Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden ja -
opettajien näkemyksiä ammattikorkeakoulujen englannin kielen opetuksen tasosta ja onko
siinä mahdollisesti puutteita. Tutkielmassa oli myös oleellista selvittää, miten
ammattikorkeakouluopiskelijat suhtautuvat englannin kielen opetukseen ja minkälaista
hyötyä he kokevat saavansa opetuksesta tulevaisuutta varten. Aikaisempi tutkimus
ammattikorkeakoulujen kielten opetuksesta ja oppimisesta on lähinnä keskittynyt tutkimaan
tehokkuutta kielen oppimisessa ja kansainvälisyyttä oppimisen tavoitteena.
Tutkimusta varten haastattelin kahta opettajaa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja
kahtatoista opiskelijaa eri ammattikorkeakouluista ympäri Suomea. Suurin osa opiskelijoista
oli Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Tuloksia arvioin vertailemalla niitä toisiinsa ja
etsimällä niistä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Tulokset osoittivat, että
ammattikorkeakoulujen englannin kielen opetuksen suunnittelu on vaikeaa, sillä oppilaat
ovat eritasoisia ja tämän takia opetus ei välttämättä kykene vastaamaan kaikkien oppilaiden
tarpeita.
|