Discourse between teacher and student The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema

 Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida luokkansa ja yksittäisten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa vallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymystä tarkasteltiin fiktiivisten lähteiden kautta, ja aineistona käytettiin kolmea erilaista datanäytettä,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokkonen, Tiia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20107
_version_ 1826225813670854656
author Kokkonen, Tiia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokkonen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokkonen, Tiia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokkonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description  Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida luokkansa ja yksittäisten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa vallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymystä tarkasteltiin fiktiivisten lähteiden kautta, ja aineistona käytettiin kolmea erilaista datanäytettä, jotka oli julkaistu eri vuosikymmeninä: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla, Dangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of Phoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa käytettyä dataa käytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimmäistä kertaa kyseessä olevan tutkimuskysymyksen analysoimiseen. Jokaisesta datanäytteestä otettiin kattava määrä esimerkkejä opettajan ja oppilaan välisistä kommunikaatioista. Näitä esimerkkejä analysoitiin ja tuloksia vertailtiin keskenään. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat suhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja minkälaisia vaikutuksia tällä oli oppimisen mielekkyyteen sekä oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli myös vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli kanssaopiskelija eikä koulutettu opettaja. Vertailua tehtäessä kiinnitettiin huomiota eritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datanäytteistä löytyi. Analyysissa selvisi, että opettajan käyttämällä äänensävyllä oli erittäin suuri rooli oppimisen mielekkyyteen. Kylmä ja pistävä ääni ei herättänyt oppilaissa halua suurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. Tämän lisäksi puheen sisältö vaikutti oppimisessa käytettyyn vuorovaikutukseen, sillä oppilaita alentavasti puhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selkeästi pienempi merkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan kannustavia. Huomioitavaa oli myös, että vertaisryhmän antama opetus vaikutti oppimisilmapiiriin myönteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heitä opetti. Analyysia olisi ollut mahdollisuus selvittää pidemmällekin vaihtelemalla datanäytteitä, ottamalla enemmän esimerkkejä jokaisesta näytteestä ja käyttämällä useampia lähteitä. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi käyttää tämän opettajan kommunikoinnin tärkeyden tutkimiseen tässä analyysissa käytettyjen datanäytteiden lisäksi.   
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokkonen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-25T09:23:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-25T09:23:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida\r\nluokkansa ja yksitt\u00e4isten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa\r\nvallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymyst\u00e4 tarkasteltiin fiktiivisten l\u00e4hteiden kautta,\r\nja aineistona k\u00e4ytettiin kolmea erilaista datan\u00e4ytett\u00e4, jotka oli julkaistu eri\r\nvuosikymmenin\u00e4: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla,\r\nDangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of\r\nPhoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa k\u00e4ytetty\u00e4\r\ndataa k\u00e4ytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa kyseess\u00e4 olevan\r\ntutkimuskysymyksen analysoimiseen.\r\nJokaisesta datan\u00e4ytteest\u00e4 otettiin kattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 esimerkkej\u00e4 opettajan ja\r\noppilaan v\u00e4lisist\u00e4 kommunikaatioista. N\u00e4it\u00e4 esimerkkej\u00e4 analysoitiin ja tuloksia\r\nvertailtiin kesken\u00e4\u00e4n. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat\r\nsuhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja mink\u00e4laisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 oli\r\noppimisen mielekkyyteen sek\u00e4 oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli\r\nmy\u00f6s vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli\r\nkanssaopiskelija eik\u00e4 koulutettu opettaja. Vertailua teht\u00e4ess\u00e4 kiinnitettiin huomiota\r\neritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datan\u00e4ytteist\u00e4 l\u00f6ytyi.\r\nAnalyysissa selvisi, ett\u00e4 opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 \u00e4\u00e4nens\u00e4vyll\u00e4 oli eritt\u00e4in suuri\r\nrooli oppimisen mielekkyyteen. Kylm\u00e4 ja pist\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4ni ei her\u00e4tt\u00e4nyt oppilaissa halua\r\nsuurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi puheen sis\u00e4lt\u00f6\r\nvaikutti oppimisessa k\u00e4ytettyyn vuorovaikutukseen, sill\u00e4 oppilaita alentavasti\r\npuhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selke\u00e4sti pienempi\r\nmerkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan\r\nkannustavia. Huomioitavaa oli my\u00f6s, ett\u00e4 vertaisryhm\u00e4n antama opetus vaikutti\r\noppimisilmapiiriin my\u00f6nteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heit\u00e4\r\nopetti.\r\nAnalyysia olisi ollut mahdollisuus selvitt\u00e4\u00e4 pidemm\u00e4llekin vaihtelemalla\r\ndatan\u00e4ytteit\u00e4, ottamalla enemm\u00e4n esimerkkej\u00e4 jokaisesta n\u00e4ytteest\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\r\nuseampia l\u00e4hteit\u00e4. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi\r\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n opettajan kommunikoinnin t\u00e4rkeyden tutkimiseen t\u00e4ss\u00e4 analyysissa\r\nk\u00e4ytettyjen datan\u00e4ytteiden lis\u00e4ksi.\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-25T09:23:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nkokkonen_tiia.pdf: 100012 bytes, checksum: 002730df8971c45604f41fc951491fd0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-25T09:23:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nkokkonen_tiia.pdf: 100012 bytes, checksum: 002730df8971c45604f41fc951491fd0 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Classroom discourse", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905251624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20107
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/673baccd-a701-4fd9-aced-f74acedc8bcc\/download","text":"kokkonen_tiia.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokkonen, Tiia Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema English teaching English learning Classroom discourse English Englannin kieli
title Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_full Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_fullStr Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_full_unstemmed Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_short Discourse between teacher and student
title_sort discourse between teacher and student the effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_sub The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
title_txtP Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
topic English teaching English learning Classroom discourse English Englannin kieli
topic_facet Classroom discourse Englannin kieli English English learning English teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905251624
work_keys_str_mv AT kokkonentiia discoursebetweenteacherandstudenttheeffectofteachersstyleofcommunicationonlearninge