Summary: | Koivusaari, Juho Sakari
Sosiaalinen media ja sen käyttö liiketoiminnassa / Juho Koivusaari
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009.
29 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa. Tarkoituksena on esitellä
lukijoille kirjallisuuskatsauksen avulla mitä sosiaalinen media on, selvittää
miten sosiaalinen media muuttaa liiketoimintaa ja miten sosiaalisen median
palveluilla ansaitaan nykyään.
Sosiaalisen median käsitteelle ei ole vielä vakiintunut selkeää määritelmää vaan
määritelmät ovat vielä melko yleisluontoisella tasolla. Tässä tutkielmassa
sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöistä ja Web 2.0 teknologioista.
Määriteltäessä sisältöä, yhteisöä ja Web 2.0 teknologiaa, huomattiin varsinkin
Web 2.0 teknologioiden ja yhteisöjen käsitteiden olevan yhä muuttuvassa
tilassa.
Osallistumistaloudessa käyttäjät otetaan kollektiivisesti mukaan hyödykkeen
tuotantoon ja jakeluun internetin välityksellä, osallistumistaloudessa syntyy
uudenlaisia hyödykkeitä, ammatteja sekä markkinoita. Osallistumistaloudessa
käyttäjät saavat osallistumisestaan lisäarvoa, toisaalta käyttäjiä pidetään
uudentyyppisenä omaisuutena heidän tarjoamien ideoiden, sisällön ja tekojen
takia. Sosiaaliseen mediaan pohjautuvien palveluiden ansaintamalleina ovat
nykyään mainostus, tilauspalvelut tai tuotteiden myyminen. Isolla osalla
palveluista ei kuitenkaan ole selkeää ansaintamallia, jolla rahoittaa palvelua.
Parhaimmat palvelut osaavat yhdistellä näitä ansaintamalleja tehokkaasti.
|