English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland

 Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englannin opettajien työtyytyväisyyden tasoa suomalaisissa lukioissa. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Hannele
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20323
_version_ 1826225813115109376
author Kaski, Hannele
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaski, Hannele Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaski, Hannele Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaski, Hannele
datasource_str_mv jyx
description  Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englannin opettajien työtyytyväisyyden tasoa suomalaisissa lukioissa. Tutkielma perustuu Herzbergin määritelmään työtyytyväisyydestä sekä hänen teoriaansa siitä, mitkä tekijät työssä koetaan tyydyttäviksi ja mitkä epätyydyttäviksi (motivation-hygiene theory). Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sähköpostitse, ja siihen osallistui 10 englannin kielen lukio-opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuskyselykaavake oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa sisälsi 10 avokysymystä, ja toisessa osassa osallistujia pyydettiin arvioimaan numeroasteikolla opettajan työhön liittyvien tekijöiden vaikutusta työtyytyväisyyteensä. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin kielen lukioopettajista oli tyytyväisiä tai todella tyytyväisiä työhönsä. Sellaiset opettajan työhön liittyvät fyysiset olosuhteet ja asiat, kuten työtilat, opetusvälineet, opetusmateriaalit, opetusryhmien koko, työtuntien määrä, lomat, palkka ja työn määrä olivat merkityksellisimpiä vaikuttajia opettajien työtyytyväisyyteen. Opettajan työhön kuuluvista sosiaalisista piirteistä tärkeimmiksi vaikuttajiksi työtyytyväisyyden kannalta nousivat suhteet kollegoihin ja rehtoriin sekä heiltä saatu tuki, suhteet oppilaisiin ja heiltä saatu arvostus. Hallinnollisesta ja uranäkökulmasta katsottuna tärkeimpiä vaikuttajia olivat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön, itsensä kehittäminen työssä ja vastuullisten työtehtävien saanti. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että eniten tyytymättömyyttä englannin lukio-opettajan työssä aiheuttavat palkka, kiire, fyysinen työympäristö, lisääntyvä työn määrä, kausittainen työn kasaantuminen ja isot opetusryhmät. Tutkimuksen tulokset korreloivat osittain Herzbergin työtyytyväisyysteorian kanssa. Herzbergin mukaan eniten työtyytyväisyyteen vaikuttavat työn abstraktit motivation tekijät, mikä kävi ilmi myös tämän tutkimuksen tuloksista. Kuitenkin osa edellä mainituista Herzbergin työhön liittyvistä tekijöistä ei ollut tähän tutkimukseen osallistuneille opettajille merkityksellisiä työtyytyväisyyden kannalta. Herzbergin mukaan fyysisemmät työn hygiene tekijät eivät ole yhtä tärkeitä työtyytyväisyydelle verrattuna motivation tekijöihin. Tässä tutkimuksessa kuitenkin todettiin niillä olevan tärkeä merkitys opettajien työtyytyväisyyteen. 
first_indexed 2012-12-06T00:00:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaski, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-06-17T11:14:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-06-17T11:14:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden\r\nopettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\r\ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden tasoa suomalaisissa lukioissa.\r\nTutkielma perustuu Herzbergin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n ty\u00f6tyytyv\u00e4isyydest\u00e4 sek\u00e4 h\u00e4nen teoriaansa siit\u00e4, mitk\u00e4\r\ntekij\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4 koetaan tyydytt\u00e4viksi ja mitk\u00e4 ep\u00e4tyydytt\u00e4viksi (motivation-hygiene theory).\r\nTutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena s\u00e4hk\u00f6postitse, ja siihen osallistui 10 englannin kielen\r\nlukio-opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuskyselykaavake oli kaksiosainen. Ensimm\u00e4inen osa\r\nsis\u00e4lsi 10 avokysymyst\u00e4, ja toisessa osassa osallistujia pyydettiin arvioimaan numeroasteikolla\r\nopettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyvien tekij\u00f6iden vaikutusta ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteens\u00e4.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin kielen lukioopettajista\r\noli tyytyv\u00e4isi\u00e4 tai todella tyytyv\u00e4isi\u00e4 ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Sellaiset opettajan ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t\r\nfyysiset olosuhteet ja asiat, kuten ty\u00f6tilat, opetusv\u00e4lineet, opetusmateriaalit, opetusryhmien koko,\r\nty\u00f6tuntien m\u00e4\u00e4r\u00e4, lomat, palkka ja ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 olivat merkityksellisimpi\u00e4 vaikuttajia opettajien\r\nty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen. Opettajan ty\u00f6h\u00f6n kuuluvista sosiaalisista piirteist\u00e4 t\u00e4rkeimmiksi vaikuttajiksi\r\nty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden kannalta nousivat suhteet kollegoihin ja rehtoriin sek\u00e4 heilt\u00e4 saatu tuki, suhteet\r\noppilaisiin ja heilt\u00e4 saatu arvostus. Hallinnollisesta ja uran\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna t\u00e4rkeimpi\u00e4\r\nvaikuttajia olivat mahdollisuudet vaikuttaa omaan ty\u00f6h\u00f6n, itsens\u00e4 kehitt\u00e4minen ty\u00f6ss\u00e4 ja\r\nvastuullisten ty\u00f6teht\u00e4vien saanti. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 eniten tyytym\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4\r\nenglannin lukio-opettajan ty\u00f6ss\u00e4 aiheuttavat palkka, kiire, fyysinen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6, lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 ty\u00f6n\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4, kausittainen ty\u00f6n kasaantuminen ja isot opetusryhm\u00e4t.\r\nTutkimuksen tulokset korreloivat osittain Herzbergin ty\u00f6tyytyv\u00e4isyysteorian kanssa. Herzbergin\r\nmukaan eniten ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen vaikuttavat ty\u00f6n abstraktit motivation tekij\u00e4t, mik\u00e4 k\u00e4vi ilmi\r\nmy\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksista. Kuitenkin osa edell\u00e4 mainituista Herzbergin ty\u00f6h\u00f6n liittyvist\u00e4\r\ntekij\u00f6ist\u00e4 ei ollut t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneille opettajille merkityksellisi\u00e4 ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyden\r\nkannalta. Herzbergin mukaan fyysisemm\u00e4t ty\u00f6n hygiene tekij\u00e4t eiv\u00e4t ole yht\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4\r\nty\u00f6tyytyv\u00e4isyydelle verrattuna motivation tekij\u00f6ihin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kuitenkin todettiin niill\u00e4\r\nolevan t\u00e4rke\u00e4 merkitys opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-06-17T11:14:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nkaski_hannele.pdf: 156084 bytes, checksum: 14b5595a4fbe3e53026958e380d059b5 (MD5)\nlicense.xml: 4391 bytes, checksum: eb948fd18f2cf173e6ba2c9825bc5c34 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-06-17T11:14:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkaski_hannele.pdf: 156084 bytes, checksum: 14b5595a4fbe3e53026958e380d059b5 (MD5)\nlicense.xml: 4391 bytes, checksum: eb948fd18f2cf173e6ba2c9825bc5c34 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "job satisfaction", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200906171739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20323
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5610ca8-f250-4bf8-ba69-80e1892a18fd\/download","text":"kaski_hannele.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaski, Hannele English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland job satisfaction language education English Englannin kieli
title English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
title_full English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
title_fullStr English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
title_full_unstemmed English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
title_short English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
title_sort english language teachers job satisfaction in upper secondary schools in finland
title_txtP English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
topic job satisfaction language education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English job satisfaction language education
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20323 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200906171739
work_keys_str_mv AT kaskihannele englishlanguageteachersjobsatisfactioninuppersecondaryschoolsinfinland