Eighth-graders' attitudes towards studying English A study of the effect of language choices and the differences between the genders

 Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty esimerkiksi eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä. On kuitenkin monia tekijö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Maijastiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20135
_version_ 1826225809823629312
author Kaski, Maijastiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaski, Maijastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaski, Maijastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaski, Maijastiina
datasource_str_mv jyx
description  Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty esimerkiksi eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä. On kuitenkin monia tekijöitä, joiden yhteydestä kieliasenteisiin ei ole paljon tietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää millä tavoin pitkän valinnaisen kielen opiskelu vaikuttaa englannin kieleen suhtautumiseen kahdeksannella luokalla sekä millä tavoin nuo vaikutukset eroavat tyttöjen ja poikien välillä. Luonteeltaan kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla yhteensä 45 kahdeksasluokkalaiselta. Vastaukset analysoitiin tietokoneohjelmalla ja niiden avulla vertailtiin neljää ryhmää: pitkää ruotsia lukevia poikia, lyhyttä ruotsia lukevia poikia, pitkää ruotsia lukevia tyttöjä ja lyhyttä ruotsia lukevia tyttöjä. Tutkimuksen mukaan kahdeksannen luokan oppilaat suhtautuivat yleisesti englantiin varovaisen positiivisesti ja tiedostivat englannin osaamisen tärkeyden sekä kulttuurisessa ja globaalissa mielessä että instrumentaalisena voimavarana. Tyttöjen suhtautuminen oli huomattavasti positiivisempaa kuin poikien kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Lisäksi tyttöjen kohdalla pitkän ruotsin lukijat olivat lähes joka kohdassa lyhyen ruotsin lukijoita myönteisempiä, mutta erot eivät yltäneet sukupuolten välillä olevien erojen tasolle eivätkä ilmenneet poikaryhmien välillä aina näin päin; joillain osa-alueilla lyhyttä ruotsia opiskelevat pojat osoittautuivat pitkää ruotsia lukevia myönteisemmiksi, joskus ryhmien välinen ero oli häviävän pieni ja joskus taas huomattavan suuri.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaski, Maijastiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-28T10:30:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-28T10:30:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20135", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen\r\ninnostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piiriss\u00e4 ja asenteiden\r\nvertailua on tehty esimerkiksi eri sukupuolten ja ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4. On kuitenkin monia tekij\u00f6it\u00e4,\r\njoiden yhteydest\u00e4 kieliasenteisiin ei ole paljon tietoa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4\r\nmill\u00e4 tavoin pitk\u00e4n valinnaisen kielen opiskelu vaikuttaa englannin kieleen suhtautumiseen\r\nkahdeksannella luokalla sek\u00e4 mill\u00e4 tavoin nuo vaikutukset eroavat tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4.\r\nLuonteeltaan kvantitatiivinen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla yhteens\u00e4 45\r\nkahdeksasluokkalaiselta. Vastaukset analysoitiin tietokoneohjelmalla ja niiden avulla vertailtiin\r\nnelj\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4: pitk\u00e4\u00e4 ruotsia lukevia poikia, lyhytt\u00e4 ruotsia lukevia poikia, pitk\u00e4\u00e4 ruotsia lukevia\r\ntytt\u00f6j\u00e4 ja lyhytt\u00e4 ruotsia lukevia tytt\u00f6j\u00e4.\r\nTutkimuksen mukaan kahdeksannen luokan oppilaat suhtautuivat yleisesti englantiin\r\nvarovaisen positiivisesti ja tiedostivat englannin osaamisen t\u00e4rkeyden sek\u00e4 kulttuurisessa ja\r\nglobaalissa mieless\u00e4 ett\u00e4 instrumentaalisena voimavarana. Tytt\u00f6jen suhtautuminen oli huomattavasti\r\npositiivisempaa kuin poikien kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Lis\u00e4ksi tytt\u00f6jen kohdalla pitk\u00e4n ruotsin\r\nlukijat olivat l\u00e4hes joka kohdassa lyhyen ruotsin lukijoita my\u00f6nteisempi\u00e4, mutta erot eiv\u00e4t ylt\u00e4neet\r\nsukupuolten v\u00e4lill\u00e4 olevien erojen tasolle eiv\u00e4tk\u00e4 ilmenneet poikaryhmien v\u00e4lill\u00e4 aina n\u00e4in p\u00e4in;\r\njoillain osa-alueilla lyhytt\u00e4 ruotsia opiskelevat pojat osoittautuivat pitk\u00e4\u00e4 ruotsia lukevia\r\nmy\u00f6nteisemmiksi, joskus ryhmien v\u00e4linen ero oli h\u00e4vi\u00e4v\u00e4n pieni ja joskus taas huomattavan suuri.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-28T10:30:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nkaski_maijastiina.pdf: 293654 bytes, checksum: ba41f016a1556f309541e53c380dcbb6 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-28T10:30:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkaski_maijastiina.pdf: 293654 bytes, checksum: ba41f016a1556f309541e53c380dcbb6 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning,", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learners of English as a foreign language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learners of Swedish as a foreign language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attitudes", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905281644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20135
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7173b891-f71c-4b6a-8d77-c0db33a11140\/download","text":"kaski_maijastiina.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaski, Maijastiina Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders foreign language learning, learners of English as a foreign language learners of Swedish as a foreign language attitudes English Englannin kieli
title Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_full Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_fullStr Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_full_unstemmed Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_short Eighth-graders' attitudes towards studying English
title_sort eighth graders attitudes towards studying english a study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_sub A study of the effect of language choices and the differences between the genders
title_txtP Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
topic foreign language learning, learners of English as a foreign language learners of Swedish as a foreign language attitudes English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English attitudes foreign language learning, learners of English as a foreign language learners of Swedish as a foreign language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20135 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905281644
work_keys_str_mv AT kaskimaijastiina eighthgradersattitudestowardsstudyingenglishastudyoftheeffectoflanguagechoicesa