Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland Teachers view

 Kielitaidon arviointi on oleellinen osa kielenopetusta. Kieli ja kielitaito koostuvat erilaisista osista; kirjallisesta ja suullisesta taidosta sekä kuuntelun ymmärtämisestä. Jokainen näistä osa-alueista vaatii omanlaisensa opetustavat sekä arviointiasteikot tasapuolisen ja pysyvän arvioinnin ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riihimäki, Johanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20104
_version_ 1828193216457867264
author Riihimäki, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riihimäki, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riihimäki, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riihimäki, Johanna
datasource_str_mv jyx
description  Kielitaidon arviointi on oleellinen osa kielenopetusta. Kieli ja kielitaito koostuvat erilaisista osista; kirjallisesta ja suullisesta taidosta sekä kuuntelun ymmärtämisestä. Jokainen näistä osa-alueista vaatii omanlaisensa opetustavat sekä arviointiasteikot tasapuolisen ja pysyvän arvioinnin mahdollistamiseksi. Suullisen kielitaidon arviointi vaatii erityisesti aikaa sekä nopeaa reagointia opettajan puolelta, sillä mikäli tilannetta ei nauhoiteta, voi opettaja arvioida vain yhtä suoritusta kerrallaan. Erityisen hankalaa suullisen kielitaidon arviointi on normaalissa luokkahuonetilanteessa, jossa paikalla on useita oppilaita. Tämä tutkimus keskittyi tutkimaan suullisen kielitaidon arviointia englanninkielen oppitunneilla lukiotasolla. Tutkimukseen käytettiin materiaalina nettikyselyä johon vastasi 32 lukion englanninkielen opettajaa eri puolelta Suomea. Kysely koostui monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Kyselyssä kartoitettiin opettajien mielipiteitä suullisen kielitaidon arvioinnista englanninkielessä sekä sitä, mihin opettajat eniten keskittyvät arvioidessaan suullista kielitaitoa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa opettajista kokee suullisen kielitaidon arvioinnin hankalaksi lähinnä ajan puutteen aiheuttamien ongelmien takia. Vastauksista kävi myös ilmi, ettei opettajilla ole yhtenäistä ohjeistusta suullisen kielitaidon arvioinnista, sillä vastaukset esimerkiksi siitä, kuinka usein opettajat sanoivat arvioivansa suullista kielitaitoa, vaihtelivat paljon. Eniten opettajat vastasivat keskittyvänsä arvioinnissa ääntämiseen, sanastoon, sisältöön ja keskustelutaitoihin. Näitä on suhteellisen helppo arvioida lyhyistäkin puheenvuoroista (keskustelutaitoihin liittyi esim. aloitteellisuus). Toivottavasti lisätutkimuksen avulla pystyttäisiin kehittelemään keinoja, joilla yhtenäistettäisiin ja helpotettaisiin suullisen kielitaidon arviointia englanninkielessä. Tämä olisi tärkeää, sillä suullinen kielitaito on iso osa kielitaitoa, oppilaat kokevat sen tärkeäksi ja nykyisin opettajilla ei näytä olevan selkeitä, yhdenmukaisia arviointimenetelmiä, mikä taas johtaa eriävään opetukseen. 
first_indexed 2024-09-11T08:51:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihim\u00e4ki, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-25T09:11:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-25T09:11:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Kielitaidon arviointi on oleellinen osa kielenopetusta. Kieli ja kielitaito koostuvat erilaisista\r\nosista; kirjallisesta ja suullisesta taidosta sek\u00e4 kuuntelun ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4. Jokainen n\u00e4ist\u00e4\r\nosa-alueista vaatii omanlaisensa opetustavat sek\u00e4 arviointiasteikot tasapuolisen ja pysyv\u00e4n\r\narvioinnin mahdollistamiseksi. Suullisen kielitaidon arviointi vaatii erityisesti aikaa sek\u00e4\r\nnopeaa reagointia opettajan puolelta, sill\u00e4 mik\u00e4li tilannetta ei nauhoiteta, voi opettaja arvioida\r\nvain yht\u00e4 suoritusta kerrallaan. Erityisen hankalaa suullisen kielitaidon arviointi on\r\nnormaalissa luokkahuonetilanteessa, jossa paikalla on useita oppilaita. T\u00e4m\u00e4 tutkimus\r\nkeskittyi tutkimaan suullisen kielitaidon arviointia englanninkielen oppitunneilla lukiotasolla.\r\nTutkimukseen k\u00e4ytettiin materiaalina nettikysely\u00e4 johon vastasi 32 lukion englanninkielen\r\nopettajaa eri puolelta Suomea. Kysely koostui monivalintakysymyksist\u00e4 sek\u00e4 kahdesta\r\navoimesta kysymyksest\u00e4. Kyselyss\u00e4 kartoitettiin opettajien mielipiteit\u00e4 suullisen kielitaidon\r\narvioinnista englanninkieless\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, mihin opettajat eniten keskittyv\u00e4t arvioidessaan\r\nsuullista kielitaitoa.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 suurin osa opettajista kokee suullisen kielitaidon arvioinnin\r\nhankalaksi l\u00e4hinn\u00e4 ajan puutteen aiheuttamien ongelmien takia. Vastauksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi,\r\nettei opettajilla ole yhten\u00e4ist\u00e4 ohjeistusta suullisen kielitaidon arvioinnista, sill\u00e4 vastaukset\r\nesimerkiksi siit\u00e4, kuinka usein opettajat sanoivat arvioivansa suullista kielitaitoa, vaihtelivat\r\npaljon. Eniten opettajat vastasivat keskittyv\u00e4ns\u00e4 arvioinnissa \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen, sanastoon,\r\nsis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja keskustelutaitoihin. N\u00e4it\u00e4 on suhteellisen helppo arvioida lyhyist\u00e4kin\r\npuheenvuoroista (keskustelutaitoihin liittyi esim. aloitteellisuus).\r\nToivottavasti lis\u00e4tutkimuksen avulla pystytt\u00e4isiin kehittelem\u00e4\u00e4n keinoja, joilla\r\nyhten\u00e4istett\u00e4isiin ja helpotettaisiin suullisen kielitaidon arviointia englanninkieless\u00e4. T\u00e4m\u00e4\r\nolisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 suullinen kielitaito on iso osa kielitaitoa, oppilaat kokevat sen t\u00e4rke\u00e4ksi ja\r\nnykyisin opettajilla ei n\u00e4yt\u00e4 olevan selkeit\u00e4, yhdenmukaisia arviointimenetelmi\u00e4, mik\u00e4 taas\r\njohtaa eri\u00e4v\u00e4\u00e4n opetukseen.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-25T09:11:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nriihimaki_johanna.pdf: 140604 bytes, checksum: 1e913dc63437d204d8261ea089841b56 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-25T09:11:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nriihimaki_johanna.pdf: 140604 bytes, checksum: 1e913dc63437d204d8261ea089841b56 (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oral skills", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905251621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20104
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:14Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc4ba2c3-d99b-46db-b759-4feac0341b0e\/download","text":"riihimaki_johanna.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihimäki, Johanna Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view assessment Oral skills English Englannin kieli
title Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view
title_full Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view
title_fullStr Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view
title_full_unstemmed Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view
title_short Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland
title_sort assessment of oral skills in upper secondary schools in finland teachers view
title_sub Teachers view
title_txtP Assessment of oral skills in upper secondary schools in Finland : Teachers view
topic assessment Oral skills English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Oral skills assessment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905251621
work_keys_str_mv AT riihimäkijohanna assessmentoforalskillsinuppersecondaryschoolsinfinlandteachersview