Diverse yet similar English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background

Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiset käsitykset yläkoulun englannin opettajilla on m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suutari, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22966
_version_ 1826225756079915008
author Suutari, Hanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suutari, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suutari, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suutari, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiset käsitykset yläkoulun englannin opettajilla on monikulttuurisesta opetuksesta ja maahanmuuttajaoppilaista ja miten he ovat selviytyneet opettajan arjesta monikielisessä luokkaympäristössä. Teoriataustan valossa tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitä englannin opettajat käsittävät termillä monikulttuurinen opetus? 2) Millaista englannin opettaminen heidän mielestään monikulttuurisessa luokkaympäristössä on? ja 3) Mitkä heidän käsityksensä maahanmuuttajataustaisista oppilaista ovat? Tutkielman aineistoina on kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat ovat kaikenikäisiä yläkoulun englannin opettajia ja he opettavat kouluissa, joissa on suuri määrä maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja tämän jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita apuna käyttäen. Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajat ovat jo tottuneet maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toisaalta opettajat kohtelevat monikielisiä oppilaitaan samalla tavalla kuin suomalaistaustaisiakin oppilaita eivätkä ota oppilaita millään erityistavalla huomioon. Heidän käsityksensä monikulttuurisen opetuksen perusperiaatteista ovat hatarat ja heidän mielestään paras ratkaisu on tarjota kaikille samanlaista opetusta, kielestä ja kulttuurista riippumatta. Opettajat ovat kokeneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisen haastavaksi ja oman tietopohjansa rajalliseksi jossain vaiheessa, mutta osa opettajista näki myös monikulttuurisen luokkaympäristön hyvät puolet ja piti erilaisten kulttuurien kohtaamista elämää rikastuttavana tekijänä. Englannin opetuksessa useimmat puhuvat suomea ja vaikka he tietävät sen, että mahdollisesti osa oppilaista ei ymmärrä suomenkielistä opetusta, he eivät usko englannin käytön tarjoavan tähän ratkaisua. Rakenteiden opettaminen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteelliset suomen kielen taidot koetaan suurimmiksi haasteiksi monikielisten oppilaiden kieltenopetuksessa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että opettajat eivät tiedä, mitä monikulttuurinen opetus pitää sisällään, koska he eivät ole saaneet tarvittavaa koulutusta siihen, ja siksi he eivät osaa tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista riittävästi. Monikulttuurinen opetus pitäisi ottaa selkeämmin osaksi Suomen opettajankoulutusta. Tämä tukisi sekä oppilaiden että opettajien henkistä hyvinvointia ja oppimista 2000-luvun muuttuvassa Suomessa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutari, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-02-15T15:00:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-02-15T15:00:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1119680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen\naikana merkitt\u00e4v\u00e4sti. T\u00e4m\u00e4 on vaikuttanut my\u00f6s suomalaisten koulujen\nv\u00e4est\u00f6rakenteeseen ja sit\u00e4 kautta opettajien ty\u00f6h\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaiset k\u00e4sitykset yl\u00e4koulun englannin opettajilla on monikulttuurisesta opetuksesta ja maahanmuuttajaoppilaista ja miten he ovat selviytyneet opettajan arjesta monikielisess\u00e4 luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Teoriataustan valossa tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mit\u00e4 englannin opettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t termill\u00e4 monikulttuurinen opetus? 2) Millaista englannin opettaminen heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n monikulttuurisessa luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on? ja 3) Mitk\u00e4 heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 maahanmuuttajataustaisista oppilaista ovat?\n\nTutkielman aineistoina on kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua.\nHaastateltavat ovat kaikenik\u00e4isi\u00e4 yl\u00e4koulun englannin opettajia ja he opettavat kouluissa, joissa on suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita apuna k\u00e4ytt\u00e4en. \n\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat ovat jo tottuneet maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toisaalta opettajat kohtelevat monikielisi\u00e4 oppilaitaan samalla tavalla kuin suomalaistaustaisiakin oppilaita eiv\u00e4tk\u00e4 ota oppilaita mill\u00e4\u00e4n erityistavalla huomioon. Heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 monikulttuurisen opetuksen perusperiaatteista ovat hatarat ja heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n paras ratkaisu on tarjota kaikille samanlaista opetusta, kielest\u00e4 ja kulttuurista riippumatta. Opettajat ovat kokeneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisen haastavaksi ja oman tietopohjansa rajalliseksi jossain vaiheessa, mutta osa opettajista n\u00e4ki my\u00f6s monikulttuurisen luokkaymp\u00e4rist\u00f6n hyv\u00e4t puolet ja piti erilaisten kulttuurien kohtaamista el\u00e4m\u00e4\u00e4 rikastuttavana tekij\u00e4n\u00e4. Englannin opetuksessa useimmat puhuvat suomea ja vaikka he tiet\u00e4v\u00e4t sen, ett\u00e4 mahdollisesti osa oppilaista ei ymm\u00e4rr\u00e4 suomenkielist\u00e4 opetusta, he eiv\u00e4t usko englannin k\u00e4yt\u00f6n tarjoavan t\u00e4h\u00e4n ratkaisua. Rakenteiden opettaminen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteelliset suomen kielen taidot koetaan suurimmiksi haasteiksi monikielisten oppilaiden kieltenopetuksessa.\n\nTutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opettajat eiv\u00e4t tied\u00e4, mit\u00e4\nmonikulttuurinen opetus pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n, koska he eiv\u00e4t ole saaneet tarvittavaa\nkoulutusta siihen, ja siksi he eiv\u00e4t osaa tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista riitt\u00e4v\u00e4sti. Monikulttuurinen opetus pit\u00e4isi ottaa selke\u00e4mmin osaksi Suomen opettajankoulutusta. T\u00e4m\u00e4 tukisi sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 opettajien henkist\u00e4 hyvinvointia ja oppimista 2000-luvun muuttuvassa Suomessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Suutari (haelsuut) on 2010-02-15 15:00:01.335734. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-02-15T15:00:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002151253.pdf: 662735 bytes, checksum: 6004c10a0771b7235b4b3853b878f212 (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: de046cfd1399a3fc848fa4e3a4de2dab (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-02-15T15:00:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002151253.pdf: 662735 bytes, checksum: 6004c10a0771b7235b4b3853b878f212 (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: de046cfd1399a3fc848fa4e3a4de2dab (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Multicultural teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "middle school English teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immigrant pupils", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers\u2019 conceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "qualitative research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201002151253", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22966
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8cb0b0c2-280c-4c58-88e5-514dbcff4631\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201002151253.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suutari, Hanna Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background Multicultural teaching middle school English teachers immigrant pupils teachers’ conceptions interview qualitative research content analysis Englannin kieli English 301 monikulttuurisuus opetus kieltenopettajat yläkoulu maahanmuuttajat oppilaat
title Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_full Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_fullStr Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_full_unstemmed Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_short Diverse yet similar
title_sort diverse yet similar english teachers conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_sub English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
title_txtP Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
topic Multicultural teaching middle school English teachers immigrant pupils teachers’ conceptions interview qualitative research content analysis Englannin kieli English 301 monikulttuurisuus opetus kieltenopettajat yläkoulu maahanmuuttajat oppilaat
topic_facet 301 Englannin kieli English Multicultural teaching content analysis immigrant pupils interview kieltenopettajat maahanmuuttajat middle school English teachers monikulttuurisuus opetus oppilaat qualitative research teachers’ conceptions yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002151253
work_keys_str_mv AT suutarihanna diverseyetsimilarenglishteachersconceptionsofmulticulturalteachingandpupilsofmultic