A learning experience like no other The significance of student exchange for language students at the University of Jyväskylä

 Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys opiskelijavaihdolla on Jyväskylän yliopiston kielten opiskelijoille. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaihto-opiskelun aikana saadut oppimiskokemukset ovat opiskelijoille hyvin monipuolisia, ja niillä on niin henkilökohtaisia kui...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oksanen, Salla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22653
Kuvaus
Yhteenveto: Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys opiskelijavaihdolla on Jyväskylän yliopiston kielten opiskelijoille. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaihto-opiskelun aikana saadut oppimiskokemukset ovat opiskelijoille hyvin monipuolisia, ja niillä on niin henkilökohtaisia kuin ammatillisiakin vaikutuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet yleisesti yliopisto- tai korkeakouluopiskelijoihin, mutta tarkkaa katsausta opiskelijavaihdon hyödyistä kielten opiskelijoille ei ole tehty. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston kielten opiskelijoiden näkemyksiä vaihto-opiskelusta ja kansainvälistymisestä, odotuksista ennen vaihtoa ja vaihdossa saaduista kokemuksista. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2008 ja kohderyhmänä olivat kaksi kielten opiskelijaryhmää, joilla on vaihdolle hieman erilaiset lähtökohdat: englannin opiskelijat, joilla ei ole tutkintoon kuuluvaa kieliharjoittelua, sekä saksan opiskelijat, joiden tutkintoon kuuluu pakollinen kieliharjoittelu. Materiaali kerättiin sähköpostitse, käyttäen apuna englannin ja saksan opiskelijoiden sähköpostilistoja. Tutkielmassa käytettiin hyväksi myös englannin opiskelijoiden ainejärjestön Magna Carta ry:n toteuttamaa kyselyä opintojen kehittämistyöryhmää varten, joka kerättiin syksyllä 2008 englannin oppiaineen opetusryhmissä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielten opiskelijat arvioivat vaihto-opiskelun tai muulla tavoin kansainvälistymisen olevan heille tärkeää opintojen aikana sekä heidän tulevaisuuden ammateissaan. Ulkomailla opiskelun nähtiin olevan tärkeää tutkintoa ajatellen, mutta suurimmat oppimiskokemukset ja elämykset tulivat kuitenkin henkilökohtaisista kokemuksista, kuten vaihdon aikaisista sosiaalisista kontakteista ja oman identiteetin rakentumisesta, maailmankuvan laajenemisen ja omiin kykyihin luottamisen myötä. Tutkielman päämääränä oli myös ottaa kantaa kieliharjoittelun tarpeellisuuteen sekä mahdollisesti erilaisiin keinoihin sen toteuttamiseksi.