Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet

Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin brändiyhteisön käsitteeseen ja siihen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita brändiyhteisöön liittyy. Tutkielma suoritettiin puhtaana kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä pyrittiin käyttämään ensisijaisesti t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Möksy, Tiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21755
_version_ 1826225813672951808
author Möksy, Tiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Möksy, Tiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Möksy, Tiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Möksy, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin brändiyhteisön käsitteeseen ja siihen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita brändiyhteisöön liittyy. Tutkielma suoritettiin puhtaana kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä pyrittiin käyttämään ensisijaisesti tuoreita, tieteellisiä artikkeleja ja julkaisuja. Tutkimuskysymyksiä voidaan erotella kaksi. Ensimmäinen tutkimuskysymys on Mitä tarkoitetaan käsitteellä brändiyhteisö? ja toinen Millaisia mahdollisuuksia ja toisaalta haasteita brändiyhteisö tarjoaa? Tutkielmassa on pohjustettu ensin brändiyhteisön käsitteeseen tutustumista käymällä lyhyesti läpi yhteisöllisyyttä yleisesti. Sen jälkeen on perehdytty ensin brändiyhteisön käsitteeseen ja sen jälkeen on pohdittu brändiyhteisön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita sekä yhteisön jäsenten että kyseessä olevaa brändiä hallitsevan yrityksen näkökulmasta. Alkuperäisen määritelmän mukaan brändiyhteisö on sellainen maantieteellisesti rajoittumaton yhteisö, joka perustuu jäsenten välisiin sosiaalisiin suhteisiin ja jonka keskiössä on aina jokin brändi. Brändiyhteisöistä voidaan muiden yhteisöjen tapaan löytää kolme yhteistä tekijää: yhteenkuuluvuuden tunne tärkeimpänä, rituaalit ja tavat sekä moraalinen vastuu. Myöhemmin on esitetty, että yhteenkuuluvuuden tunne koostuu edelleen kolmesta komponentista: kognitiivisesta identifikaatiosta, kiintymyksen tunteesta kyseiseen yhteisöön ja ryhmäperustaisesta itsetuntemuksesta. Voidaan myös puhua sosiaalisista ja psykologisista brändiyhteisöistä, joista jälkimmäisessä jäsenten välillä sosiaalista vuorovaikutusta on vain vähän tai sitä ei ole ollenkaan. Brändiyhteisöt voivat olla tärkeä tiedon hankkimisen ja vaihtamisen väline sekä kuluttajille että yrityksille. Kuluttajat voivat vaihtaa kokemuksiaan, mielipiteitään ja kysyä toisiltaan neuvoa ja yritykset voivat saada palautetta tätä ajatustenvaihtoa seuraamalla. Yritykset voivat myös käyttää yhteisöjä apunaan esimerkiksi brändin vahvistamisessa tai vahvempien asiakassuhteiden luomisessa. Haasteita brändiyhteisön suhteen kohtaavat ensisijaisesti yritykset. Ensinnäkin brändiyhteisön luominen on haasteellista ja lisäksi vahva brändiyhteisö saattaa joskus olla haitaksi, mikäli se alkaa käyttää yhteisöllisyyden voimaa yritystä vastaan. Valtasuhteiden muuttuminen esimerkiksi brändin imagon hallinnan suhteen kuluttajien ja yritysten välillä onkin eräs seikka, joka tulevaisuudessa voi tuottaa päänvaivaa yrityksille.  
first_indexed 2024-09-11T08:51:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6ksy, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-09-11T06:35:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-09-11T06:35:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen kandidaatintutkielma\r\nT\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa perehdyttiin br\u00e4ndiyhteis\u00f6n k\u00e4sitteeseen ja\r\nsiihen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita br\u00e4ndiyhteis\u00f6\u00f6n liittyy. Tutkielma\r\nsuoritettiin puhtaana kirjallisuuskatsauksena ja l\u00e4htein\u00e4 pyrittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nensisijaisesti tuoreita, tieteellisi\u00e4 artikkeleja ja julkaisuja. Tutkimuskysymyksi\u00e4\r\nvoidaan erotella kaksi. Ensimm\u00e4inen tutkimuskysymys on Mit\u00e4 tarkoitetaan\r\nk\u00e4sitteell\u00e4 br\u00e4ndiyhteis\u00f6? ja toinen Millaisia mahdollisuuksia ja toisaalta\r\nhaasteita br\u00e4ndiyhteis\u00f6 tarjoaa? Tutkielmassa on pohjustettu ensin br\u00e4ndiyhteis\u00f6n\r\nk\u00e4sitteeseen tutustumista k\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 lyhyesti l\u00e4pi yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 yleisesti.\r\nSen j\u00e4lkeen on perehdytty ensin br\u00e4ndiyhteis\u00f6n k\u00e4sitteeseen ja sen j\u00e4lkeen on\r\npohdittu br\u00e4ndiyhteis\u00f6n tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita sek\u00e4 yhteis\u00f6n\r\nj\u00e4senten ett\u00e4 kyseess\u00e4 olevaa br\u00e4ndi\u00e4 hallitsevan yrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nAlkuper\u00e4isen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n mukaan br\u00e4ndiyhteis\u00f6 on sellainen maantieteellisesti\r\nrajoittumaton yhteis\u00f6, joka perustuu j\u00e4senten v\u00e4lisiin sosiaalisiin suhteisiin ja\r\njonka keski\u00f6ss\u00e4 on aina jokin br\u00e4ndi. Br\u00e4ndiyhteis\u00f6ist\u00e4 voidaan muiden yhteis\u00f6jen\r\ntapaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 kolme yhteist\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: yhteenkuuluvuuden tunne t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4,\r\nrituaalit ja tavat sek\u00e4 moraalinen vastuu. My\u00f6hemmin on esitetty, ett\u00e4\r\nyhteenkuuluvuuden tunne koostuu edelleen kolmesta komponentista: kognitiivisesta\r\nidentifikaatiosta, kiintymyksen tunteesta kyseiseen yhteis\u00f6\u00f6n ja ryhm\u00e4perustaisesta\r\nitsetuntemuksesta. Voidaan my\u00f6s puhua sosiaalisista ja psykologisista\r\nbr\u00e4ndiyhteis\u00f6ist\u00e4, joista j\u00e4lkimm\u00e4isess\u00e4 j\u00e4senten v\u00e4lill\u00e4 sosiaalista vuorovaikutusta\r\non vain v\u00e4h\u00e4n tai sit\u00e4 ei ole ollenkaan. Br\u00e4ndiyhteis\u00f6t voivat olla\r\nt\u00e4rke\u00e4 tiedon hankkimisen ja vaihtamisen v\u00e4line sek\u00e4 kuluttajille ett\u00e4 yrityksille.\r\nKuluttajat voivat vaihtaa kokemuksiaan, mielipiteit\u00e4\u00e4n ja kysy\u00e4 toisiltaan\r\nneuvoa ja yritykset voivat saada palautetta t\u00e4t\u00e4 ajatustenvaihtoa seuraamalla.\r\nYritykset voivat my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6j\u00e4 apunaan esimerkiksi br\u00e4ndin vahvistamisessa\r\ntai vahvempien asiakassuhteiden luomisessa. Haasteita br\u00e4ndiyhteis\u00f6n\r\nsuhteen kohtaavat ensisijaisesti yritykset. Ensinn\u00e4kin br\u00e4ndiyhteis\u00f6n luominen\r\non haasteellista ja lis\u00e4ksi vahva br\u00e4ndiyhteis\u00f6 saattaa joskus olla haitaksi,\r\nmik\u00e4li se alkaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden voimaa yrityst\u00e4 vastaan. Valtasuhteiden\r\nmuuttuminen esimerkiksi br\u00e4ndin imagon hallinnan suhteen kuluttajien ja\r\nyritysten v\u00e4lill\u00e4 onkin er\u00e4s seikka, joka tulevaisuudessa voi tuottaa p\u00e4\u00e4nvaivaa\r\nyrityksille.\r\n\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-09-07T06:14:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nTiina.M\u00f6ksy.pdf: 230368 bytes, checksum: 0a6efdabd6e4a7c1fddb3f2bcbb7ff1d (MD5)\r\nlicense.xml: 4307 bytes, checksum: cb3a8a45472bb40f7e2b78c2dcea666a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-09-11T06:35:07Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 4307 bytes, checksum: cb3a8a45472bb40f7e2b78c2dcea666a (MD5)\r\nTiina.M\u00f6ksy.pdf: 230368 bytes, checksum: 0a6efdabd6e4a7c1fddb3f2bcbb7ff1d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-09-11T06:35:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 4307 bytes, checksum: cb3a8a45472bb40f7e2b78c2dcea666a (MD5)\r\nTiina.M\u00f6ksy.pdf: 230368 bytes, checksum: 0a6efdabd6e4a7c1fddb3f2bcbb7ff1d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaaliyhteis\u00f6", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndiyhteis\u00f6", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndiyhteis\u00f6 ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200909073884", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_21755
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2295d318-7b56-4e4d-8a43-8a30c9ba1de1\/download","text":"Tiina.M\u00f6ksy.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Möksy, Tiina Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet virtuaaliyhteisö brändiyhteisö kuluttaja brändi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_full Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_fullStr Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_full_unstemmed Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_short Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_sort brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
title_txtP Brändiyhteisö ja sen tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet
topic virtuaaliyhteisö brändiyhteisö kuluttaja brändi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede brändi brändiyhteisö kuluttaja virtuaaliyhteisö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21755 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200909073884
work_keys_str_mv AT möksytiina brändiyhteisöjasentarjoamatmahdollisuudetjahaasteet