Oppiaineen kahdet kasvot kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sosiaalisen tason merkityksiä, jotka ovat ohjanneet kuvataide-oppiaineen edustajien julkisia kirjoituksia oppiaineensa asemaan liittyen. Tutkimuksen lähtökohtaisen aineiston muodostivat 85 Hel-singin Sanomien mielipideosastolla vuoden 2001 aikana julkaistua ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saastamoinen, Pekka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23034
_version_ 1826225736799748096
author Saastamoinen, Pekka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saastamoinen, Pekka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saastamoinen, Pekka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saastamoinen, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sosiaalisen tason merkityksiä, jotka ovat ohjanneet kuvataide-oppiaineen edustajien julkisia kirjoituksia oppiaineensa asemaan liittyen. Tutkimuksen lähtökohtaisen aineiston muodostivat 85 Hel-singin Sanomien mielipideosastolla vuoden 2001 aikana julkaistua kirjoitusta, jotka käsittelivät samana vuonna ilmestynyttä peruskoulun tuntijakoehdotusta. Kirjoituksista 15 oli kuvataiteen edustajien kannanottoja. Kannanotot jatkoivat oppiaineelle jo tavanomaista linjaa: oppiaineen perusteita lähestyttiin ristiriitai-sella, mutta samalla yhdenmukaisella, tavalla. Tämän lisäksi kirjoittamisen motiivit jäivät epäselviksi. Tutkimuksen aikana aineisto laajeni käsittämään myös oppiaineen sosio-historiallista kehitystä kuvaavia kirjoituksia, jotka on kerätty oppiaineyhdistyksen Stylus-julkaisusta vuodesta 1906 jatkuen vuoteen 2001. Historiallisen aineiston tarkoituksena oli valottaa niitä oppiaineen sosiaa-lisen rakentumisen merkityksiä, joiden oletin vaikuttavan myös oppiaineen myöhäisemmän toiminnan taustalla eräänlaisena oppiainekulttuurin sosiaali-sena säännöstönä. Tutkimuksen myötä muodostui kuva prosessista, jonka myötä 1900-luvun alun oppikoulujen toissijainen ja teknis-käytännöllinen pii-rustus on rakentunut kohti vakiintuneen ja akateemisen aseman kuvataidetta. Tässä prosessissa oppiaineen retoriikka on saanut varsin poliittisen ja pinnalli-sen luonteen, ja näyttää laajenevan aina kunkin ajan erityispiirteiden mukana ilman tarkempia perusteita. Akateemisuuden suuntaan oppiainetta näyttää oh-janneen erityisesti halu parantaa oppiaineen alhaiseksi uskottua statusta. Uskomus alhaisesta statuksesta ei ole vuosien myötä kadonnut, joskin tämän oppiaineen edustajien toimintaa ohjaava merkitys näyttää muuttuneen. Siinä missä oppiaineen statuskamppailu johti oppiaineen muutokseen 1900-luvun alkupuolella, tänä päivänä statuskamppailun yksi keskeinen merkitys näyttää piilevän tavoitteiltaan ja perusteiltaan muutoin hajanaisen oppiaineen sisäisen kulttuurin vahvistamisessa. Tässä itse toiminta on tärkeämpää kuin toiminnan perusteet.
first_indexed 2023-03-22T09:56:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saastamoinen, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-15T12:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-15T12:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1125124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sosiaalisen tason merkityksi\u00e4, jotka ovat ohjanneet kuvataide-oppiaineen edustajien julkisia kirjoituksia oppiaineensa asemaan liittyen. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtaisen aineiston muodostivat 85 Hel-singin Sanomien mielipideosastolla vuoden 2001 aikana julkaistua kirjoitusta, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t samana vuonna ilmestynytt\u00e4 peruskoulun tuntijakoehdotusta. Kirjoituksista 15 oli kuvataiteen edustajien kannanottoja. Kannanotot jatkoivat oppiaineelle jo tavanomaista linjaa: oppiaineen perusteita l\u00e4hestyttiin ristiriitai-sella, mutta samalla yhdenmukaisella, tavalla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kirjoittamisen motiivit j\u00e4iv\u00e4t ep\u00e4selviksi. Tutkimuksen aikana aineisto laajeni k\u00e4sitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s oppiaineen sosio-historiallista kehityst\u00e4 kuvaavia kirjoituksia, jotka on ker\u00e4tty oppiaineyhdistyksen Stylus-julkaisusta vuodesta 1906 jatkuen vuoteen 2001. Historiallisen aineiston tarkoituksena oli valottaa niit\u00e4 oppiaineen sosiaa-lisen rakentumisen merkityksi\u00e4, joiden oletin vaikuttavan my\u00f6s oppiaineen my\u00f6h\u00e4isemm\u00e4n toiminnan taustalla er\u00e4\u00e4nlaisena oppiainekulttuurin sosiaali-sena s\u00e4\u00e4nn\u00f6st\u00f6n\u00e4. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 muodostui kuva prosessista, jonka my\u00f6t\u00e4 1900-luvun alun oppikoulujen toissijainen ja teknis-k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen pii-rustus on rakentunut kohti vakiintuneen ja akateemisen aseman kuvataidetta. T\u00e4ss\u00e4 prosessissa oppiaineen retoriikka on saanut varsin poliittisen ja pinnalli-sen luonteen, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 laajenevan aina kunkin ajan erityispiirteiden mukana ilman tarkempia perusteita. Akateemisuuden suuntaan oppiainetta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oh-janneen erityisesti halu parantaa oppiaineen alhaiseksi uskottua statusta. Uskomus alhaisesta statuksesta ei ole vuosien my\u00f6t\u00e4 kadonnut, joskin t\u00e4m\u00e4n oppiaineen edustajien toimintaa ohjaava merkitys n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muuttuneen. Siin\u00e4 miss\u00e4 oppiaineen statuskamppailu johti oppiaineen muutokseen 1900-luvun alkupuolella, t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 statuskamppailun yksi keskeinen merkitys n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 piilev\u00e4n tavoitteiltaan ja perusteiltaan muutoin hajanaisen oppiaineen sis\u00e4isen kulttuurin vahvistamisessa. T\u00e4ss\u00e4 itse toiminta on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin toiminnan perusteet.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pekka Saastamoinen (peansaas) on 2010-03-15 12:19:55.417466. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-03-15T12:19:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201003151321.doc: 434176 bytes, checksum: 510d5c41acc21a96232a1f8b78c6d3d3 (MD5)\r\nlicense.html: 5066 bytes, checksum: 92c827a78e1cc91099b1da737cab851b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-15T12:19:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201003151321.doc: 434176 bytes, checksum: 510d5c41acc21a96232a1f8b78c6d3d3 (MD5)\r\nlicense.html: 5066 bytes, checksum: 92c827a78e1cc91099b1da737cab851b (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiainekulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutussosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksi\u00e4 oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003151321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutussosiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fb56fc8-53e5-4110-b5c0-95d4727cea4a\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201003151321.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saastamoinen, Pekka Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa kuvataide oppiaineet oppiainekulttuuri koulutussosiologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_full Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_fullStr Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_full_unstemmed Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_short Oppiaineen kahdet kasvot
title_sort oppiaineen kahdet kasvot kuvataide oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_sub kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
title_txtP Oppiaineen kahdet kasvot : kuvataide-oppiaineen kulttuurisia merkityksiä oppiaineen edustajien julkisissa kirjoituksissa
topic kuvataide oppiaineet oppiainekulttuuri koulutussosiologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulutussosiologia kuvataide oppiaineet oppiainekulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003151321
work_keys_str_mv AT saastamoinenpekka oppiaineenkahdetkasvotkuvataideoppiaineenkulttuurisiamerkityksiäoppiaineenedus