English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland

 Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englannin opettajien työtyytyväisyyden tasoa suomalaisissa lukioissa. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Hannele
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20323
Description
Summary: Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englannin opettajien työtyytyväisyyden tasoa suomalaisissa lukioissa. Tutkielma perustuu Herzbergin määritelmään työtyytyväisyydestä sekä hänen teoriaansa siitä, mitkä tekijät työssä koetaan tyydyttäviksi ja mitkä epätyydyttäviksi (motivation-hygiene theory). Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sähköpostitse, ja siihen osallistui 10 englannin kielen lukio-opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuskyselykaavake oli kaksiosainen. Ensimmäinen osa sisälsi 10 avokysymystä, ja toisessa osassa osallistujia pyydettiin arvioimaan numeroasteikolla opettajan työhön liittyvien tekijöiden vaikutusta työtyytyväisyyteensä. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin kielen lukioopettajista oli tyytyväisiä tai todella tyytyväisiä työhönsä. Sellaiset opettajan työhön liittyvät fyysiset olosuhteet ja asiat, kuten työtilat, opetusvälineet, opetusmateriaalit, opetusryhmien koko, työtuntien määrä, lomat, palkka ja työn määrä olivat merkityksellisimpiä vaikuttajia opettajien työtyytyväisyyteen. Opettajan työhön kuuluvista sosiaalisista piirteistä tärkeimmiksi vaikuttajiksi työtyytyväisyyden kannalta nousivat suhteet kollegoihin ja rehtoriin sekä heiltä saatu tuki, suhteet oppilaisiin ja heiltä saatu arvostus. Hallinnollisesta ja uranäkökulmasta katsottuna tärkeimpiä vaikuttajia olivat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön, itsensä kehittäminen työssä ja vastuullisten työtehtävien saanti. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että eniten tyytymättömyyttä englannin lukio-opettajan työssä aiheuttavat palkka, kiire, fyysinen työympäristö, lisääntyvä työn määrä, kausittainen työn kasaantuminen ja isot opetusryhmät. Tutkimuksen tulokset korreloivat osittain Herzbergin työtyytyväisyysteorian kanssa. Herzbergin mukaan eniten työtyytyväisyyteen vaikuttavat työn abstraktit motivation tekijät, mikä kävi ilmi myös tämän tutkimuksen tuloksista. Kuitenkin osa edellä mainituista Herzbergin työhön liittyvistä tekijöistä ei ollut tähän tutkimukseen osallistuneille opettajille merkityksellisiä työtyytyväisyyden kannalta. Herzbergin mukaan fyysisemmät työn hygiene tekijät eivät ole yhtä tärkeitä työtyytyväisyydelle verrattuna motivation tekijöihin. Tässä tutkimuksessa kuitenkin todettiin niillä olevan tärkeä merkitys opettajien työtyytyväisyyteen.