Travelling to the green island full of shamrocks and pubs – or not representations of Ireland in tourism web sites

 Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 % irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan tietty kuva kohdemaasta ja sen kultt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Määttä, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20116
Description
Summary: Matkailu on merkittävä tekijä elinkeinoelämässä, myös Irlannissa: kaikkiaan 5 % irlantilaisista työskenteli vuonna 2007 matkailualalla. Internet on yhä enenevässä määrin matkailun edistämiseen käytetty väylä. Matkailun kieli on oma diskurssinsa, jossa luodaan tietty kuva kohdemaasta ja sen kulttuurista. Matkailua edistävissä esitteissä, oppaissa ja WWW-sivuilla korostetaan tiettyjä asioita kun taas toiset asiat jätetään mainitsematta. Yleinen mainontastrategia on esittää kohdemaa mahdollisimman eksoottisena ja erilaisena kuin potentiaalisen asiakkaan oma kotimaa, jolloin korostetaan kohdemaan erikoisempia piirteitä. Kohteeseen liittyvien stereotypioiden hyödyntäminen on myös yleistä matkailumainonnassa. Tässä työssä tutkittiin viittä irlantilaista WWW-sivustoa, jotka esittelevät Irlantia potentiaalisille matkailijoille. Niiden käyttämä kieli vastaa hyvin matkailumainonnassa yleisesti käytettyä diskurssia. Analysoitaviksi valituilla verkkosivuilla oli yhteensä 154 062 sanaa, joiden joukosta tutkittiin yleisimmin käytettyjä sanoja ja analysoitiin syitä niiden käyttöön. Tulokset olivat osin odotettavia ja osin yllätyksellisiä. Pääosin kieli oli tavanomaista, kun taas esimerkiksi jotkut Irlantiin kiinteästi liitetyt käsitteet, kuten neliapila, Riverdance ja Guinness, esiintyivät teksteissä vähän tai eivät ollenkaan. Adjektiivien ja verbien käyttö oli teksteissä tavanomaista: kummassakaan sanaluokassa ei juuri noussut esille tavanomaisista sanoista (esim. great; is, can, has) poikkeavia sanoja. Tuloksien perusteella Irlannin matkailusivustojen yleisimmin käytetty sana odotettavissa olevien sanojen (esim. the, and, of, ireland) jälkeen on festival mikä voi selittyä irlantilaisten festivaalien suurella määrällä ja niiden merkityksellä matkailijoiden matkakohteen valinnassa. Tuloksien perusteella Irlantiin suuntautuvaa matkailua edistävillä WWW-sivustoilla käytetty kieli on ennemminkin tavanomaista kuin yllätyksellistä. Tutkimuksen antamia tuloksia voidaan hyödyntää matkailusivustoja suunnitellessa tai kansallista identiteettiä tutkittaessa. Laajempaa lisätutkimusta kuitenkin tarvittaisiin, jotta tulokset olisivat paremmin yleistettävissä. Vertaileva tutkimus irlantilaisten ja ulkomaalaisten Irlantia matkailukohteena markkinoivien verkkosivujen välillä antaisi tietoa myös siitä, eroavatko irlantilaisten ja ulkomaalaisten kuvaukset Irlannista toisistaan.