Sosiaalinen media ja sen käyttö liiketoiminnassa

Koivusaari, Juho Sakari Sosiaalinen media ja sen käyttö liiketoiminnassa / Juho Koivusaari Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009. 29 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa. Tarkoituksena on esitellä lukijoille kirjallisuuskatsauksen avulla mitä sosiaalinen me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivusaari, Juho
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22550
Description
Summary:Koivusaari, Juho Sakari Sosiaalinen media ja sen käyttö liiketoiminnassa / Juho Koivusaari Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009. 29 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa. Tarkoituksena on esitellä lukijoille kirjallisuuskatsauksen avulla mitä sosiaalinen media on, selvittää miten sosiaalinen media muuttaa liiketoimintaa ja miten sosiaalisen median palveluilla ansaitaan nykyään. Sosiaalisen median käsitteelle ei ole vielä vakiintunut selkeää määritelmää vaan määritelmät ovat vielä melko yleisluontoisella tasolla. Tässä tutkielmassa sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöistä ja Web 2.0 teknologioista. Määriteltäessä sisältöä, yhteisöä ja Web 2.0 teknologiaa, huomattiin varsinkin Web 2.0 teknologioiden ja yhteisöjen käsitteiden olevan yhä muuttuvassa tilassa. Osallistumistaloudessa käyttäjät otetaan kollektiivisesti mukaan hyödykkeen tuotantoon ja jakeluun internetin välityksellä, osallistumistaloudessa syntyy uudenlaisia hyödykkeitä, ammatteja sekä markkinoita. Osallistumistaloudessa käyttäjät saavat osallistumisestaan lisäarvoa, toisaalta käyttäjiä pidetään uudentyyppisenä omaisuutena heidän tarjoamien ideoiden, sisällön ja tekojen takia. Sosiaaliseen mediaan pohjautuvien palveluiden ansaintamalleina ovat nykyään mainostus, tilauspalvelut tai tuotteiden myyminen. Isolla osalla palveluista ei kuitenkaan ole selkeää ansaintamallia, jolla rahoittaa palvelua. Parhaimmat palvelut osaavat yhdistellä näitä ansaintamalleja tehokkaasti.