Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not representations of Ireland in tourism web sites

 Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 % irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan tietty kuva kohdemaasta ja sen kultt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttä, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20116
_version_ 1826225813110915072
author Määttä, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Määttä, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Määttä, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Määttä, Veera
datasource_str_mv jyx
description  Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 % irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan tietty kuva kohdemaasta ja sen kulttuurista. Matkailua edistävissä esitteissä, oppaissa ja WWW-sivuilla korostetaan tiettyjä asioita kun taas toiset asiat jätetään mainitsematta. Yleinen mainontastrategia on esittää kohdemaa mahdollisimman eksoottisena ja erilaisena kuin potentiaalisen asiakkaan oma kotimaa, jolloin korostetaan kohdemaan erikoisempia piirteitä. Kohteeseen liittyvien stereotypioiden hyödyntäminen on myös yleistä matkailumainonnassa. Tässä työssä tutkittiin viittä irlantilaista WWW-sivustoa, jotka esittelevät Irlantia potentiaalisille matkailijoille. Niiden käyttämä kieli vastaa hyvin matkailumainonnassa yleisesti käytettyä diskurssia. Analysoitaviksi valituilla verkkosivuilla oli yhteensä 154 062 sanaa, joiden joukosta tutkittiin yleisimmin käytettyjä sanoja ja analysoitiin syitä niiden käyttöön. Tulokset olivat osin odotettavia ja osin yllätyksellisiä. Pääosin kieli oli tavanomaista, kun taas esimerkiksi jotkut Irlantiin kiinteästi liitetyt käsitteet, kuten neliapila, Riverdance ja Guinness, esiintyivät teksteissä vähän tai eivät ollenkaan. Adjektiivien ja verbien käyttö oli teksteissä tavanomaista: kummassakaan sanaluokassa ei juuri noussut esille tavanomaisista sanoista (esim. great; is, can, has) poikkeavia sanoja. Tuloksien perusteella Irlannin matkailusivustojen yleisimmin käytetty sana odotettavissa olevien sanojen (esim. the, and, of, ireland) jälkeen on festival mikä voi selittyä irlantilaisten festivaalien suurella määrällä ja niiden merkityksellä matkailijoiden matkakohteen valinnassa. Tuloksien perusteella Irlantiin suuntautuvaa matkailua edistävillä WWW-sivustoilla käytetty kieli on ennemminkin tavanomaista kuin yllätyksellistä. Tutkimuksen antamia tuloksia voidaan hyödyntää matkailusivustoja suunnitellessa tai kansallista identiteettiä tutkittaessa. Laajempaa lisätutkimusta kuitenkin tarvittaisiin, jotta tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Vertaileva tutkimus irlantilaisten ja ulkomaalaisten Irlantia matkailukohteena markkinoivien verkkosivujen välillä antaisi tietoa myös siitä, eroavatko irlantilaisten ja ulkomaalaisten kuvaukset Irlannista toisistaan.  
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-26T07:09:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-26T07:09:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Matkailu on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 elinkeinoel\u00e4m\u00e4ss\u00e4, my\u00f6s Irlannissa: kaikkiaan 5 %\r\nirlantilaisista ty\u00f6skenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yh\u00e4 enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin\r\nmatkailun edist\u00e4miseen k\u00e4ytetty v\u00e4yl\u00e4. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan\r\ntietty kuva kohdemaasta ja sen kulttuurista. Matkailua edist\u00e4viss\u00e4 esitteiss\u00e4, oppaissa ja\r\nWWW-sivuilla korostetaan tiettyj\u00e4 asioita kun taas toiset asiat j\u00e4tet\u00e4\u00e4n mainitsematta.\r\nYleinen mainontastrategia on esitt\u00e4\u00e4 kohdemaa mahdollisimman eksoottisena ja erilaisena\r\nkuin potentiaalisen asiakkaan oma kotimaa, jolloin korostetaan kohdemaan erikoisempia\r\npiirteit\u00e4. Kohteeseen liittyvien stereotypioiden hy\u00f6dynt\u00e4minen on my\u00f6s yleist\u00e4\r\nmatkailumainonnassa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin viitt\u00e4 irlantilaista WWW-sivustoa, jotka esittelev\u00e4t Irlantia\r\npotentiaalisille matkailijoille. Niiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli vastaa hyvin matkailumainonnassa\r\nyleisesti k\u00e4ytetty\u00e4 diskurssia. Analysoitaviksi valituilla verkkosivuilla oli yhteens\u00e4 154 062\r\nsanaa, joiden joukosta tutkittiin yleisimmin k\u00e4ytettyj\u00e4 sanoja ja analysoitiin syit\u00e4 niiden\r\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tulokset olivat osin odotettavia ja osin yll\u00e4tyksellisi\u00e4. P\u00e4\u00e4osin kieli oli\r\ntavanomaista, kun taas esimerkiksi jotkut Irlantiin kiinte\u00e4sti liitetyt k\u00e4sitteet, kuten neliapila,\r\nRiverdance ja Guinness, esiintyiv\u00e4t teksteiss\u00e4 v\u00e4h\u00e4n tai eiv\u00e4t ollenkaan. Adjektiivien ja\r\nverbien k\u00e4ytt\u00f6 oli teksteiss\u00e4 tavanomaista: kummassakaan sanaluokassa ei juuri noussut esille\r\ntavanomaisista sanoista (esim. great; is, can, has) poikkeavia sanoja. Tuloksien perusteella\r\nIrlannin matkailusivustojen yleisimmin k\u00e4ytetty sana odotettavissa olevien sanojen (esim. the,\r\nand, of, ireland) j\u00e4lkeen on festival mik\u00e4 voi selitty\u00e4 irlantilaisten festivaalien suurella\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ja niiden merkityksell\u00e4 matkailijoiden matkakohteen valinnassa. Tuloksien\r\nperusteella Irlantiin suuntautuvaa matkailua edist\u00e4vill\u00e4 WWW-sivustoilla k\u00e4ytetty kieli on\r\nennemminkin tavanomaista kuin yll\u00e4tyksellist\u00e4.\r\nTutkimuksen antamia tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 matkailusivustoja suunnitellessa tai\r\nkansallista identiteetti\u00e4 tutkittaessa. Laajempaa lis\u00e4tutkimusta kuitenkin tarvittaisiin, jotta\r\ntulokset olisivat paremmin yleistett\u00e4viss\u00e4. Vertaileva tutkimus irlantilaisten ja ulkomaalaisten\r\nIrlantia matkailukohteena markkinoivien verkkosivujen v\u00e4lill\u00e4 antaisi tietoa my\u00f6s siit\u00e4,\r\neroavatko irlantilaisten ja ulkomaalaisten kuvaukset Irlannista toisistaan.\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-26T07:09:25Z\nNo. of bitstreams: 2\nVeera Mtt - BA thesis.pdf: 129098 bytes, checksum: f82c2e86e9f0cbcf9f1d5259e644ade2 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-26T07:09:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nVeera Mtt - BA thesis.pdf: 129098 bytes, checksum: f82c2e86e9f0cbcf9f1d5259e644ade2 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "websites", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ireland", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tourism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Travelling to the green island full of shamrocks and pubs \u2013 or not : representations of Ireland in tourism web sites", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905261630", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20116
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0f0365e-433a-44e5-87bc-aaa83a8e2b5a\/download","text":"Veera Mtt - BA thesis.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Määttä, Veera Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites websites Ireland tourism English Englannin kieli
title Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
title_full Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
title_fullStr Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
title_full_unstemmed Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
title_short Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not
title_sort travelling to the green island full of shamrocks and pubs or not representations of ireland in tourism web sites
title_sub representations of Ireland in tourism web sites
title_txtP Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not : representations of Ireland in tourism web sites
topic websites Ireland tourism English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Ireland tourism websites
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905261630
work_keys_str_mv AT määttäveera travellingtothegreenislandfullofshamrocksandpubsornotrepresentationsofirelandintouri