Summary: | Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 28s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa tutkitaan verkkopalvelun informatiivisuutta ja sen toteutumista
käytännössä. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tärkeintä on
siis onnistunut verkkopalvelu projektin kulku. Tietojen hyödyntäminen tai kuluttajan
ostopäätös vaatii aina onnistuneen informaation hyödyntämisen verkkopalvelusta.
Verkkopalvelu on yleensä sitä parempi mitä enemmän käytetään standardeja ja
vakiintuneita käytänteitä esimerkiksi verkkopalvelun rakenteen ja selainnäkymien
osalta. Käsitteenä informatiivisuus on osittain filosofinen ja monitieteinen.
Käsitteen monitieteisyys näkyy työssä ja sitä käsitellään verkkopalveluun liitettynä
käsitteenä tietojärjestelmätieteen lähtökohdista.
Aihetta on käsitelty informaatioarkkitehtuurin, informaatiosisällön ja esimerkiksi
verkkopalvelu projektin näkökulmista. Verkkopalvelun itsenäiskäyttäjän
oma osaaminen oli usein merkittävässä asemassa jos ei käytetty varsinaisia informaatikkoja
tiedonhankinnassa. Tiedontarvitsijat siis hyötyivät informaatikkojen
asiantuntemuksesta.
Verkkopalvelu projekteissa voi siis saavuttaa hyötyjä jos kaikki osa-alueet tekee
huomioiden ihmisen tiedonkäsityskyvyt ja vakiintuneiden standardien tukemat
yhteneväisyydet www-sivuston rakenteen ja käytettyjen tyylien osalta. Hyvä
imagokaan ei takaa hyvää lopputulosta jos verkkopalvelun informatiivisuus ei
ole hyödynnettävissä.
|