Musical experiences in learning English as a foreign language

Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lappi, Maria
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22460
Description
Summary:Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta musiikin kautta ja siten tarjota näkökulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa. Materiaali koostuu neljän suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa vastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut läsnä haastateltavien englannin oppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti englannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mitä oppijat ajattelevat musiikin roolista kielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteitä ja ajatuksia oppijoilla on oppimiskontekstin merkityksestä asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sisältyvät sekä koulun että vapaa-ajan ympäristöt. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on pääosin kuvaileva. Tutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut toteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja näin kerätty aineisto, oppijoiden narratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus pohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lisäksi lähtökohtana ovat kielen ja musiikin yhteydet sekä musiikin käyttö kieltenopetuksen työvälineenä. Haasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on käytetty englannin oppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla käytetty musiikki on ollut peräisin lähinnä oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleensä passiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkittävällä sijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyvät kuullunymmärtämisen, ääntämisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen oppimiseen muistamisen apuvälineenä, kielenkäytön mallina tai motivaation lähteenä. Kielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan pääosin alitajuista ja lisäksi iällä, motivaatiolla ja muilla yksilöllisillä piirteillä on merkitystä musiikin rooliin oppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja oppimisen välineenä erittäin positiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, mutta kritisoivat jonkin verran tapoja hyödyntää sitä koulun opetuksessa. Tutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekijöille ajatuksia tavoista hyödyntää musiikkia opetuksen ja oppimisen välineenä, oppijoille näkökulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sekä tutkijoille lähtökohtia aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.