Verkkopalvelun informatiivisuuden toteuttaminen verkkokaupan toteutusprojektissa

Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 28s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa tutkitaan verkkopalvelun informatiivisuutta ja sen toteutumista käytännössä. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tärkeintä on siis onnistunut verkkopalvelu projektin kulku. Tietojen hyödyntäminen tai kulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Toni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20118
Description
Summary:Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 28s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkielmassa tutkitaan verkkopalvelun informatiivisuutta ja sen toteutumista käytännössä. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tärkeintä on siis onnistunut verkkopalvelu projektin kulku. Tietojen hyödyntäminen tai kuluttajan ostopäätös vaatii aina onnistuneen informaation hyödyntämisen verkkopalvelusta. Verkkopalvelu on yleensä sitä parempi mitä enemmän käytetään standardeja ja vakiintuneita käytänteitä esimerkiksi verkkopalvelun rakenteen ja selainnäkymien osalta. Käsitteenä informatiivisuus on osittain filosofinen ja monitieteinen. Käsitteen monitieteisyys näkyy työssä ja sitä käsitellään verkkopalveluun liitettynä käsitteenä tietojärjestelmätieteen lähtökohdista. Aihetta on käsitelty informaatioarkkitehtuurin, informaatiosisällön ja esimerkiksi verkkopalvelu projektin näkökulmista. Verkkopalvelun itsenäiskäyttäjän oma osaaminen oli usein merkittävässä asemassa jos ei käytetty varsinaisia informaatikkoja tiedonhankinnassa. Tiedontarvitsijat siis hyötyivät informaatikkojen asiantuntemuksesta. Verkkopalvelu projekteissa voi siis saavuttaa hyötyjä jos kaikki osa-alueet tekee huomioiden ihmisen tiedonkäsityskyvyt ja vakiintuneiden standardien tukemat yhteneväisyydet www-sivuston rakenteen ja käytettyjen tyylien osalta. Hyvä imagokaan ei takaa hyvää lopputulosta jos verkkopalvelun informatiivisuus ei ole hyödynnettävissä.