The reality of teacher written feedback A quantitative study

 Kirjoittaminen on olennainen osa vieraan kielen taitoa ja kirjoitustaitoja arvostetaan kaikilla koulutuksen asteilla sekä työelämässä. Tämän vuoksi on tärkeää tarkastella minkälaista palautetta vieraan kielen oppijat saavat, sillä opettajan palautteella on eittämättä suuri merkitys oppijan taito...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Konttinen, Miia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20117
_version_ 1826225807354232832
author Konttinen, Miia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Konttinen, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Konttinen, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Konttinen, Miia
datasource_str_mv jyx
description  Kirjoittaminen on olennainen osa vieraan kielen taitoa ja kirjoitustaitoja arvostetaan kaikilla koulutuksen asteilla sekä työelämässä. Tämän vuoksi on tärkeää tarkastella minkälaista palautetta vieraan kielen oppijat saavat, sillä opettajan palautteella on eittämättä suuri merkitys oppijan taitojen kehittymisessä. Aikaisemmat tutkimukset ovat useimmiten keskittyneet ideaaliin opettajan antamaan kirjalliseen palautteeseen sen sijaan, että olisi selvitetty millaista palautetta opettajat todellisuudessa antavat. Tällä tutkimuksella pyrittiin nimenomaan pääsemään perille tämän palautteenantamisen muodon nykytilasta, jotta sitä voitaisiin kehittää realistiselta pohjalta. Hyland (2003: 3-18) tarjosi tutkimukselle teoreettisen pohjan esittelemällä kuusi olennaista kirjoittamisen osaaluetta, joiden mukaan tutkimuksen aineiston opettajan kirjallinen palaute jaoteltiin. Nämä kuusi osa-aluetta olivat; kielirakenteet, tekstifunktiot, luova ilmaisu, kirjoitusprosessi, sisältö sekä genre. Aineisto koostui 30 suomalaisen lukiolaisen englannin kielen kirjoitelmista, joissa oli mukana heidän opettajansa antama kirjallinen palaute. Hylandin teorian mukaisesti jaoteltu aineisto käsiteltiin kvantitatiivisesti, jotta saatiin selville edellä mainittujen osa-alueiden prosenttiosuudet ja niiden välinen hierarkia. Tulosten mukaan opettajan antama kirjallinen palaute on Hylandin teorian valossa hyvin epätasapainoista, sillä eniten kommentoitu osa-alue, eli kielirakenteet, kattoi yli 80 prosenttia kaikesta annetusta palautteesta. Tulokset nostavat esiin monia kysymyksiä. Ensinnäkin on mielenkiintoista pohtia, mistä tämä epätasapaino johtuu. Toisekseen on olennaista kyseenalaistaa tällaisen rakennekeskeisen kielinäkemyksen mielekkyys ja hyödyllisyys ja täten on myös tärkeätä tarkastella mahdollisia muita painotuksia vieraankielen kirjoittamisen opetuksessa.
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Konttinen, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-26T07:11:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-26T07:11:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Kirjoittaminen on olennainen osa vieraan kielen taitoa ja kirjoitustaitoja arvostetaan\r\nkaikilla koulutuksen asteilla sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella\r\nmink\u00e4laista palautetta vieraan kielen oppijat saavat, sill\u00e4 opettajan palautteella on\r\neitt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 suuri merkitys oppijan taitojen kehittymisess\u00e4. Aikaisemmat tutkimukset ovat\r\nuseimmiten keskittyneet ideaaliin opettajan antamaan kirjalliseen palautteeseen sen sijaan,\r\nett\u00e4 olisi selvitetty millaista palautetta opettajat todellisuudessa antavat. T\u00e4ll\u00e4\r\ntutkimuksella pyrittiin nimenomaan p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n perille t\u00e4m\u00e4n palautteenantamisen\r\nmuodon nykytilasta, jotta sit\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 realistiselta pohjalta. Hyland (2003: 3-18)\r\ntarjosi tutkimukselle teoreettisen pohjan esittelem\u00e4ll\u00e4 kuusi olennaista kirjoittamisen osaaluetta,\r\njoiden mukaan tutkimuksen aineiston opettajan kirjallinen palaute jaoteltiin.\r\nN\u00e4m\u00e4 kuusi osa-aluetta olivat; kielirakenteet, tekstifunktiot, luova ilmaisu,\r\nkirjoitusprosessi, sis\u00e4lt\u00f6 sek\u00e4 genre. Aineisto koostui 30 suomalaisen lukiolaisen englannin\r\nkielen kirjoitelmista, joissa oli mukana heid\u00e4n opettajansa antama kirjallinen palaute.\r\nHylandin teorian mukaisesti jaoteltu aineisto k\u00e4siteltiin kvantitatiivisesti, jotta saatiin\r\nselville edell\u00e4 mainittujen osa-alueiden prosenttiosuudet ja niiden v\u00e4linen hierarkia.\r\nTulosten mukaan opettajan antama kirjallinen palaute on Hylandin teorian valossa hyvin\r\nep\u00e4tasapainoista, sill\u00e4 eniten kommentoitu osa-alue, eli kielirakenteet, kattoi yli 80\r\nprosenttia kaikesta annetusta palautteesta. Tulokset nostavat esiin monia kysymyksi\u00e4.\r\nEnsinn\u00e4kin on mielenkiintoista pohtia, mist\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ep\u00e4tasapaino johtuu. Toisekseen on\r\nolennaista kyseenalaistaa t\u00e4llaisen rakennekeskeisen kielin\u00e4kemyksen mielekkyys ja\r\nhy\u00f6dyllisyys ja t\u00e4ten on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 tarkastella mahdollisia muita painotuksia\r\nvieraankielen kirjoittamisen opetuksessa.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-26T07:11:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nMiia_Konttinen.pdf: 163595 bytes, checksum: 274b447903368442ffccd7ade1db2054 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-26T07:11:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nMiia_Konttinen.pdf: 163595 bytes, checksum: 274b447903368442ffccd7ade1db2054 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The reality of teacher written feedback : A quantitative study", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905261631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20117
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/647a28de-b383-4708-8a79-e9b3ce935c4e\/download","text":"Miia_Konttinen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Konttinen, Miia The reality of teacher written feedback : A quantitative study English Englannin kieli
title The reality of teacher written feedback : A quantitative study
title_full The reality of teacher written feedback : A quantitative study
title_fullStr The reality of teacher written feedback : A quantitative study The reality of teacher written feedback : A quantitative study
title_full_unstemmed The reality of teacher written feedback : A quantitative study The reality of teacher written feedback : A quantitative study
title_short The reality of teacher written feedback
title_sort reality of teacher written feedback a quantitative study
title_sub A quantitative study
title_txtP The reality of teacher written feedback : A quantitative study
topic English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20117 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905261631
work_keys_str_mv AT konttinenmiia realityofteacherwrittenfeedbackaquantitativestudy AT konttinenmiia therealityofteacherwrittenfeedbackaquantitativestudy