Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli testata itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelmää sekä analysoida kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutoksia koululiikunnassa 7−8-luokilla. Tutkimuksen teo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gråstén, Arto
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22901
_version_ 1828193139187253248
author Gråstén, Arto
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Gråstén, Arto Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Gråstén, Arto Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Gråstén, Arto
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli testata itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelmää sekä analysoida kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutoksia koululiikunnassa 7−8-luokilla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin itsemääräämisteorian ja tavoiteorientaatioteorian yhdistelmää. Teoreettisena lähtökohtana oli, että tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston vallitessa oppilas kokee pätevyyttä, autonomiaa ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta liikuntatunneilla, jolloin hän viihtyy toiminnassa. Tutkimusaineistona käytettiin osaa Yli-Piiparin (2009) väitöstyöhön liittyvästä aineistosta. Harkinnanvaraiseen näytteeseen otettiin 393 keskisuomalaista yläkoulun oppilasta, jotka olivat tutkimuksen alkaessa 7-luokkalaisia. Pitkittäisaineisto kerättiin struk-turoiduin kyselyin toistetuilla mittauksilla vuosina 2007−2009. Tavoiteorientaatiota mitattiin Perception of Success Questionnaire −mittarin (Roberts, Treasure & Balague 1998) suomenkielisellä versiolla (Liukkonen 1998). Motivaatioilmastoa, koettua autonomiaa ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta mitattiin Perceived Motivation Climate in Sport Questionnaire −mittarin (Seifriz, Duda & Chi 1992) suomenkielisellä versiolla (Liukkonen 1998). Viihtymisen mittaamiseen käytettiin neliosaista Enjoyment in Sport −mittarin (Scanlan ym. 1993) suomenkielistä versiota (Liukkonen 1998). Mittareiden reliabiliteettia arvioitiin Cronbachin alfa-kertoimien avulla. Kertoimet olivat kaikkien mittareiden osalta suhteellisen korkeita. Pääkomponenttianalyyseissa muuttujien kommunaliteetit tukivat riittävästi mittareiden rakennevaliditeettia. Pääkomponenttianalyyseja käytettiin suuren muuttujajoukon tiivistämisessä. Analyyseissa vertailtiin muuttujien frekvenssejä, keskiarvoja ja -hajontoja. Keskiarvojen tilastollista merkitsevyyttä testattiin toistettujen mittausten varianssianalyysin ja kovarianssianalyysin avulla. Itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelmä osoittautui päteväksi teoriaksi kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutoksien selittäjänä. Kognitiivisten motivaatiotekijöiden (tavoiteorientaatio, autonomia ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus) ja erityisesti tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston vahvistaminen näyttävät olevan näiden tulosten mukaan tärkeimpiä oppilaiden liikuntamotivaation ja viihtymisen edistäjiä liikuntatunneilla.
first_indexed 2024-09-11T08:53:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00e5ste\u0301n, Arto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-02-05T11:13:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-02-05T11:13:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1119206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22901", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli testata itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 analysoida kognitiivisten motivaatiotekij\u00f6iden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutoksia koululiikunnassa 7\u22128-luokilla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian ja tavoiteorientaatioteorian yhdistelm\u00e4\u00e4. Teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston vallitessa oppilas kokee p\u00e4tevyytt\u00e4, autonomiaa ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta liikuntatunneilla, jolloin h\u00e4n viihtyy toiminnassa. \n\nTutkimusaineistona k\u00e4ytettiin osaa Yli-Piiparin (2009) v\u00e4it\u00f6sty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4st\u00e4 aineistosta. Harkinnanvaraiseen n\u00e4ytteeseen otettiin 393 keskisuomalaista yl\u00e4koulun oppilasta, jotka olivat tutkimuksen alkaessa 7-luokkalaisia. Pitkitt\u00e4isaineisto ker\u00e4ttiin struk-turoiduin kyselyin toistetuilla mittauksilla vuosina 2007\u22122009.\n\nTavoiteorientaatiota mitattiin Perception of Success Questionnaire \u2212mittarin (Roberts, Treasure & Balague 1998) suomenkielisell\u00e4 versiolla (Liukkonen 1998). Motivaatioilmastoa, koettua autonomiaa ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta mitattiin Perceived Motivation Climate in Sport Questionnaire \u2212mittarin (Seifriz, Duda & Chi 1992) suomenkielisell\u00e4 versiolla (Liukkonen 1998). Viihtymisen mittaamiseen k\u00e4ytettiin neliosaista Enjoyment in Sport \u2212mittarin (Scanlan ym. 1993) suomenkielist\u00e4 versiota (Liukkonen 1998). Mittareiden reliabiliteettia arvioitiin Cronbachin alfa-kertoimien avulla. Kertoimet olivat kaikkien mittareiden osalta suhteellisen korkeita. P\u00e4\u00e4komponenttianalyyseissa muuttujien kommunaliteetit tukivat riitt\u00e4v\u00e4sti mittareiden rakennevaliditeettia. \n\nP\u00e4\u00e4komponenttianalyyseja k\u00e4ytettiin suuren muuttujajoukon tiivist\u00e4misess\u00e4. Analyyseissa vertailtiin muuttujien frekvenssej\u00e4, keskiarvoja ja -hajontoja. Keskiarvojen tilastollista merkitsevyytt\u00e4 testattiin toistettujen mittausten varianssianalyysin ja kovarianssianalyysin avulla. \n\nItsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian (Deci & Ryan 1985, 1991, 2000) ja tavoiteorientaatioteorian (Nicholls 1989) yhdistelm\u00e4 osoittautui p\u00e4tev\u00e4ksi teoriaksi kognitiivisten motivaatiotekij\u00f6iden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutoksien selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Kognitiivisten motivaatiotekij\u00f6iden (tavoiteorientaatio, autonomia ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus) ja erityisesti teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston vahvistaminen n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan n\u00e4iden tulosten mukaan t\u00e4rkeimpi\u00e4 oppilaiden liikuntamotivaation ja viihtymisen edist\u00e4ji\u00e4 liikuntatunneilla.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Arto Gr\u00e5sten (agrasten) on 2010-02-05 11:13:21.694903. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-02-05T11:13:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002051188.pdf: 1571372 bytes, checksum: 7eb3858d2b39b185895c48b9bf0fea67 (MD5)\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: a85f23b0da052836615b861a87704db7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-02-05T11:13:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002051188.pdf: 1571372 bytes, checksum: 7eb3858d2b39b185895c48b9bf0fea67 (MD5)\nlicense.html: 5047 bytes, checksum: a85f23b0da052836615b861a87704db7 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiiviset motivaatiotekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kognitiivisten motivaatiotekij\u00f6iden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201002051188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22901
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:36Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1df8d36f-ce30-4f57-88c9-8d3669919e25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201002051188.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gråstén, Arto Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla kognitiiviset motivaatiotekijät motivaatioilmasto Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio viihtyvyys koululiikunta
title Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
title_full Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
title_fullStr Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
title_full_unstemmed Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
title_short Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
title_sort kognitiivisten motivaatiotekijöiden motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7 8 luokilla
title_txtP Kognitiivisten motivaatiotekijöiden, motivaatioilmaston ja viihtymisen muutokset koululiikunnassa 7-8-luokilla
topic kognitiiviset motivaatiotekijät motivaatioilmasto Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio viihtyvyys koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kognitiiviset motivaatiotekijät koululiikunta motivaatio motivaatioilmasto viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002051188
work_keys_str_mv AT gråstenarto kognitiivistenmotivaatiotekijöidenmotivaatioilmastonjaviihtymisenmuutoksetkoululiiku