Summary: | TIIVISTELMÄ
Tuomi, Johanna 2010. Toimintatutkimus 4-12-vuotiaiden motorisia taitoja harjaannutta-van oppaan kehittämisestä perheliikuntaan. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma 134 s. 11 liites.
Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 4-12-vuotiaiden lasten vanhemmille ilmaiseksi jaettava neuvontamateriaali, joka sisältäisi tietoa lasten liikunnan tärkeydestä, perheen merkityksestä siihen sekä käytännön harjoitteita, jotka kehittäisivät lasten havaintomotorisia ja motorisia perustaitoja. Tutkimustehtävänä oli ensin selvittää, millaisia tarpeita ja odotuksia terveydenhoitohenkilöstö ja vanhemmat asettavat oppaalle sekä millaisesta perheliikunnasta lapset ja nuoret itse ovat kiinnostuneita. Tutkimuksen suunnittelua ohjaavana taustateoriana oli sosiaalis-kognitiivinen teoria. Tutkimuksen edetessä koottiin harjoitteita, joiden avulla voitiin tukea ja kehittää lapsen havaintomotorisia ja motorisia perustaitoja. Harjoitteiden toimivuus testattiin liikunta-kerholaisilla ja vapaaehtoisilla perheillä.
Tutkimus on laadullinen toimintatutkimus, jonka suunnittelu, toteutus ja aineiston keruu suoritettiin vuosina 2008–2009. Tutkimukseen osallistui Keski-Suomen sai-raanhoitopiirin hoitohenkilökuntaa (n=8), kerho-ohjaajia (n=3), lasten vanhempia (n=7), liikunnanopettajiksi opiskelevia (n=9) sekä 5.-6.-luokkalaisia oppilaita (n=148). Aineis-tonkeruumenetelminä olivat tutkijan tutkimuspäiväkirja, kysely, haastattelu sekä ha-vainnointi.
Lähtötilanneselvityksen mukaan oppaalle oli kysyntää ja tarvetta, koska vastaavia ilmaisia neuvontamateriaaleja harjoitteineen ei ole juuri tarjolla. Oppaan toivottiin antavan tietoa lasten liikunnasta, sen merkityksestä lapsen kehitykselle sekä perheen merkityksestä lasten liikunnalle. Harjoitteisiin kohdistuvia toiveita olivat harjoitteiden monipuolisuus, yksinkertaisuus ja selkeys. Vanhemmat korostivat myös kuvien merki-tystä ja tärkeyttä selventämässä harjoitetta. Perheliikuntakyselystä selvisi, kuinka yksi-puolista liikuntaa lapset harrastavat vanhempiensa kanssa. Suosikkeina olivat kävely-lenkit. 5.-luokkalaisista (n=66) kaikki harrastivat jotakin liikuntamuotoa vanhempiensa tai isovanhempiensa kanssa. Sen sijaan 6.-luokkalaisista (n=82) vain 51 % liikkui yhdessä vanhempiensa tai isovanhempiensa kanssa. Tästä huolimatta, muutamia oppilaita lukuun ottamatta, oppilaat olivat kiinnostuneita kokeilemaan uusia perheliikuntamuotoja. Tässä tutkimuksessa avoimeksi jäi vielä kysymys, miten vanhemmat saadaan innostumaan yhteisistä liikuntahetkistä lastensa kanssa.
Toimintatutkimuksen perusteella ilmeni, että mitä enemmän oppaalla on ideoijia, sitä enemmän on toiveita oppaan toteutukselle. Neuvontamateriaalista on mahdoton luo-da kaikkien tarpeita vastaavaa opasta. Siitä syystä kohderyhmän ja jakelukanavan mää-ritteleminen on tärkeää. Tämän tutkimuksen tuotoksena syntyneen materiaalin kohde-ryhmänä ovat vähän liikkuvien 4–12-vuotiaiden lasten perheet. Moto-taituriksi -opasta on saatavilla vapaasti Internet-osoitteesta www.mielenterveysseura.fi/hankkeet/perhelii-kunnan_koor-dinointi_-hanke.
Avainsanat: havaintomotoriset taidot, motoriset perustaidot, perheliikunta, liikuntaneuvonta, liikuntamateriaali
|