Kaikki lapset leikkivät? lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna

Leikkiä pidetään yleisesti lapsuuden tärkeimpänä toimintana ja tutkimuksissa lasten on huomattu leikissä kykenevän asioihin, joihin he muissa tilanteissa eivät vielä kykene eli toimivan ns. lähikehityksen vyöhykkeellä. Lasten leikkitaitojen on todettu olevan yhteydessä lasten kognitiivisten, emotion...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fabig, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22974
_version_ 1826225765222449152
author Fabig, Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fabig, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fabig, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fabig, Mari
datasource_str_mv jyx
description Leikkiä pidetään yleisesti lapsuuden tärkeimpänä toimintana ja tutkimuksissa lasten on huomattu leikissä kykenevän asioihin, joihin he muissa tilanteissa eivät vielä kykene eli toimivan ns. lähikehityksen vyöhykkeellä. Lasten leikkitaitojen on todettu olevan yhteydessä lasten kognitiivisten, emotionaalisten ja itsesäätelytaitojen kanssa. Tarkkaavaisuuden pulmat ja ylivilkkaus yhdistyvät yleensä oppimisen pulmiin, heikkoon asemaan vertaisryhmässä sekä häiritsevään käyttäytymiseen. Lapsilla, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, on todettu olevan pulmia erityisesti leikin rakentamisessa ja sisäisessä motivaatiossa ja kontrollissa. Tutkimuksia niiden lasten leikkitaidoista, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta on tehty vielä hyvin vähän. Tässä tutkielmassa haluttiin kartoittaa sellaisten lasten leikkitaitoja, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta ja selvittää, onko näiden lasten leikissä mahdollisesti erityisiä heikkouksia tai vahvuuksia. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin aineiston keruuseen osallistuneiden kasvattajien kokemuksia aineiston keruusssa käytetyn PAGS-menetelmän toimivuudesta. Tässä tutkielmassa leikin arviointiin käytettiin Lautamon, Kottorpin ja Salmisen vuonna 2005 kehittämää PAGS-menetelmää, jonka avulla tieto lapsen leikkitaidoista kerätään lasten kasvattajilta näiden lapsen leikistä tekemien havaintojen pohjalta. PAGS-arviointimenetelmä koostuu 38:sta leikkikäyttäytymistä kuvaavasta väittämästä, jotka arvioidaan sen mukaan, minkä verran lapsi ilmentää leikissään tiettyä toimintaa. PAGS-menetelmän tulokset analysoitiin Rasch-analyysillä, joka on erityisesti ihmistieteisiin kehitetty latentin piirteen arviointiin tarkoitettu analyysimenetelmä. Rasch-analyysi tuottaa tulokseksi lapsen leikkitaitoa kuvaavan numeerisen arvon ja leikkitoiminnan osia kuvaavien väittämien vaikeustasoa kuvaavat arvot. Tätä tutkielmaa varten kerättiin PAGS –arviointi 29:stä lapsesta, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta (poikia 25, tyttöjä 4) ja analyysiä varten aineistolle etsittiin verrokit aiemmin kerätystä aineistosta (n=29, poikia 23, tyttöjä 6). Kaikkiaan aineistossa oli 58 lasta, joiden iät vaihtelivat 3–7-vuoteen. Lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, keski-ikä oli 5,089 vuotta ja verrokkiryhmän keski-ikä 5,0368 vuotta. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin kasvattajien kokemuksia PAGS – arviointimenetelmän toimivuudesta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsilla, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta on muita heikommat leikkitaidot. Erityisen haasteellisiksi osoittautuivat sosiaaliseen leikkiin kuuluvat toiminnat kuten ideoiden jakaminen, säännöistä neuvotteleminen ja sääntöjen ymmärtäminen sekä roolin otto ja tarinan leikkiminen. Tutkimuksen aineisto on pieni, mutta suuntaa antavina tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa leikkitaitojen kehittymiseen tähtääviä interventioita lapsille, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta. Päivähoidon kasvattajat kokivat PAGS – arvioinnin hyödylliseksi työvälineeksi, joka tavoittaa monipuolisesti leikin eri osaalueet.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fabig, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-02-19T08:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-02-19T08:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1123608", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Leikki\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n yleisesti lapsuuden t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 toimintana ja tutkimuksissa lasten on\nhuomattu leikiss\u00e4 kykenev\u00e4n asioihin, joihin he muissa tilanteissa eiv\u00e4t viel\u00e4 kykene eli\ntoimivan ns. l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeell\u00e4. Lasten leikkitaitojen on todettu olevan\nyhteydess\u00e4 lasten kognitiivisten, emotionaalisten ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen kanssa.\nTarkkaavaisuuden pulmat ja ylivilkkaus yhdistyv\u00e4t yleens\u00e4 oppimisen pulmiin,\nheikkoon asemaan vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 h\u00e4iritsev\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Lapsilla, joilla\non pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, on todettu olevan pulmia erityisesti\nleikin rakentamisessa ja sis\u00e4isess\u00e4 motivaatiossa ja kontrollissa. Tutkimuksia niiden\nlasten leikkitaidoista, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta on tehty\nviel\u00e4 hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa haluttiin kartoittaa sellaisten lasten leikkitaitoja,\njoilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta ja selvitt\u00e4\u00e4, onko n\u00e4iden lasten\nleikiss\u00e4 mahdollisesti erityisi\u00e4 heikkouksia tai vahvuuksia. Lis\u00e4ksi tutkielmassa\nselvitettiin aineiston keruuseen osallistuneiden kasvattajien kokemuksia aineiston\nkeruusssa k\u00e4ytetyn PAGS-menetelm\u00e4n toimivuudesta.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa leikin arviointiin k\u00e4ytettiin Lautamon, Kottorpin ja Salmisen\nvuonna 2005 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 PAGS-menetelm\u00e4\u00e4, jonka avulla tieto lapsen leikkitaidoista\nker\u00e4t\u00e4\u00e4n lasten kasvattajilta n\u00e4iden lapsen leikist\u00e4 tekemien havaintojen pohjalta.\nPAGS-arviointimenetelm\u00e4 koostuu 38:sta leikkik\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kuvaavasta v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4,\njotka arvioidaan sen mukaan, mink\u00e4 verran lapsi ilment\u00e4\u00e4 leikiss\u00e4\u00e4n tietty\u00e4 toimintaa.\nPAGS-menetelm\u00e4n tulokset analysoitiin Rasch-analyysill\u00e4, joka on erityisesti\nihmistieteisiin kehitetty latentin piirteen arviointiin tarkoitettu analyysimenetelm\u00e4.\nRasch-analyysi tuottaa tulokseksi lapsen leikkitaitoa kuvaavan numeerisen arvon ja\nleikkitoiminnan osia kuvaavien v\u00e4itt\u00e4mien vaikeustasoa kuvaavat arvot. T\u00e4t\u00e4 tutkielmaa\nvarten ker\u00e4ttiin PAGS \u2013arviointi 29:st\u00e4 lapsesta, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa\nja/tai ylivilkkautta (poikia 25, tytt\u00f6j\u00e4 4) ja analyysi\u00e4 varten aineistolle etsittiin verrokit\naiemmin ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta (n=29, poikia 23, tytt\u00f6j\u00e4 6). Kaikkiaan aineistossa oli 58\nlasta, joiden i\u00e4t vaihtelivat 3\u20137-vuoteen. Lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa\nja/tai ylivilkkautta, keski-ik\u00e4 oli 5,089 vuotta ja verrokkiryhm\u00e4n keski-ik\u00e4 5,0368\nvuotta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitettiin kasvattajien kokemuksia PAGS \u2013\narviointimenetelm\u00e4n toimivuudesta.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsilla, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai\nylivilkkautta on muita heikommat leikkitaidot. Erityisen haasteellisiksi osoittautuivat\nsosiaaliseen leikkiin kuuluvat toiminnat kuten ideoiden jakaminen, s\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4\nneuvotteleminen ja s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen ymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 roolin otto ja tarinan leikkiminen.\nTutkimuksen aineisto on pieni, mutta suuntaa antavina tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\nsuunniteltaessa leikkitaitojen kehittymiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4vi\u00e4 interventioita lapsille, joilla on\npulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta. P\u00e4iv\u00e4hoidon kasvattajat kokivat PAGS \u2013\narvioinnin hy\u00f6dylliseksi ty\u00f6v\u00e4lineeksi, joka tavoittaa monipuolisesti leikin eri osaalueet.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2010-02-19 08:26:29.364626. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-02-19T08:26:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002191263.pdf: 287703 bytes, checksum: 66adea529406038700fad21c63cf3722 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-02-19T08:26:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002191263.pdf: 287703 bytes, checksum: 66adea529406038700fad21c63cf3722 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaikki lapset leikkiv\u00e4t? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelm\u00e4ll\u00e4 arvioituna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201002191263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22974
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f5e32867-5da9-4cfe-91ff-9a59f2b3c08c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201002191263.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fabig, Mari Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna lapset leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 leikit ADHD
title Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
title_full Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
title_fullStr Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
title_full_unstemmed Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
title_short Kaikki lapset leikkivät?
title_sort kaikki lapset leikkivät lasten joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja tai ylivilkkautta leikkitaidot pags menetelmällä arvioituna
title_sub lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
title_txtP Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
topic lapset leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 leikit ADHD
topic_facet 104 ADHD Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset leikit leikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22974 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002191263
work_keys_str_mv AT fabigmari kaikkilapsetleikkivätlastenjoillaonpulmiatarkkaavaisuudessajataiylivilkkauttaleikkitai