An idiom a day keeps the doctor away Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms

 Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden suora opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylisirniö, Matti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22559
_version_ 1826225803797463040
author Ylisirniö, Matti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylisirniö, Matti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylisirniö, Matti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylisirniö, Matti
datasource_str_mv jyx
description  Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden suora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat käyttävät niitä väärin, koska ovat erehtyneet pitämään idiomeja yleisempinä kuin ne ovat. Yksikään tutkimus ei kuitenkaan ole keskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat käsittelevät idiomeja, minkä takia ei loppujen lopuksi tiedetä, kuinka suuri yllä kuvattu ongelma on. Tämä kandidaatin tutkielma syventyi selvittämään, mitä suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja kuinka nämä asenteet heijastuvat käytännön opettamiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostihaastattelulla, jonka kaikki neljä vastaajaa olivat suomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli myös yläasteen opetusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat olivat pääosin hyvin tietoisia idiomien opettamisen luonteenomaisista riskeistä, ja he siten suosivat menetelmiä, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja niiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi myös päättelemään, että opetustilanne osin rajoitti opettajien mahdollisuuksia käyttää parhaina pitämiään menetelmiä.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylisirni\u00f6, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-12-15T14:42:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-12-15T14:42:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on t\u00e4rke\u00e4 osa\r\nkielitaidon kehityst\u00e4. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko\r\nlaajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, ett\u00e4 idiomien t\u00e4rke\u00e4st\u00e4 roolista huolimatta niiden\r\nsuora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 v\u00e4\u00e4rin, koska ovat\r\nerehtyneet pit\u00e4m\u00e4\u00e4n idiomeja yleisempin\u00e4 kuin ne ovat. Yksik\u00e4\u00e4n tutkimus ei kuitenkaan ole\r\nkeskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat k\u00e4sittelev\u00e4t idiomeja, mink\u00e4 takia ei loppujen lopuksi\r\ntiedet\u00e4, kuinka suuri yll\u00e4 kuvattu ongelma on. T\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma syventyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n,\r\nmit\u00e4 suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja\r\nkuinka n\u00e4m\u00e4 asenteet heijastuvat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opettamiseen.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla s\u00e4hk\u00f6postihaastattelulla, jonka kaikki nelj\u00e4 vastaajaa olivat\r\nsuomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli my\u00f6s yl\u00e4asteen opetusta.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat olivat p\u00e4\u00e4osin hyvin tietoisia idiomien opettamisen\r\nluonteenomaisista riskeist\u00e4, ja he siten suosivat menetelmi\u00e4, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja\r\nniiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi my\u00f6s p\u00e4\u00e4ttelem\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 opetustilanne osin rajoitti\r\nopettajien mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 parhaina pit\u00e4mi\u00e4\u00e4n menetelmi\u00e4.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-12-15T14:42:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nYlisirni\u00f6.pdf: 164324 bytes, checksum: f827a81cf19bffb398f588c6436a2bae (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-12-15T14:42:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nYlisirni\u00f6.pdf: 164324 bytes, checksum: f827a81cf19bffb398f588c6436a2bae (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formulaic sequences", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "idioms", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200912154528", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22559
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47fddf87-5b38-479a-9136-0beaaa9b5af7\/download","text":"Ylisirni\u00f6.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylisirniö, Matti An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms vocabulary teaching vocabulary learning formulaic sequences idioms English Englannin kieli
title An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
title_full An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
title_fullStr An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
title_full_unstemmed An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
title_short An idiom a day keeps the doctor away
title_sort idiom a day keeps the doctor away finnish upper secondary school english teachers attitudes towards teaching idioms
title_sub Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
title_txtP An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
topic vocabulary teaching vocabulary learning formulaic sequences idioms English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English formulaic sequences idioms vocabulary learning vocabulary teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22559 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200912154528
work_keys_str_mv AT ylisirniömatti anidiomadaykeepsthedoctorawayfinnishuppersecondaryschoolenglishteachersattitudest AT ylisirniömatti idiomadaykeepsthedoctorawayfinnishuppersecondaryschoolenglishteachersattitudestow