Luottamus verkkokaupassa

Tutkielmassa tutkittiin luottamusta ja sen vaikutusta e-kauppaan, luottamuksen rakennetta, muodostumista ja erityispiirteitä e-ympäristössä. Tutkittiin myös, miten yritys voi parantaa e-kaupan luotettavuuden välittymistä. Menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tulokset osoittavat luottamu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kari, Tuomas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21756
Description
Summary:Tutkielmassa tutkittiin luottamusta ja sen vaikutusta e-kauppaan, luottamuksen rakennetta, muodostumista ja erityispiirteitä e-ympäristössä. Tutkittiin myös, miten yritys voi parantaa e-kaupan luotettavuuden välittymistä. Menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tulokset osoittavat luottamuksen olevan monimutkainen ja abstrakti asia, jolle on vaikea löytää yhtä yhteistä määritelmää. Luottamuksen puutteen todettiin olevan suurin e-kaupan kasvua rajoittava tekijä. Luottamuksen suurimmiksi osatekijöiksi todettiin turvallisuus ja yksityisyys. Yritys voi parhaiten vaikuttaa luotettavuutensa välittymiseen brändin, vaatimusten täyttämisen ja verk- kosivuston kautta. Johtopäätöksenä todettiin yritysten voivan vaikuttaa monilla tavoin e-kaupan luotettavuuden parantamisessa, luottamuksen vaikeasta luonteesta huolimatta.