Organisaatioblogien vaikutuksia organisaation maineeseen ja maineenhallintaan

Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi. Nykyään puhutaankin palj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21758
Description
Summary:Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi. Nykyään puhutaankin paljon sosiaalisesta mediasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin yhden sosiaalisen median sovelluksen, blogien, vaikutusta organisaation maineeseen ja maineenhallintaan. Blogi määriteltiin tutkimuksessa verkkosivustoksi, jolle kootut erilliset, päivätyt merkinnät ovat järjestettyinä kronologisesti. Blogit linkittyvät toisiin blogeihin ja blogimerkintöjä voidaan yleensä kommentoida. Organisaatioblogin todettiin olevan blogin alakäsite, mutta organisaatioblogit ovat tavoitekeskeisempiä, ja ne jakautuvat eri alatyyppeihin sen mukaan, kuka niitä ylläpitää organisaatiossa. Lisäksi organisaatioblogit voi jaotella ryhmiin julkaisemisen kontrolloinnin asteen perusteella. Maineen todettiin olevan moniulotteinen käsite, jota voidaan tarkastella ainakin omaisuuden, arvioinnin, tietoisuuden, tarinoiden ja kansalaisuus-metaforan kautta. Osa määritelmistä on päällekkäisiä tai ristiriitaisia. Tutkimuksessa maine käsitettiin sidosryhmien kertomien, arvottavien tarinoiden joukoksi, joka uudistuu jatkuvasti. Lisäksi maineen todettiin perustuvan todellisille teoille. Maineenhallinnan todettiin olevan strategista toimintaa, joka vaikuttaa organisaation tekoihin ja viestintään sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla ja maineella havaittiin paljon yhtymäkohtia. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että organisaatioblogit voivat lisätä organisaation näkyvyyttä, joka tärkeää maineen muodostumiselle. Lisäksi todettiin, että blogit voivat myös auttaa muodostamaan suhteita sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla voi alustaa ja ottaa osaa blogien verkostossa käytävään keskusteluun. Organisaatioblogia voi siis käyttää maineenhallinnan välineenä. Organisaatioblogeilla todettiin olevan inhimillisen äänen sävy, joka puuttuu organisaation normaaleilta verkkosivustoilta ja joka lisää luottamusta.