Palvelukeskeisen arkkitehtuurin suunnittelumenetelmät

  Alamaa, Jari Markus Palvelukeskeisen arkkitehtuurin suunnittelumenetelmät / Jari Alamaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 42 s. Kandidaatintutkielma Nykypäivän nopeasti muuttuva liiketoiminnan tehtäväkenttä asettaa tietojärjestelmät uudenlaisien haasteiden eteen. Tietojärjestelmien vaatimusta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alamaa, Jari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20303
Description
Summary:  Alamaa, Jari Markus Palvelukeskeisen arkkitehtuurin suunnittelumenetelmät / Jari Alamaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 42 s. Kandidaatintutkielma Nykypäivän nopeasti muuttuva liiketoiminnan tehtäväkenttä asettaa tietojärjestelmät uudenlaisien haasteiden eteen. Tietojärjestelmien vaatimustaso on noussut, ja järjestelmän joustavuudesta sekä tehokkuudesta on tullut merkittävä kilpailutekijä. Tilanteen ratkaisemiseksi on oman vastauksensa antanut palvelukeskeinen arkkitehtuuri, joka on teknologiariippumaton ajatusmalli arkkitehtuurin toteuttamiseen. Palvelukeskeinen arkkitehtuuri mahdollistaa tietojärjestelmän toimintojen ja vanhojen perinnejärjestelmien uudelleenkäytön sekä tietojärjestelmien integroinnin. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan kysymykseen, mitä menetelmiä palvelukeskeisen arkkitehtuurin ja liiketoimintaprosessien hallinnan yhdistämiseen voidaan käyttää sekä verrata menetelmiä keskenään. Tutkielman alussa käydään läpi peruskäsitteet palvelukeskeisestä arkkitehtuurista ja liiketoimintaprosessien hallinnasta. Tämän jälkeen tarkastellaan palvelukeskeisen arkkitehtuurin ja liiketoimintaprosessien hallinnan yhdistämistapoja ja verrataan menetelmiä keskenään. Tutkimus osoitti, että palvelukeskeisen arkkitehtuurin ja liiketoimintaprosessien hallinnan yhdistämisellä voi organisaatio saavuttaa huomattavia etuja verrattuna siihen, että tekniikoita käytettäisiin erikseen. Yhdistämiseen ei löytynyt yhtä selvää lähestymistapaa joka toimisi aina, vaan mallien käyttö on hyvin tilannekohtaista.