arjoranta (joolarjo) on 2010-03-22 08:41:42.354589. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-03-22T08:41:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003221336.pdf: 628390 bytes, checksum: 63aba945dfc2281925b3c863029cfc4e (MD5)\nlicense.html: 4999 bytes, checksum: 2cdaebd04b8f2a54dd295d19ee69736a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-22T08:41:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201003221336.pdf: 628390 bytes, checksum: 63aba945dfc2281925b3c863029cfc4e (MD5)\nlicense.html: 4999 bytes, checksum: 2cdaebd04b8f2a54dd295d19ee69736a (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyberteksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ludologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "s\u00e4\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taikapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikki, peli ja pelaaja : n\u00e4k\u00f6kulmia pelin ymm\u00e4rt\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003221336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyberteksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4nn\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23052
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:56Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d2db557-adeb-407b-adcc-f8728e7a7c6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201003221336.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arjoranta, Jonne Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen kyberteksti leikki ludologia peli säännöt taikapiiri Filosofia Philosophy 201 pelitutkimus
title Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_full Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_fullStr Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_full_unstemmed Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_short Leikki, peli ja pelaaja
title_sort leikki peli ja pelaaja näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_sub näkökulmia pelin ymmärtämiseen
title_txtP Leikki, peli ja pelaaja : näkökulmia pelin ymmärtämiseen
topic kyberteksti leikki ludologia peli säännöt taikapiiri Filosofia Philosophy 201 pelitutkimus
topic_facet 201 Filosofia Philosophy kyberteksti leikki ludologia peli pelitutkimus säännöt taikapiiri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23052 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003221336
work_keys_str_mv AT arjorantajonne leikkipelijapelaajanäkökulmiapelinymmärtämiseen