Yhteenveto: | Rasmus, Anna-Mari
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Anna-Mari Rasmus
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 35 s.
Kandidaatintutkielma
Sähköinen asiointi on kasvanut yhdeksi suosituimmaksi palvelumuodoksi
kansalaisten ja viranomaisten välisessä asioinnissa. Koska kyseessä on koko
kansalle suunniteltu asiointitapa, sen kehittämiseen liittyy myös paljon
haasteita. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sähköistä asiointia
viranomaistoiminnassa sekä sen kohtaamia haasteita digitaalisen kuilun
näkökulmasta. Koska sähköinen asiointi on laaja käsite, tässä se on rajattu
käsittämään kansalaisille tarjotut palvelut.
Tutkielmassa tarkastellaan sähköisen asioinnin nykytilannetta yleistyneisyyden
ja palvelutarjonnan kannalta sekä käsitellään haasteiden vaikutusta sähköisen
asioinnin yleistymiseen. Lopuksi tarkastellaan sähköisen asioinnin eli
sähköisten palvelujen tulevaisuudennäkymiä perustuen palveluiden
kehittämisen ja haasteiden välisiin suhteisiin.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pohjautuu aiemmin tehtyihin
tutkimuksiin sekä Suomen julkishallinnon tuottamiin raportteihin.
Tutkimustuloksena esitetään digitaaliseen syrjäytymiseen eniten vaikuttavat
tekijät, jotka ovat kansalaisten eriarvoinen asema Internet-yhteyksien ja
laitteiden käytössä sekä kansalaisten jakautuminen osaaviin ja osaamattomiin
teknologian käyttäjiin. Lisäksi todetaan palveluiden asiakaslähtöisyyden,
saatavuuden sekä esteettömyyden parantamisen olevan merkittävässä
asemassa digitaalisen kuilun pienentämisessä ja Suomen julkishallinnon
sähköisen asioinnin kehittämisessä.
|