Musical experiences in learning English as a foreign language

Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lappi, Maria
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22460
_version_ 1826225753731104768
author Lappi, Maria
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lappi, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lappi, Maria Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lappi, Maria
datasource_str_mv jyx
description Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta musiikin kautta ja siten tarjota näkökulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa. Materiaali koostuu neljän suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa vastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut läsnä haastateltavien englannin oppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti englannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mitä oppijat ajattelevat musiikin roolista kielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteitä ja ajatuksia oppijoilla on oppimiskontekstin merkityksestä asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sisältyvät sekä koulun että vapaa-ajan ympäristöt. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on pääosin kuvaileva. Tutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut toteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja näin kerätty aineisto, oppijoiden narratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus pohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lisäksi lähtökohtana ovat kielen ja musiikin yhteydet sekä musiikin käyttö kieltenopetuksen työvälineenä. Haasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on käytetty englannin oppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla käytetty musiikki on ollut peräisin lähinnä oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleensä passiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkittävällä sijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyvät kuullunymmärtämisen, ääntämisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen oppimiseen muistamisen apuvälineenä, kielenkäytön mallina tai motivaation lähteenä. Kielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan pääosin alitajuista ja lisäksi iällä, motivaatiolla ja muilla yksilöllisillä piirteillä on merkitystä musiikin rooliin oppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja oppimisen välineenä erittäin positiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, mutta kritisoivat jonkin verran tapoja hyödyntää sitä koulun opetuksessa. Tutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekijöille ajatuksia tavoista hyödyntää musiikkia opetuksen ja oppimisen välineenä, oppijoille näkökulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sekä tutkijoille lähtökohtia aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.
first_indexed 2023-03-22T09:57:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappi, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-11-25T09:20:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-11-25T09:20:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1115001", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22460", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikki on osa ennen kaikkea arkip\u00e4iv\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4, mutta k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 toisinaan my\u00f6s\r\nkielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan\r\ntoistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on\r\nselvitt\u00e4\u00e4 millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta\r\nmusiikin kautta ja siten tarjota n\u00e4k\u00f6kulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa.\r\nMateriaali koostuu nelj\u00e4n suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa\r\nvastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut l\u00e4sn\u00e4 haastateltavien englannin\r\noppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti\r\nenglannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mit\u00e4 oppijat ajattelevat musiikin roolista\r\nkielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteit\u00e4 ja ajatuksia oppijoilla on\r\noppimiskontekstin merkityksest\u00e4 asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sis\u00e4ltyv\u00e4t sek\u00e4 koulun\r\nett\u00e4 vapaa-ajan ymp\u00e4rist\u00f6t. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on p\u00e4\u00e4osin\r\nkuvaileva.\r\nTutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut\r\ntoteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja n\u00e4in ker\u00e4tty aineisto, oppijoiden\r\nnarratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus\r\npohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lis\u00e4ksi l\u00e4ht\u00f6kohtana ovat kielen\r\nja musiikin yhteydet sek\u00e4 musiikin k\u00e4ytt\u00f6 kieltenopetuksen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4.\r\nHaasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on k\u00e4ytetty englannin\r\noppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla k\u00e4ytetty musiikki on\r\nollut per\u00e4isin l\u00e4hinn\u00e4 oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleens\u00e4\r\npassiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4\r\nsijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyv\u00e4t kuullunymm\u00e4rt\u00e4misen,\r\n\u00e4\u00e4nt\u00e4misen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen\r\noppimiseen muistamisen apuv\u00e4lineen\u00e4, kielenk\u00e4yt\u00f6n mallina tai motivaation l\u00e4hteen\u00e4.\r\nKielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan p\u00e4\u00e4osin alitajuista ja lis\u00e4ksi i\u00e4ll\u00e4,\r\nmotivaatiolla ja muilla yksil\u00f6llisill\u00e4 piirteill\u00e4 on merkityst\u00e4 musiikin rooliin\r\noppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja\r\noppimisen v\u00e4lineen\u00e4 eritt\u00e4in positiivisesti sek\u00e4 koulussa ett\u00e4 vapaa-ajalla, mutta\r\nkritisoivat jonkin verran tapoja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 koulun opetuksessa.\r\nTutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekij\u00f6ille ajatuksia tavoista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 musiikkia opetuksen ja oppimisen v\u00e4lineen\u00e4, oppijoille n\u00e4k\u00f6kulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sek\u00e4 tutkijoille l\u00e4ht\u00f6kohtia aiheeseen liittyv\u00e4lle jatkotutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lehto (slehto@cc.jyu.fi) on 2009-11-25T09:20:16Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nURN_NBN_fi_jyu-200911164411.pdf: 729005 bytes, checksum: bf97e89791a7c3e5b23586d1f13c53f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-11-25T09:20:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nURN_NBN_fi_jyu-200911164411.pdf: 729005 bytes, checksum: bf97e89791a7c3e5b23586d1f13c53f6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2009", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "133 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "experiential learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music and foreign language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "music and foreign language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musical experiences in learning English as a foreign language", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200911164411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22460
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c594a5ff-5a8b-40a9-afdb-ccae1c87708d\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-200911164411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappi, Maria Musical experiences in learning English as a foreign language experiential learning music and foreign language learning music and foreign language teaching Englannin kieli English 301 kielet musiikki oppiminen opetus kokemusoppiminen
title Musical experiences in learning English as a foreign language
title_full Musical experiences in learning English as a foreign language
title_fullStr Musical experiences in learning English as a foreign language Musical experiences in learning English as a foreign language
title_full_unstemmed Musical experiences in learning English as a foreign language Musical experiences in learning English as a foreign language
title_short Musical experiences in learning English as a foreign language
title_sort musical experiences in learning english as a foreign language
title_txtP Musical experiences in learning English as a foreign language
topic experiential learning music and foreign language learning music and foreign language teaching Englannin kieli English 301 kielet musiikki oppiminen opetus kokemusoppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English experiential learning kielet kokemusoppiminen music and foreign language learning music and foreign language teaching musiikki opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200911164411
work_keys_str_mv AT lappimaria musicalexperiencesinlearningenglishasaforeignlanguage