Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla

Sanomalehdistöllä on perinteisesti ollut Suomessa erittäin vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyvä kilpailu kuluttajien ajankäytöstä ja mainostajien markoista onkin saanut le...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Moilanen, Panu, Aarnio, Antti, Penttilä, Jari
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2001
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22903
_version_ 1826225703041892352
author Moilanen, Panu Aarnio, Antti Penttilä, Jari
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moilanen, Panu Aarnio, Antti Penttilä, Jari Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moilanen, Panu Aarnio, Antti Penttilä, Jari Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moilanen, Panu
datasource_str_mv jyx
description Sanomalehdistöllä on perinteisesti ollut Suomessa erittäin vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyvä kilpailu kuluttajien ajankäytöstä ja mainostajien markoista onkin saanut lehdet miettimään, miten asiakassuhteita voitaisiin lujittaa ja asiakastyytyväisyyttä parantaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten asiakassuhdemarkkinoinnin paradigmaa ja sitä tukevia asiakashallintajärjestelmiä voidaan hyödyntää sanomalehtitoimialalla ja erityisesti lehtien levikkimarkkinoinnissa. Tutkimus on konstruktiivinen, soveltava tapaustutkimus. Sen toimeksiantajina oli seitsemän Suomen suurimpiin kuuluvaa sanomalehteä ja eräs järjestelmätoimittaja. Tutkielman teoreettisessa osassa perehdytään asiakassuhdemarkkinoinnin ja markkinoinnin tietojärjestelmien teoriaan, tietosuojalainsäädännön järjestelmille asettamiin rajoitteisiin, sekä sanomalehteen tuotteena ja sen levikkimarkkinoinnin ongelmiin. Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli kuvata sanomalehtialan tarpeita palveleva asiakashallintajärjestelmä. Kuvaus perustuu mainittuun teoriaan ja toimeksiantajaorganisaatioissa suoritettuihin teemahaastatteluihin sekä tutkimukseen liittyen järjestettyihin lukuisiin työpajoihin (workshop). Tutkimuksessa mallinnettu asiakashallintajärjestelmä havaittiin sisäisesti ja ulkoisesti toimivaksi: se täytti teoreettisessa osuudessa toiminnallisuudelle asetetut kriteerit ja myös tutkimuksen toimeksiantajat totesivat esitetyn asiakashallintajärjestelmän täyttävän ne vaatimukset, joita ne olivat sille asettaneet.
first_indexed 2023-03-22T10:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarnio, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttil\u00e4, Jari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-02-05T17:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-02-05T17:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2001", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1124026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22903", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sanomalehdist\u00f6ll\u00e4 on perinteisesti ollut Suomessa eritt\u00e4in vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyv\u00e4 kilpailu kuluttajien ajank\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja mainostajien markoista onkin saanut lehdet miettim\u00e4\u00e4n, miten asiakassuhteita voitaisiin lujittaa ja asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 parantaa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten asiakassuhdemarkkinoinnin paradigmaa ja sit\u00e4 tukevia asiakashallintaj\u00e4rjestelmi\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sanomalehtitoimialalla ja erityisesti lehtien levikkimarkkinoinnissa.\r\n\r\nTutkimus on konstruktiivinen, soveltava tapaustutkimus. Sen toimeksiantajina oli seitsem\u00e4n Suomen suurimpiin kuuluvaa sanomalehte\u00e4 ja er\u00e4s j\u00e4rjestelm\u00e4toimittaja. Tutkielman teoreettisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n asiakassuhdemarkkinoinnin ja markkinoinnin tietoj\u00e4rjestelmien teoriaan, tietosuojalains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelmille asettamiin rajoitteisiin, sek\u00e4 sanomalehteen tuotteena ja sen levikkimarkkinoinnin ongelmiin. Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli kuvata sanomalehtialan tarpeita palveleva asiakashallintaj\u00e4rjestelm\u00e4. Kuvaus perustuu mainittuun teoriaan ja toimeksiantajaorganisaatioissa suoritettuihin teemahaastatteluihin sek\u00e4 tutkimukseen liittyen j\u00e4rjestettyihin lukuisiin ty\u00f6pajoihin (workshop).\r\n\r\nTutkimuksessa mallinnettu asiakashallintaj\u00e4rjestelm\u00e4 havaittiin sis\u00e4isesti ja ulkoisesti toimivaksi: se t\u00e4ytti teoreettisessa osuudessa toiminnallisuudelle asetetut kriteerit ja my\u00f6s tutkimuksen toimeksiantajat totesivat esitetyn asiakashallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n ne vaatimukset, joita ne olivat sille asettaneet.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Panu Moilanen (pjmoilan) on 2010-02-05 17:58:32.865877. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-02-05T17:58:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201002051190.pdf: 792279 bytes, checksum: 3a9a36b976a3774de50f26a66c298fb9 (MD5)\r\nlicense.html: 5550 bytes, checksum: b94d3ae03f6c76f54459619c4446911e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-02-05T17:58:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201002051190.pdf: 792279 bytes, checksum: 3a9a36b976a3774de50f26a66c298fb9 (MD5)\r\nlicense.html: 5550 bytes, checksum: b94d3ae03f6c76f54459619c4446911e (MD5)\r\n Previous issue date: 2001", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "172 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhdemarkki\u00acnoin\u00ac\u00acti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "levikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietosuoja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6tietolaki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201002051190", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suhdemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "levikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietosuoja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6tietolaki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22903
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2001-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2001
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7acf63bd-22d7-413f-aeee-7580838d7ef4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201002051190.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2001
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moilanen, Panu Aarnio, Antti Penttilä, Jari Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla sanomalehdet tietojärjestelmät markkinointi suhdemarkki¬noin¬¬ti asiakaslähtöisyys asiakassuhde levikki tietosuoja henkilötietolaki Markkinointi Marketing 20423 suhdemarkkinointi
title Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_full Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_fullStr Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_full_unstemmed Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_short Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta
title_sort asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_sub konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
title_txtP Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
topic sanomalehdet tietojärjestelmät markkinointi suhdemarkki¬noin¬¬ti asiakaslähtöisyys asiakassuhde levikki tietosuoja henkilötietolaki Markkinointi Marketing 20423 suhdemarkkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaslähtöisyys asiakassuhde henkilötietolaki levikki markkinointi sanomalehdet suhdemarkkinointi suhdemarkki¬noin¬¬ti tietojärjestelmät tietosuoja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22903 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002051190
work_keys_str_mv AT moilanenpanu asiakassuhdemarkkinointijasanomalehtienasiakashallintakonstruktiivinentutkimustrans