An idiom a day keeps the doctor away Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms

 Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden suora opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylisirniö, Matti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22559
Description
Summary: Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden suora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat käyttävät niitä väärin, koska ovat erehtyneet pitämään idiomeja yleisempinä kuin ne ovat. Yksikään tutkimus ei kuitenkaan ole keskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat käsittelevät idiomeja, minkä takia ei loppujen lopuksi tiedetä, kuinka suuri yllä kuvattu ongelma on. Tämä kandidaatin tutkielma syventyi selvittämään, mitä suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja kuinka nämä asenteet heijastuvat käytännön opettamiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostihaastattelulla, jonka kaikki neljä vastaajaa olivat suomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli myös yläasteen opetusta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat olivat pääosin hyvin tietoisia idiomien opettamisen luonteenomaisista riskeistä, ja he siten suosivat menetelmiä, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja niiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi myös päättelemään, että opetustilanne osin rajoitti opettajien mahdollisuuksia käyttää parhaina pitämiään menetelmiä.