Learning English speaking skills at upper secondary school the students’ and the teachers’ view

 Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sekä testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota. Suullisen kokeen lisäämisestä ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenellä ja kokeen lisääminen on nyt noussut jälleen ajankohtaiseksi aiheeksi. Suullisen kielit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Tiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22458
_version_ 1826225815410442240
author Ahola, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahola, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahola, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahola, Tiina
datasource_str_mv jyx
description  Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sekä testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota. Suullisen kokeen lisäämisestä ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenellä ja kokeen lisääminen on nyt noussut jälleen ajankohtaiseksi aiheeksi. Suullisen kielitaidon opettaminen lukiossa joutuu usein väistymään päähuomion vievän kirjallisten taitojen tieltä, joita ylioppilaskoe testaa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten englannin suullista kielitaitoa opetetaan lukiossa ja eritoten mitkä asiat vaikuttavat opetukseen. Halusin tutkimuksessani tuoda esille sekä opettajien että oppilaiden mielipiteet suullisen kielitaidon opetukseen lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset eivät juuri ole tutkineet aihetta sekä opettajien että oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi selvittää kuinka opettajat ja oppilaat kokevat suullisen kielitaidon harjoittelun kouluympäristössä. Tutkimusaineistoa keräsin kahdelta koululta; toinen koulu sijaitsi pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla ja toinen keskikokoisella paikkakunnalla Keski-Suomessa. Keräsin aineistoa oppilailta (N=40) kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi 23 kysymystä, joihin oppilaiden tuli vastata sopivalla väittämällä Likert- asteikolla ykkösen ollessa olen täysin erimieltä ja viitosen ollessa täysin samaa mieltä. Lisäksi haastattelin kahta opettajaa, jotka opettivat tutkimukseen osallistuneita oppilaita. Tulokset osoittivat että sekä oppilaat että opettajat suhtautuvat yleisesti suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen positiivisesti. Oppilaat olivat halukkaita oppimaan suullisia kielitaitoja mutta erityisesti tytöt tulosten mukaan olivat arkoja kielenkäyttäjiä. Lisäksi suullisen kielitaidon harjoitteluun vaikuttivat useat asiat kuten aika, materiaalit sekä opiskelijoiden erilaiset taitotasot. Vähäinen aika aiheutti opettajien mielestä eniten ongelmia suullisen kielitaidon opettamisessa. Oppilaiden erilaiset taitotasot haastoivat opetusta ajankäytöllisesti mutta myös pedagogisesti. Hyvät materiaalit opettajat puolestaan kokivat kielitaidon opetusta edistävänä tekijänä. Oppilaat suhtautuivatkin suulliseen kielitaitoon positiivisesti myös vapaa-ajan näkökulmasta. He tunnistivat suullisen kielitaidon tarpeellisuuden koulun ulkopuolella sekä tarpeen taidoille tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi opetuksessa. On hyödyllistä tietää kuinka oppilaat suhtautuvat suullisen kielitaidon oppimiseen ja siten hyödyntää tietoa opetuksessa. Esimerkiksi eritoten tyttöjä tulisi rohkaista käyttämään kieltä sekä oppitunnilla että koulun ulkopuolisissa tilanteissa. Myös vapaa-ajan positiivinen rooli voitaisiin käyttää hyödyksi myös oppitunnin suullisen kielitaidon opetuksessa.   
first_indexed 2017-08-18T10:04:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-11-24T15:11:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-11-24T15:11:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22458", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sek\u00e4 testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityist\u00e4 huomiota. Suullisen kokeen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenell\u00e4 ja kokeen lis\u00e4\u00e4minen on nyt noussut j\u00e4lleen ajankohtaiseksi aiheeksi. Suullisen kielitaidon opettaminen lukiossa joutuu usein v\u00e4istym\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4huomion viev\u00e4n kirjallisten taitojen tielt\u00e4, joita ylioppilaskoe testaa.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten englannin suullista kielitaitoa opetetaan lukiossa ja eritoten mitk\u00e4 asiat vaikuttavat opetukseen. Halusin tutkimuksessani tuoda esille sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden mielipiteet suullisen kielitaidon opetukseen lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset eiv\u00e4t juuri ole tutkineet aihetta sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4 kuinka opettajat ja oppilaat kokevat suullisen kielitaidon harjoittelun kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \r\n\r\nTutkimusaineistoa ker\u00e4sin kahdelta koululta; toinen koulu sijaitsi pienell\u00e4 paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla ja toinen keskikokoisella paikkakunnalla Keski-Suomessa. Ker\u00e4sin aineistoa oppilailta (N=40) kyselylomakkeen avulla. Lomake sis\u00e4lsi 23 kysymyst\u00e4, joihin oppilaiden tuli vastata sopivalla v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Likert- asteikolla ykk\u00f6sen ollessa olen t\u00e4ysin erimielt\u00e4 ja viitosen ollessa t\u00e4ysin samaa mielt\u00e4. Lis\u00e4ksi haastattelin kahta opettajaa, jotka opettivat tutkimukseen osallistuneita oppilaita. \r\n\r\nTulokset osoittivat ett\u00e4 sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 opettajat suhtautuvat yleisesti suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen positiivisesti. Oppilaat olivat halukkaita oppimaan suullisia kielitaitoja mutta erityisesti tyt\u00f6t tulosten mukaan olivat arkoja kielenk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Lis\u00e4ksi suullisen kielitaidon harjoitteluun vaikuttivat useat asiat kuten aika, materiaalit sek\u00e4 opiskelijoiden erilaiset taitotasot. V\u00e4h\u00e4inen aika aiheutti opettajien mielest\u00e4 eniten ongelmia suullisen kielitaidon opettamisessa. Oppilaiden erilaiset taitotasot haastoivat opetusta ajank\u00e4yt\u00f6llisesti mutta my\u00f6s pedagogisesti. Hyv\u00e4t materiaalit opettajat puolestaan kokivat kielitaidon opetusta edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Oppilaat suhtautuivatkin suulliseen kielitaitoon positiivisesti my\u00f6s vapaa-ajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. He tunnistivat suullisen kielitaidon tarpeellisuuden koulun ulkopuolella sek\u00e4 tarpeen taidoille tulevaisuudessa. \r\n\r\nTutkimuksen tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi opetuksessa. On hy\u00f6dyllist\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 kuinka oppilaat suhtautuvat suullisen kielitaidon oppimiseen ja siten hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tietoa opetuksessa. Esimerkiksi eritoten tytt\u00f6j\u00e4 tulisi rohkaista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 sek\u00e4 oppitunnilla ett\u00e4 koulun ulkopuolisissa tilanteissa. My\u00f6s vapaa-ajan positiivinen rooli voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi my\u00f6s oppitunnin suullisen kielitaidon opetuksessa.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-11-24T15:11:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nahola_tiina.pdf: 225850 bytes, checksum: 7f88576f09fe0c4ed7136a8c28bf9976 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-11-24T15:11:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nahola_tiina.pdf: 225850 bytes, checksum: 7f88576f09fe0c4ed7136a8c28bf9976 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching speaking skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language proficiency", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English speaking skills at upper secondary school : the students\u2019 and the teachers\u2019 view", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200911244474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_22458
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/47f738d0-6b5e-4759-bc4c-7c0ddb4fad5c\/download","text":"ahola_tiina.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Tiina Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view teaching speaking skills oral skills oral language proficiency English Englannin kieli
title Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
title_full Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
title_fullStr Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
title_full_unstemmed Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
title_short Learning English speaking skills at upper secondary school
title_sort learning english speaking skills at upper secondary school the students and the teachers view
title_sub the students’ and the teachers’ view
title_txtP Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
topic teaching speaking skills oral skills oral language proficiency English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English oral language proficiency oral skills teaching speaking skills
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22458 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200911244474
work_keys_str_mv AT aholatiina learningenglishspeakingskillsatuppersecondaryschoolthestudentsandtheteachersview