Attitudes towards the English language A comparison between a CLIL class and a regular class

 Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirskanen, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134
_version_ 1826225802407051264
author Pirskanen, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirskanen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirskanen, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirskanen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description  Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia opetusmetodeja, mutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kieltä kohtaan ei ole vielä tutkittu paljoakaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia eroja englanninkielisessä CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin kieltä kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto kerättiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48) lyhyen kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että eroja todellakin löytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden asenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa olleiden. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa. Jos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehittää uusia menetelmiä, jotka innostavat oppilaita entisestään opiskelemaan englantia ja parantavat heidän asenteitaan kieltä kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan myös parantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista.  
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirskanen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-28T10:27:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-28T10:27:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Sanomattakin on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heid\u00e4n\r\nsuhtautumiseensa opetettavaa kielt\u00e4 ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten\r\noppilaiden asenteet englannin kielt\u00e4 kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko\r\npositiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nyky\u00e4\u00e4n monia erilaisia opetusmetodeja,\r\nmutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kielt\u00e4 kohtaan ei ole viel\u00e4 tutkittu\r\npaljoakaan.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin sit\u00e4, millaisia eroja englanninkielisess\u00e4 CLIL-opetuksessa\r\nolleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin\r\nkielt\u00e4 kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48)\r\nlyhyen kyselylomakkeen avulla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 eroja todellakin l\u00f6ytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden\r\nasenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa\r\nolleiden.\r\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa.\r\nJos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehitt\u00e4\u00e4 uusia\r\nmenetelmi\u00e4, jotka innostavat oppilaita entisest\u00e4\u00e4n opiskelemaan englantia ja parantavat\r\nheid\u00e4n asenteitaan kielt\u00e4 kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan my\u00f6s\r\nparantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-28T10:27:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nheidipirskanen_proseminar.pdf: 90994 bytes, checksum: 6f3ff0c6d01fefc079924f1fba795cc1 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-28T10:27:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nheidipirskanen_proseminar.pdf: 90994 bytes, checksum: 6f3ff0c6d01fefc079924f1fba795cc1 (MD5)\r\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content and language integrated learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905281643", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20134
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8dfdb08f-8071-4298-8e8b-18890a99b503\/download","text":"heidipirskanen_proseminar.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirskanen, Heidi Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class English language language attitudes content and language integrated learning English Englannin kieli
title Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
title_full Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
title_fullStr Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
title_full_unstemmed Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
title_short Attitudes towards the English language
title_sort attitudes towards the english language a comparison between a clil class and a regular class
title_sub A comparison between a CLIL class and a regular class
title_txtP Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
topic English language language attitudes content and language integrated learning English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English language content and language integrated learning language attitudes
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905281643
work_keys_str_mv AT pirskanenheidi attitudestowardstheenglishlanguageacomparisonbetweenaclilclassandaregularclass