fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-11-24T15:11:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-11-24T15:11:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22458", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sek\u00e4 testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityist\u00e4 huomiota. Suullisen kokeen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenell\u00e4 ja kokeen lis\u00e4\u00e4minen on nyt noussut j\u00e4lleen ajankohtaiseksi aiheeksi. Suullisen kielitaidon opettaminen lukiossa joutuu usein v\u00e4istym\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4huomion viev\u00e4n kirjallisten taitojen tielt\u00e4, joita ylioppilaskoe testaa.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten englannin suullista kielitaitoa opetetaan lukiossa ja eritoten mitk\u00e4 asiat vaikuttavat opetukseen. Halusin tutkimuksessani tuoda esille sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden mielipiteet suullisen kielitaidon opetukseen lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset eiv\u00e4t juuri ole tutkineet aihetta sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4 kuinka opettajat ja oppilaat kokevat suullisen kielitaidon harjoittelun kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \r\n\r\nTutkimusaineistoa ker\u00e4sin kahdelta koululta; toinen koulu sijaitsi pienell\u00e4 paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla ja toinen keskikokoisella paikkakunnalla Keski-Suomessa. Ker\u00e4sin aineistoa oppilailta (N=40) kyselylomakkeen avulla. Lomake sis\u00e4lsi 23 kysymyst\u00e4, joihin oppilaiden tuli vastata sopivalla v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Likert- asteikolla ykk\u00f6sen ollessa olen t\u00e4ysin erimielt\u00e4 ja viitosen ollessa t\u00e4ysin samaa mielt\u00e4. Lis\u00e4ksi haastattelin kahta opettajaa, jotka opettivat tutkimukseen osallistuneita oppilaita. \r\n\r\nTulokset osoittivat ett\u00e4 sek\u00e4 oppilaat ett\u00e4 opettajat suhtautuvat yleisesti suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen positiivisesti. Oppilaat olivat halukkaita oppimaan suullisia kielitaitoja mutta erityisesti tyt\u00f6t tulosten mukaan olivat arkoja kielenk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Lis\u00e4ksi suullisen kielitaidon harjoitteluun vaikuttivat useat asiat kuten aika, materiaalit sek\u00e4 opiskelijoiden erilaiset taitotasot. V\u00e4h\u00e4inen aika aiheutti opettajien mielest\u00e4 eniten ongelmia suullisen kielitaidon opettamisessa. Oppilaiden erilaiset taitotasot haastoivat opetusta ajank\u00e4yt\u00f6llisesti mutta my\u00f6s pedagogisesti. Hyv\u00e4t materiaalit opettajat puolestaan kokivat kielitaidon opetusta edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Oppilaat suhtautuivatkin suulliseen kielitaitoon positiivisesti my\u00f6s vapaa-ajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. He tunnistivat suullisen kielitaidon tarpeellisuuden koulun ulkopuolella sek\u00e4 tarpeen taidoille tulevaisuudessa. \r\n\r\nTutkimuksen tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi opetuksessa. On hy\u00f6dyllist\u00e4 tiet\u00e4\u00e4 kuinka oppilaat suhtautuvat suullisen kielitaidon oppimiseen ja siten hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tietoa opetuksessa. Esimerkiksi eritoten tytt\u00f6j\u00e4 tulisi rohkaista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 sek\u00e4 oppitunnilla ett\u00e4 koulun ulkopuolisissa tilanteissa. My\u00f6s vapaa-ajan positiivinen rooli voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi my\u00f6s oppitunnin suullisen kielitaidon opetuksessa.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-11-24T15:11:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nahola_tiina.pdf: 225850 bytes, checksum: 7f88576f09fe0c4ed7136a8c28bf9976 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-11-24T15:11:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nahola_tiina.pdf: 225850 bytes, checksum: 7f88576f09fe0c4ed7136a8c28bf9976 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching speaking skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language proficiency", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English speaking skills at upper secondary school : the students\u2019 and the teachers\u2019 view", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200911244474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|