Informaation ja palvelun laatu tietojärjestelmän menestystekijöinä pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden johdon raportoinnissa

Yrityksissä käytetään paljon rahaa tietojärjestelmien hankintaan ja ylläpitoon. Tietojärjestelmien on tuotettava vastinetta niihin käytettyihin investointeihin. Tietojärjestelmien hyödyllisyyttä ja kannattavuutta voidaan tutkia menestystekijöiden avulla. Tietojärjestelmien menestystekijöitä ovat muu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oja, Veera
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23018
Kuvaus
Yhteenveto:Yrityksissä käytetään paljon rahaa tietojärjestelmien hankintaan ja ylläpitoon. Tietojärjestelmien on tuotettava vastinetta niihin käytettyihin investointeihin. Tietojärjestelmien hyödyllisyyttä ja kannattavuutta voidaan tutkia menestystekijöiden avulla. Tietojärjestelmien menestystekijöitä ovat muun muassa informaation ja palvelun laatu, joihin tässä pro gradu-tutkielmassa keskityttiin. Jotta käyttäjä on tyytyväinen järjestelmään, järjestelmän on oltava laadukas niin teknisiltä ominaisuuksiltaan kuin informaation ja palvelun laadun osalta. Tässä tutkielmassa tutkittiin informaation ja palvelun laatua tietojärjestelmän menestystekijöinä pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden johdon raportoinnissa. Tutkielmassa selvitettiin pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden johdon näkemystä siitä, millaista informaatiota johdon raportoinnin tulisi tarjota ja kuinka tämä informaatio tulisi esittää. Tämän lisäksi selvitettiin mitkä informaation ja palvelun laadun tekijät ovat pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden tämän hetkisessä johdon raportoinnissa hyvällä tasolla ja mitkä tekijät eivät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmää, joka toteutettiin Internetin kautta toimivan kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kohderyhmä oli tämän tutkielman toimeksiantajayrityksen ja sen tytäryhtiön asiakaskuntaan kuuluvia pienten ja keskisuurten asiantuntijaorganisaatioiden johdon edustajia. Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan johdon raportointia pidetään tärkeänä, joskin siitä löytyy kehitettävää niin informaation sisällön ja esitystavan kuin informaation ja palvelun laadun osalta. Erityisesti kohennusta kaipaa raporttien ymmärrettävyys. Raporttien ulkoasua tulisi selkeyttää ja informaatiota tiivistää. Raporttien tulkitsijaa tulisi opastaa raporttien sisältämien tunnuslukujen hallintaan ja pyrkiä helpottamaan yrityksen johdon työtä raporttien analysoinnissa. Näitä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tämän tutkielman toimeksiantajan web-pohjaisen raportointijärjestelmän kehitysprojektissa.