Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa

Internetin kasvava sisällöntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat verkkokaupat räätälöimään tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Personoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sisältöä oikeaan aikaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä per...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rehunen, Silja
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2008
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21754
_version_ 1826225800554217472
author Rehunen, Silja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rehunen, Silja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rehunen, Silja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rehunen, Silja
datasource_str_mv jyx
description Internetin kasvava sisällöntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat verkkokaupat räätälöimään tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Personoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sisältöä oikeaan aikaan. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, mitä personoinnilla tarkoitetaan ja minkälaisia personoituja palveluja käyttäjälle voidaan tuottaa verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kirjallisuuskatsaus. Tutkimustulosten perusteella personoinnille ei ole esitetty yksikäsitteistä määritelmää, vaan personoinnin määrittelemiselle on useita eri näkökulmia. Tässä työssä näkökulmat personoinnin määrittelemiselle jaettiin painotuksiensa perusteella räätälöimis-, liiketoiminnalliseen ja kaupalliseen, käyttäjä-, prosessi-, asiakassuhde-, teknologia ja oppimisnäkökulmiin. Tutkimustuloksista ilmeni myös, että verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen monenlaisia personoituja palveluja heistä saatujen tietojen perusteella. Tutkimustulosten perusteella verkkokauppojen asiakkailleen tuottamien personoitujen palvelujen tyypit eriteltiin tässä työssä sisältö-, suosittelu-, linkki-, kontrolli-, konteksti sekä antropomorfiseen ja käyttäjälähtöiseen ulkoasun personointiin. Keskeistä tutkimustuloksissa oli, että verkkokauppojen yksi yleisimmistä personoiduista palveluista on sisältöpersonointiin lukeutuva suosittelupersonointi, jonka avulla verkkokaupan asiakkaalle suositellaan ostotapahtuman yhteydessä valikoituja tuotteita ostettavaksi.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:34Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rehunen, Silja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-09-11T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-09-11T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2008", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin kasvava sis\u00e4ll\u00f6ntarjonta ja tiukkeneva kilpailu asiakkaista pakottavat\r\nverkkokaupat r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6im\u00e4\u00e4n tarjontaansa asiakkaiden tarpeiden mukaan.\r\nPersonoinnin avulla verkkokauppa voi tarjota oikealle asiakkaalle oikeaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4\r\noikeaan aikaan. T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 personoinnilla\r\ntarkoitetaan ja mink\u00e4laisia personoituja palveluja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle voidaan tuottaa\r\nverkkokaupassa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oli kirjallisuuskatsaus.\r\nTutkimustulosten perusteella personoinnille ei ole esitetty yksik\u00e4sitteist\u00e4\r\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, vaan personoinnin m\u00e4\u00e4rittelemiselle on useita eri n\u00e4k\u00f6kulmia. T\u00e4ss\u00e4\r\nty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmat personoinnin m\u00e4\u00e4rittelemiselle jaettiin painotuksiensa\r\nperusteella r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6imis-, liiketoiminnalliseen ja kaupalliseen, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-, prosessi-,\r\nasiakassuhde-, teknologia ja oppimisn\u00e4k\u00f6kulmiin.\r\nTutkimustuloksista ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen\r\nmonenlaisia personoituja palveluja heist\u00e4 saatujen tietojen perusteella.\r\nTutkimustulosten perusteella verkkokauppojen asiakkailleen tuottamien\r\npersonoitujen palvelujen tyypit eriteltiin t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6-, suosittelu-, linkki-,\r\nkontrolli-, konteksti sek\u00e4 antropomorfiseen ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6iseen ulkoasun\r\npersonointiin. Keskeist\u00e4 tutkimustuloksissa oli, ett\u00e4 verkkokauppojen yksi\r\nyleisimmist\u00e4 personoiduista palveluista on sis\u00e4lt\u00f6personointiin lukeutuva\r\nsuosittelupersonointi, jonka avulla verkkokaupan asiakkaalle suositellaan\r\nostotapahtuman yhteydess\u00e4 valikoituja tuotteita ostettavaksi.\r\n\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2009-09-07T06:11:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nSilja.Rehunen.pdf: 218614 bytes, checksum: e753000f87ac3a2719ade7f60f5f7ad3 (MD5)\r\nlicense.xml: 4304 bytes, checksum: 4171e0123eb84d071224e5394373c683 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@cc.jyu.fi) on 2009-09-11T06:34:42Z (GMT) No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 4304 bytes, checksum: 4171e0123eb84d071224e5394373c683 (MD5)\r\nSilja.Rehunen.pdf: 218614 bytes, checksum: e753000f87ac3a2719ade7f60f5f7ad3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-09-11T06:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nlicense.xml: 4304 bytes, checksum: 4171e0123eb84d071224e5394373c683 (MD5)\r\nSilja.Rehunen.pdf: 218614 bytes, checksum: e753000f87ac3a2719ade7f60f5f7ad3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suosittelupersonointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6inti", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200909073883", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_21754
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2008-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2008
publishDate 2008
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rehunen, Silja Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa suosittelupersonointi verkkokauppa räätälöinti personointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_full Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_fullStr Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_full_unstemmed Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_short Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_sort personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
title_txtP Personointi ja personoidut palvelut verkkokaupassa
topic suosittelupersonointi verkkokauppa räätälöinti personointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede personointi räätälöinti suosittelupersonointi verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200909073883
work_keys_str_mv AT rehunensilja personointijapersonoidutpalvelutverkkokaupassa