Tunteella laulaminen emootioiden ilmaiseminen laulaessa seitsemännen luokan musiikintunnilla

Tutkielman perusajatuksena on perehtyä seitsemännen luokan musiikintunnilla laulamiseen. Puberteetti-iästä johtuen kyseinen ikävaihe on laulutekniseltä kannalta haasteellinen. Perusajatuksenani on se, että laulamisen tärkeänä lähtökohtana on emootioiden ilmaiseminen laulaessa, mitä tutkimuksessa nim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Heikki
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22992
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman perusajatuksena on perehtyä seitsemännen luokan musiikintunnilla laulamiseen. Puberteetti-iästä johtuen kyseinen ikävaihe on laulutekniseltä kannalta haasteellinen. Perusajatuksenani on se, että laulamisen tärkeänä lähtökohtana on emootioiden ilmaiseminen laulaessa, mitä tutkimuksessa nimitetään myös laulutulkinnaksi. Erittelen tutkielmassani tulkinnan ja emootioiden käsitteitä, laulutekniikan perusteita sekä erilaisia käytännön toimenpiteitä laulamisen harjoituttamiseksi. Työhöni liittyvä tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena yhdelle ryhmälle kahden musiikintunnin aikana Kuokkalan yläkoulussa keväällä 2009. Tuntien aikana laulatin ryhmälle kahta erityyppistä laulua sekä teetin heille erilaisia lauluteknisiä ja ilmaisullisia harjoituksia. Tutkielmassa käsittelen yksityiskohtaisesti opetuskokeiluni tapahtumia ja tuloksia havainnoiden laulamisessa tapahtuvia muutoksia sen mukaan, miten oppilaat keskittyvät laulaessa erilaisten perusemootioiden ajatteluun.