Summary: | Tutkielmassa tutkittiin luottamusta ja sen vaikutusta e-kauppaan, luottamuksen
rakennetta, muodostumista ja erityispiirteitä e-ympäristössä. Tutkittiin myös,
miten yritys voi parantaa e-kaupan luotettavuuden välittymistä. Menetelmänä
käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Tulokset osoittavat luottamuksen olevan monimutkainen ja abstrakti asia, jolle
on vaikea löytää yhtä yhteistä määritelmää. Luottamuksen puutteen todettiin
olevan suurin e-kaupan kasvua rajoittava tekijä. Luottamuksen suurimmiksi
osatekijöiksi todettiin turvallisuus ja yksityisyys. Yritys voi parhaiten vaikuttaa
luotettavuutensa välittymiseen brändin, vaatimusten täyttämisen ja verk-
kosivuston kautta.
Johtopäätöksenä todettiin yritysten voivan vaikuttaa monilla tavoin e-kaupan
luotettavuuden parantamisessa, luottamuksen vaikeasta luonteesta huolimatta.
|