Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana

Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Annastiina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22900
_version_ 1826225756076769280
author Lahtinen, Annastiina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahtinen, Annastiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahtinen, Annastiina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahtinen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittymistä heidän opintoihinsa kuuluvan tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana sekä kerättiin kokemuksia vuorovaikutustaitomittarin käytöstä oppimisen arvioinnissa. Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston yhden vuosikurssin liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijat (N=46). Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, oppivatko liikunnan aineenopettajaopiskelijat kurssin aikana Gordonin vuorovaikutusteoriaan perustuvia tunne- ja vuorovaikutustaitoja, eli minäviestejä, aktiivista kuuntelua, toimijuuden antamista sekä ongelmanratkaisumenetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin Talvion vuorovaikutustaitomittaria, jolla mitattiin opiskelijoiden vuorovaikutustaidot ennen kurssia ja sen jälkeen. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin määrällisen sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastauksissa esiintyneet vuorovaikutustaidot sekä vuorovaikutuksen kompastuskivet. Alku- ja loppumittauksissa saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa t-testin ja ristiintaulukoinnin avulla. Opiskelijoiden tuottamia vastauksia on kuvattu myös laadullisesti. Liikunnan aineenopettajaopiskelijat oppivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuorovaikutuskurssin aikana. Mittarissa saatujen kokonaistulosten keskiarvojen ero alku- ja loppumittauksen välillä oli tilastollisesti erittäin merkitsevä sekä naisilla että miehillä. Naisilla taitojen taso oli tilastollisesti merkitsevästi korkeampi kuin miehillä sekä alku- että loppumittauksessa, mutta verrattaessa kurssin aikana tapahtunutta muutosta ei naisten ja miesten välillä havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Erityisesti opiskelijat kehittivät taitojaan ongelmaan tarttuvan minäviestin käyttämisessä, jossa tulostaan paransi 40, 59 ja 73 % vastaajista riippuen ongelmaan tarttumista mittaavasta tehtävästä. Myönteisten minäviestien käyttämisessä tulostaan paransi 33 % vastaajista ja muiden minäviestien käyttämisessä 39 % vastaajista. Kuuntelun taitojen osalta tulostaan paransi 22 % vastaajista. Vuorovaikutuksen kompastuskivien käyttäminen väheni 18 % mittauskertojen välillä. Toimijuuden antaminen oli erittäin yleistä jo ensimmäisellä mittauskerralla, eikä tutkimus tuonut esille muutoksia sen osalta. Tutkimuksessa käytetty Talvion vuorovaikutustaitomittari tuo uuden työkalun vuorovaikutustaitojen mittaamiseen. Tutkimuksessa saatiin sekä laadullista että määrällistä tietoa siitä, miten liikunnan aineenopettajaopiskelijat toimivat vuorovaikutustilanteissa, ja tätä tietoa voidaan käyttää hyödyksi vuorovaikutustaito-opetuksen kehittämisessä. Mittarin käyttämisestä saadut kokemukset tukevat puolestaan vuorovaikutustaitomittarin kehitystyötä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Annastiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-02-05T09:31:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-02-05T09:31:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1119185", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\nLiikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s.\n\nTutkimuksessa tarkasteltiin liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittymist\u00e4 heid\u00e4n opintoihinsa kuuluvan tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana sek\u00e4 ker\u00e4ttiin kokemuksia vuorovaikutustaitomittarin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppimisen arvioinnissa. Tutkimukseen osallistuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston yhden vuosikurssin liikuntapedagogiikan p\u00e4\u00e4aineopiskelijat (N=46). Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, oppivatko liikunnan aineenopettajaopiskelijat kurssin aikana Gordonin vuorovaikutusteoriaan perustuvia tunne- ja vuorovaikutustaitoja, eli min\u00e4viestej\u00e4, aktiivista kuuntelua, toimijuuden antamista sek\u00e4 ongelmanratkaisumenetelmi\u00e4.\n\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin Talvion vuorovaikutustaitomittaria, jolla mitattiin opiskelijoiden vuorovaikutustaidot ennen kurssia ja sen j\u00e4lkeen. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla luokittelemalla vastauksissa esiintyneet vuorovaikutustaidot sek\u00e4 vuorovaikutuksen kompastuskivet. Alku- ja loppumittauksissa saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa t-testin ja ristiintaulukoinnin avulla. Opiskelijoiden tuottamia vastauksia on kuvattu my\u00f6s laadullisesti. \n\nLiikunnan aineenopettajaopiskelijat oppivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuorovaikutuskurssin aikana. Mittarissa saatujen kokonaistulosten keskiarvojen ero alku- ja loppumittauksen v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 sek\u00e4 naisilla ett\u00e4 miehill\u00e4. Naisilla taitojen taso oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti korkeampi kuin miehill\u00e4 sek\u00e4 alku- ett\u00e4 loppumittauksessa, mutta verrattaessa kurssin aikana tapahtunutta muutosta ei naisten ja miesten v\u00e4lill\u00e4 havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. Erityisesti opiskelijat kehittiv\u00e4t taitojaan ongelmaan tarttuvan min\u00e4viestin k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4, jossa tulostaan paransi 40, 59 ja 73 % vastaajista riippuen ongelmaan tarttumista mittaavasta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4. My\u00f6nteisten min\u00e4viestien k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 tulostaan paransi 33 % vastaajista ja muiden min\u00e4viestien k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 39 % vastaajista. Kuuntelun taitojen osalta tulostaan paransi 22 % vastaajista. Vuorovaikutuksen kompastuskivien k\u00e4ytt\u00e4minen v\u00e4heni 18 % mittauskertojen v\u00e4lill\u00e4. Toimijuuden antaminen oli eritt\u00e4in yleist\u00e4 jo ensimm\u00e4isell\u00e4 mittauskerralla, eik\u00e4 tutkimus tuonut esille muutoksia sen osalta. \n\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty Talvion vuorovaikutustaitomittari tuo uuden ty\u00f6kalun vuorovaikutustaitojen mittaamiseen. Tutkimuksessa saatiin sek\u00e4 laadullista ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tietoa siit\u00e4, miten liikunnan aineenopettajaopiskelijat toimivat vuorovaikutustilanteissa, ja t\u00e4t\u00e4 tietoa voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi vuorovaikutustaito-opetuksen kehitt\u00e4misess\u00e4. Mittarin k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 saadut kokemukset tukevat puolestaan vuorovaikutustaitomittarin kehitysty\u00f6t\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annastiina Lahtinen (anlahtin) on 2010-02-05 09:31:09.237883. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-02-05T09:31:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002051187.pdf: 295608 bytes, checksum: a977d178e33b05b84b9f1219981fa24d (MD5)\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: efa916b5753f9c5c0eaf8a3b18979442 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-02-05T09:31:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201002051187.pdf: 295608 bytes, checksum: a977d178e33b05b84b9f1219981fa24d (MD5)\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: efa916b5753f9c5c0eaf8a3b18979442 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201002051187", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22900
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7953f5ae-9d66-49c2-ab05-c2a558bb25bd\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201002051187.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Annastiina Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana vuorovaikutus sosiaaliset taidot opettajankoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppiminen opiskelijat
title Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_full Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_fullStr Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_full_unstemmed Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_short Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_sort liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne ja vuorovaikutuskurssin aikana
title_txtP Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
topic vuorovaikutus sosiaaliset taidot opettajankoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppiminen opiskelijat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opettajankoulutus opiskelijat oppiminen sosiaaliset taidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22900 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002051187
work_keys_str_mv AT lahtinenannastiina liikunnanaineenopettajaopiskelijoidenvuorovaikutustaitojenkehittyminentunneja