Digitaalisen musiikin vapautuminen - ovatko DRM-tekniikat enää tarpeellisia?

 Riekkinen, Janne Pauli Henrik Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Janne P. H. Riekkinen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 35 s. Kandidaatintutkielma Musiikkialaa koettelee laajamittainen ja radikaali muutos. Levymyynnin lasku on ollut pitkään maailmanlaajuinen trendi, mutta toi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riekkinen, Janne P. H.
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22964
Description
Summary: Riekkinen, Janne Pauli Henrik Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Janne P. H. Riekkinen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 35 s. Kandidaatintutkielma Musiikkialaa koettelee laajamittainen ja radikaali muutos. Levymyynnin lasku on ollut pitkään maailmanlaajuinen trendi, mutta toisaalta samaan aikaan musiikin digitaalinen jakelu on kasvanut nopeasti. Eräs tämän alan tärkeimmistä suuntauksista on ollut digitaalisten käyttöoikeuksien hallinnan (digital rights management, DRM) järjestelmien ja sovellusten käytöstä luopuminen. DRMjärjestelmiä on pidetty musiikkialan tärkeimpänä aseena musiikin laitonta lataamista vastaa, joten kaupallisen musiikin tulevaisuus vaikuttaa olevan epävarmuuden verhoama. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, onko DRM:llä enää sijaa muutosten kourissa olevalla musiikkialalla, ja miten DRMvapaa musiikki on muuttanut ja muuttaa alaa. Tutkielmassa pyrittiin myös kartoittamaan DRM:n jälkeisen ajan liiketoimintamalleja ja löytämään huomionarvoisia jatkotutkimusaiheita. Tutkimuskirjallisuudesta saatujen havaintojen perusteella päädyttiin toteamaan, että muuttunut markkinatilanne, jossa tuottajien on opittava vastaamaan kuluttajien odotuksiin, ei anna juuri mahdollisuuksia DRMsuojatulle musiikille. Toisaalta saatiin vahvoja viitteitä myös siitä, että pelot DRMvapaan musiikin piratismia lisäävästä vaikutuksesta eivät ole perusteltuja: tutkimusten perusteella on jopa perustellumpaa olettaa, että DRM:stä luopuminen vähentäisi piratismia lisääntyneen myynnin ohella. Tämä havainto vaatii selkeästi jatkotutkimusta. Tilauspalveluiden ja muiden uusien liiketoimintamallien ja DRM:n suhteet sekä musiikkialan ekosysteemien verkostovaikutukset ovat myös merkittäviä jatkotutkimusaiheita.