Summary: | Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös
kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan
toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on
selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta
musiikin kautta ja siten tarjota näkökulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa.
Materiaali koostuu neljän suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa
vastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut läsnä haastateltavien englannin
oppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti
englannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mitä oppijat ajattelevat musiikin roolista
kielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteitä ja ajatuksia oppijoilla on
oppimiskontekstin merkityksestä asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sisältyvät sekä koulun
että vapaa-ajan ympäristöt. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on pääosin
kuvaileva.
Tutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut
toteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja näin kerätty aineisto, oppijoiden
narratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus
pohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lisäksi lähtökohtana ovat kielen
ja musiikin yhteydet sekä musiikin käyttö kieltenopetuksen työvälineenä.
Haasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on käytetty englannin
oppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla käytetty musiikki on
ollut peräisin lähinnä oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleensä
passiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkittävällä
sijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyvät kuullunymmärtämisen,
ääntämisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen
oppimiseen muistamisen apuvälineenä, kielenkäytön mallina tai motivaation lähteenä.
Kielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan pääosin alitajuista ja lisäksi iällä,
motivaatiolla ja muilla yksilöllisillä piirteillä on merkitystä musiikin rooliin
oppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja
oppimisen välineenä erittäin positiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, mutta
kritisoivat jonkin verran tapoja hyödyntää sitä koulun opetuksessa.
Tutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekijöille ajatuksia tavoista hyödyntää musiikkia opetuksen ja oppimisen välineenä, oppijoille näkökulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sekä tutkijoille lähtökohtia aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.
|