Drama education in English teaching A study of drama activities in English language schoolbooks

 Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille, jotka eivät ole draamaa opiskelle...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Savela, Jarmo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20103
_version_ 1826225813669806080
author Savela, Jarmo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savela, Jarmo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savela, Jarmo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savela, Jarmo
datasource_str_mv jyx
description  Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille, jotka eivät ole draamaa opiskelleet. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli siksi tuoda esiin draamakasvatuksen hyötyjä englannin opetuksessa opettajille, mutta enimmäkseen tutkia mitä nykyiset draamalliset tehtävät englannin oppikirjoissa pitävät sisällään. Draamaa ja draamakasvatusta on tutkittu laajalti, mutta itse draamatehtäviä ei ole suurennuslasin alle laitettu. Englannin kieli on hyvin laaja alue tutkittavaksi. Tästä syystä tämä tutkimus pyrki kattamaan kaiken, mitä draamatehtävät voivat englannin kielen opettamiseen ja oppimiseen tuoda. Tutkimus koostui deskriptiivisestä analyysista, jolla tutkittiin englannin kielen lukion oppikirjojen yhdestä sarjasta kolmea kurssikirjaa. Tutkimuksessa otettiin selvää mitä kirjojen sisältämät draamalliset tehtävät opettivat kielen alueella, mitä muita asioita ne opettivat, millä tavoilla ne edistivät opetusta ja oliko niissä jotain parannettavaa. Tulokset osoittivat, että tehtävät opettivat enimmäkseen yleisesti kommunikaatiota, mutta paikoin myös tarkemmin jotain kommunikaation osaa. Vähemmän niissä opetettiin sosiaalisia taitoja ja kulttuurintuntemusta eikä kielioppia opetettu draaman avulla lainkaan. Oppimisen apuna hyödynnettiin oppilaiden mielikuvitusta, improvisaatiotaitoja, lauseiden toistamista, oikean elämän tilanteita ja roolissa olemista. Tutkimus osoitti kuitenkin, että roolissa työskentelyä oli suhteellisen vähän ja minkäänlaiseen keskusteluun tehtävästä opitusta ei kehotettu työskentelyn jälkeen. Lisätutkimusta kaivataan saadakseen parempi kuva kaikista draamatehtävistä englannin kielen oppikirjoissa sekä itse draamatehtävien saralla opetuskokeiluna parannettuina tehtävinä. Myös englannin oppikirjojen tekijöinä tulisi olla enemmän draamakasvatuksen opettajia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin ja muiden kielten opetuksessa. Draamatehtävät tuovat uuden metodin ja kiinnostavaa vaihtelua opettajille sekä oppilaille, vaikka draamaa ei itse ole opiskellut. 
first_indexed 2012-12-06T00:00:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savela, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-25T09:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-25T09:07:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monia\r\nhy\u00f6dyllisi\u00e4 tapoja sek\u00e4 oppilaille ett\u00e4 opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, ett\u00e4\r\ndraamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille,\r\njotka eiv\u00e4t ole draamaa opiskelleet. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli siksi tuoda esiin\r\ndraamakasvatuksen hy\u00f6tyj\u00e4 englannin opetuksessa opettajille, mutta enimm\u00e4kseen tutkia mit\u00e4\r\nnykyiset draamalliset teht\u00e4v\u00e4t englannin oppikirjoissa pit\u00e4v\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Draamaa ja\r\ndraamakasvatusta on tutkittu laajalti, mutta itse draamateht\u00e4vi\u00e4 ei ole suurennuslasin alle\r\nlaitettu.\r\nEnglannin kieli on hyvin laaja alue tutkittavaksi. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrki kattamaan\r\nkaiken, mit\u00e4 draamateht\u00e4v\u00e4t voivat englannin kielen opettamiseen ja oppimiseen tuoda.\r\nTutkimus koostui deskriptiivisest\u00e4 analyysista, jolla tutkittiin englannin kielen lukion\r\noppikirjojen yhdest\u00e4 sarjasta kolmea kurssikirjaa. Tutkimuksessa otettiin selv\u00e4\u00e4 mit\u00e4 kirjojen\r\nsis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t draamalliset teht\u00e4v\u00e4t opettivat kielen alueella, mit\u00e4 muita asioita ne opettivat, mill\u00e4\r\ntavoilla ne edistiv\u00e4t opetusta ja oliko niiss\u00e4 jotain parannettavaa.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t opettivat enimm\u00e4kseen yleisesti kommunikaatiota, mutta\r\npaikoin my\u00f6s tarkemmin jotain kommunikaation osaa. V\u00e4hemm\u00e4n niiss\u00e4 opetettiin sosiaalisia\r\ntaitoja ja kulttuurintuntemusta eik\u00e4 kielioppia opetettu draaman avulla lainkaan. Oppimisen\r\napuna hy\u00f6dynnettiin oppilaiden mielikuvitusta, improvisaatiotaitoja, lauseiden toistamista,\r\noikean el\u00e4m\u00e4n tilanteita ja roolissa olemista. Tutkimus osoitti kuitenkin, ett\u00e4 roolissa\r\nty\u00f6skentely\u00e4 oli suhteellisen v\u00e4h\u00e4n ja mink\u00e4\u00e4nlaiseen keskusteluun teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 opitusta ei\r\nkehotettu ty\u00f6skentelyn j\u00e4lkeen. Lis\u00e4tutkimusta kaivataan saadakseen parempi kuva kaikista\r\ndraamateht\u00e4vist\u00e4 englannin kielen oppikirjoissa sek\u00e4 itse draamateht\u00e4vien saralla\r\nopetuskokeiluna parannettuina teht\u00e4vin\u00e4. My\u00f6s englannin oppikirjojen tekij\u00f6in\u00e4 tulisi olla\r\nenemm\u00e4n draamakasvatuksen opettajia.\r\nTutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 englannin ja muiden kielten opetuksessa.\r\nDraamateht\u00e4v\u00e4t tuovat uuden metodin ja kiinnostavaa vaihtelua opettajille sek\u00e4 oppilaille,\r\nvaikka draamaa ei itse ole opiskellut.\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-25T09:07:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nsavela_jarmo.pdf: 149976 bytes, checksum: b6bd1868f9e885ee1cc5bd31e4c389bb (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-25T09:07:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nsavela_jarmo.pdf: 149976 bytes, checksum: b6bd1868f9e885ee1cc5bd31e4c389bb (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teaching", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drama in education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905251619", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20103
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8764dfc2-cd54-40f6-b33e-836b7fc81c56\/download","text":"savela_jarmo.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savela, Jarmo Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks English teaching drama in education English Englannin kieli
title Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
title_full Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
title_fullStr Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
title_full_unstemmed Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
title_short Drama education in English teaching
title_sort drama education in english teaching a study of drama activities in english language schoolbooks
title_sub A study of drama activities in English language schoolbooks
title_txtP Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
topic English teaching drama in education English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English English teaching drama in education
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905251619
work_keys_str_mv AT savelajarmo dramaeducationinenglishteachingastudyofdramaactivitiesinenglishlanguageschoolbooks