Yhteenveto: | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys opiskelijavaihdolla on Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoille. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaihto-opiskelun aikana saadut
oppimiskokemukset ovat opiskelijoille hyvin monipuolisia, ja niillä on niin henkilökohtaisia kuin
ammatillisiakin vaikutuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet yleisesti yliopisto- tai
korkeakouluopiskelijoihin, mutta tarkkaa katsausta opiskelijavaihdon hyödyistä kielten
opiskelijoille ei ole tehty. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoiden näkemyksiä vaihto-opiskelusta ja kansainvälistymisestä, odotuksista ennen
vaihtoa ja vaihdossa saaduista kokemuksista. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2008 ja kohderyhmänä
olivat kaksi kielten opiskelijaryhmää, joilla on vaihdolle hieman erilaiset lähtökohdat: englannin
opiskelijat, joilla ei ole tutkintoon kuuluvaa kieliharjoittelua, sekä saksan opiskelijat, joiden
tutkintoon kuuluu pakollinen kieliharjoittelu. Materiaali kerättiin sähköpostitse, käyttäen apuna
englannin ja saksan opiskelijoiden sähköpostilistoja. Tutkielmassa käytettiin hyväksi myös
englannin opiskelijoiden ainejärjestön Magna Carta ry:n toteuttamaa kyselyä opintojen
kehittämistyöryhmää varten, joka kerättiin syksyllä 2008 englannin oppiaineen opetusryhmissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielten opiskelijat arvioivat vaihto-opiskelun tai muulla tavoin
kansainvälistymisen olevan heille tärkeää opintojen aikana sekä heidän tulevaisuuden
ammateissaan. Ulkomailla opiskelun nähtiin olevan tärkeää tutkintoa ajatellen, mutta suurimmat
oppimiskokemukset ja elämykset tulivat kuitenkin henkilökohtaisista kokemuksista, kuten vaihdon
aikaisista sosiaalisista kontakteista ja oman identiteetin rakentumisesta, maailmankuvan
laajenemisen ja omiin kykyihin luottamisen myötä. Tutkielman päämääränä oli myös ottaa kantaa
kieliharjoittelun tarpeellisuuteen sekä mahdollisesti erilaisiin keinoihin sen toteuttamiseksi.
|