A land of mystical beauty, living wonder and unrivalled adventure representation of New Zealand through adventure tourism websites

 Matkailu on yksi suurimmista elinkeinoista maailmassa, ja se on kasvanut huomattavalla vauhdilla viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Uudessa-Seelannissa matkailu on yksi maan tärkeimmistä elinkeinoaloista ja työllistäjistä. Uudesta-Seelannista löytyy useita erilaisiin aktiviteetteihin erikois...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: LÄhteenmäki, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22552
Description
Summary: Matkailu on yksi suurimmista elinkeinoista maailmassa, ja se on kasvanut huomattavalla vauhdilla viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Uudessa-Seelannissa matkailu on yksi maan tärkeimmistä elinkeinoaloista ja työllistäjistä. Uudesta-Seelannista löytyy useita erilaisiin aktiviteetteihin erikoistuneita matkailuyrityksiä. Seikkailumatkailulla on merkittävä rooli matkailussa, esimerkiksi benji-hypystä on tullut yksi maan matkailuikoneista. Tässä tutkimuksessa keskiössä oli seikkailumatkailun rooli Uuden- Seelannin matkailullisen imagon luomisessa. Internet tarjoaa nykypäivänä tärkeän markkinointikanavan, erityisesti matkailuyrityksille. Matkailuesitteiden määrä ja merkitys on vähentynyt huomattavasti Internetin yleistyessä. Tämä tutkielma keskittyi tutkimaan yhteensä 15 yrityksen internetsivuja, yritysten tarjotessa monia erilaisia aktiviteetteja ja seikkailuja matkailutuotteina. Tarkastelun kohteena oli erityisesti kieli, ja miten Uutta-Seelantia kuvattiin kielen avulla. Tarkastelu jaettiin kahteen osaan: eksplisiittiseen ja implisiittiseen. Eksplisiittinen tarkastelu keskittyi tutkimaan, missä kontekstissa sana Uusi-Seelanti esiintyi. Implisiittinen tarkastelu puolestaan tutki internetsivujen tekstejä kokonaisuudessaan, ja millä tavoilla ne toivat Uutta-Seelantia esiin. Kummassakin tulivat esiin luonnollisesti positiiviset kuvailut yrityksestä ja sen tarjoamista aktiviteeteista. Koska lähes kaikki aktiviteetit sijoittuvat luonnonympäristöihin, luonto ja sen kuvaileminen nousivat vahvasti esiin. Luonto on Uuden-Seelannin keskeisin matkailuvaltti, jonka varaan myös sen markkinointi nojaa, joten tämän tutkimuksen pohjalta seikkailumatkailuyritysten internetsivut vain vahvistavat ja tukevat tätä asiaa. Tutkimus tarjoaa näkökulmia kielen ja matkailun tutkimukseen internetsivujen kontekstissa, jossa vastaavaa aikaisempaa tutkimusta ei ole vielä tehty merkittävissä määrin. Yksittäisten sanojen ja sanaluokkien läheisempi tarkastelu voisi tarjota lisää mielenkiintoista tutkittavaa kielen kannalta. Toisaalta myös matkailun internetsivujen kuvien ja videoiden merkitys mielikuvien luomisessa olisi tärkeää kokonaisvaltaisemman tutkimuksen kannalta.