eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa

 Heikkinen, Hanna Karoliina Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Hanna Karoliina Heikkinen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 38 s. Kandidaatintutkielma Yrityksien liiketoiminta- ja ajattelumallit ovat siirtyneet tuotantokeskeisestä asiakaskeskeiseen. Tässä tutkielmassa tarkastella...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Karoliina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23016
_version_ 1826225792674168832
author Heikkinen, Karoliina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkinen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkinen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkinen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description  Heikkinen, Hanna Karoliina Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Hanna Karoliina Heikkinen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 38 s. Kandidaatintutkielma Yrityksien liiketoiminta- ja ajattelumallit ovat siirtyneet tuotantokeskeisestä asiakaskeskeiseen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan asiakaskeskeistä liiketoimintaa eri näkökulmista. Asiakaskeskeiseen liiketoimintaan kuuluu olennaisena osana CRM-käsite (Customer Relationship Management), jolle on kirjallisuudessa esitetty useita erilaisia määritelmiä. Tässä tutkielmassa CRM:ää käsitellään yrityksen kokonaisvaltaisena strategiana harjoittaa liiketoimintaa. CRM-liiketoimintastrategiaan sisältyy olennaisena osana myös teknologiset CRM-järjestelmät. Tässä tutkielmassa tarkastellaan Internetin yleistymisen vaikutuksia asiakkuudenhallintaan ja sitä kautta eCRM:n syntyyn. eCRMliiketoimintastrategialla tarkoitetaan Internetin integroimista osaksi yrityksen CRM toimintoja. eCRM:n liittyen tutkielmassa tarkastellaan monikanavaista liiketoimintaa, keskittyen tarkemmin kuitenkin vain yhteen eCRMliiketoimintastrategian osa-alueista, verkkokauppatoimintaan. Verkkokaupan tarkastelu on rajattu verkkokauppoihin, jotka toimivat laajennoksena perinteiselle liiketoiminnalle. Esimerkkinä tällaisesta verkkokaupasta tutkielmassa käytettiin suomalaista verkkotavarataloa NetAnttilaa. NetAnttila on osa Anttila Oy:n liiketoimintaa ja kuuluu monikanavaiseen liiketoimintaan. Tutkimusongelmana tutkittiin, miten eCRM ja verkkokauppa edesauttavat yrityksiä luomaan asiakastyytyväisyyttä ja näin ollen edistämään parempia ja kestävämpiä asiakassuhteita. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena yhdistellen aiheesta jo kirjoitettuja tieteellisiä aineistoja. Tutkielman keskeisenä tuloksena voidaan nähdä yrityksen verkkoliiketoiminnan suuri merkitys. Tutkielmassa todettiin asiakkaiden vaihtavan helposti asiointiyritystä, jos yritys ei tarjoa mahdollisuutta käyttää yrityksen palveluja myös verkkoympäristössä. Myös verkkokaupan ominaispiirteiden todettiin luovan asiakkaille vaihtoehtoja ja räätälöityjä ratkaisuja. Näiden ominaisuuksien katsotaan luovan asiakastyytyväisyyttä ja pitkällä aikavälillä myös asiakasuskollisuutta yrityksen koko liiketoimintaa kohtaan.      
first_indexed 2012-12-06T00:00:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-03-03T11:42:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-03-03T11:42:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Heikkinen, Hanna Karoliina\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen kandidaatintutkielma /Hanna Karoliina Heikkinen\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2009, 38 s.\r\nKandidaatintutkielma\r\nYrityksien liiketoiminta- ja ajattelumallit ovat siirtyneet tuotantokeskeisest\u00e4\r\nasiakaskeskeiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan asiakaskeskeist\u00e4\r\nliiketoimintaa eri n\u00e4k\u00f6kulmista. Asiakaskeskeiseen liiketoimintaan kuuluu\r\nolennaisena osana CRM-k\u00e4site (Customer Relationship Management), jolle on\r\nkirjallisuudessa esitetty useita erilaisia m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa CRM:\u00e4\u00e4\r\nk\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yrityksen kokonaisvaltaisena strategiana harjoittaa liiketoimintaa.\r\nCRM-liiketoimintastrategiaan sis\u00e4ltyy olennaisena osana my\u00f6s teknologiset\r\nCRM-j\u00e4rjestelm\u00e4t.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan Internetin yleistymisen vaikutuksia\r\nasiakkuudenhallintaan ja sit\u00e4 kautta eCRM:n syntyyn. eCRMliiketoimintastrategialla\r\ntarkoitetaan Internetin integroimista osaksi yrityksen\r\nCRM toimintoja. eCRM:n liittyen tutkielmassa tarkastellaan monikanavaista\r\nliiketoimintaa, keskittyen tarkemmin kuitenkin vain yhteen eCRMliiketoimintastrategian\r\nosa-alueista, verkkokauppatoimintaan. Verkkokaupan\r\ntarkastelu on rajattu verkkokauppoihin, jotka toimivat laajennoksena\r\nperinteiselle liiketoiminnalle. Esimerkkin\u00e4 t\u00e4llaisesta verkkokaupasta\r\ntutkielmassa k\u00e4ytettiin suomalaista verkkotavarataloa NetAnttilaa. NetAnttila\r\non osa Anttila Oy:n liiketoimintaa ja kuuluu monikanavaiseen liiketoimintaan.\r\nTutkimusongelmana tutkittiin, miten eCRM ja verkkokauppa edesauttavat\r\nyrityksi\u00e4 luomaan asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja n\u00e4in ollen edist\u00e4m\u00e4\u00e4n parempia ja\r\nkest\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 asiakassuhteita.\r\nTutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena yhdistellen aiheesta jo\r\nkirjoitettuja tieteellisi\u00e4 aineistoja. Tutkielman keskeisen\u00e4 tuloksena voidaan\r\nn\u00e4hd\u00e4 yrityksen verkkoliiketoiminnan suuri merkitys. Tutkielmassa todettiin\r\nasiakkaiden vaihtavan helposti asiointiyrityst\u00e4, jos yritys ei tarjoa\r\nmahdollisuutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yrityksen palveluja my\u00f6s verkkoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. My\u00f6s\r\nverkkokaupan ominaispiirteiden todettiin luovan asiakkaille vaihtoehtoja ja\r\nr\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ityj\u00e4 ratkaisuja. N\u00e4iden ominaisuuksien katsotaan luovan\r\nasiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 my\u00f6s asiakasuskollisuutta yrityksen\r\nkoko liiketoimintaa kohtaan.\r\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2010-03-03T11:42:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nKaroliina.Heikkinen.pdf: 280603 bytes, checksum: 1a2fcf426317e67544f9880511cbd147 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-03-03T11:42:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nKaroliina.Heikkinen.pdf: 280603 bytes, checksum: 1a2fcf426317e67544f9880511cbd147 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eCRM", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintastrategia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyv\u00e4isyyden luomisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201003031300", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_23016
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da000c4d-6049-4204-9590-d6fab85ddaf2\/download","text":"Karoliina.Heikkinen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Karoliina eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa asiakastyytyväisyys verkkokauppa eCRM liiketoimintastrategia asiakkuudenhallinta CRM Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_full eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_fullStr eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_full_unstemmed eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_short eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_sort ecrm n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
title_txtP eCRM:n ja verkkokaupan rooli asiakastyytyväisyyden luomisessa
topic asiakastyytyväisyys verkkokauppa eCRM liiketoimintastrategia asiakkuudenhallinta CRM Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet CRM Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakastyytyväisyys asiakkuudenhallinta eCRM liiketoimintastrategia verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23016 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003031300
work_keys_str_mv AT heikkinenkaroliina ecrmnjaverkkokaupanrooliasiakastyytyväisyydenluomisessa