Drama education in English teaching A study of drama activities in English language schoolbooks

 Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille, jotka eivät ole draamaa opiskelle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savela, Jarmo
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2009
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20103
Description
Summary: Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille, jotka eivät ole draamaa opiskelleet. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli siksi tuoda esiin draamakasvatuksen hyötyjä englannin opetuksessa opettajille, mutta enimmäkseen tutkia mitä nykyiset draamalliset tehtävät englannin oppikirjoissa pitävät sisällään. Draamaa ja draamakasvatusta on tutkittu laajalti, mutta itse draamatehtäviä ei ole suurennuslasin alle laitettu. Englannin kieli on hyvin laaja alue tutkittavaksi. Tästä syystä tämä tutkimus pyrki kattamaan kaiken, mitä draamatehtävät voivat englannin kielen opettamiseen ja oppimiseen tuoda. Tutkimus koostui deskriptiivisestä analyysista, jolla tutkittiin englannin kielen lukion oppikirjojen yhdestä sarjasta kolmea kurssikirjaa. Tutkimuksessa otettiin selvää mitä kirjojen sisältämät draamalliset tehtävät opettivat kielen alueella, mitä muita asioita ne opettivat, millä tavoilla ne edistivät opetusta ja oliko niissä jotain parannettavaa. Tulokset osoittivat, että tehtävät opettivat enimmäkseen yleisesti kommunikaatiota, mutta paikoin myös tarkemmin jotain kommunikaation osaa. Vähemmän niissä opetettiin sosiaalisia taitoja ja kulttuurintuntemusta eikä kielioppia opetettu draaman avulla lainkaan. Oppimisen apuna hyödynnettiin oppilaiden mielikuvitusta, improvisaatiotaitoja, lauseiden toistamista, oikean elämän tilanteita ja roolissa olemista. Tutkimus osoitti kuitenkin, että roolissa työskentelyä oli suhteellisen vähän ja minkäänlaiseen keskusteluun tehtävästä opitusta ei kehotettu työskentelyn jälkeen. Lisätutkimusta kaivataan saadakseen parempi kuva kaikista draamatehtävistä englannin kielen oppikirjoissa sekä itse draamatehtävien saralla opetuskokeiluna parannettuina tehtävinä. Myös englannin oppikirjojen tekijöinä tulisi olla enemmän draamakasvatuksen opettajia. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin ja muiden kielten opetuksessa. Draamatehtävät tuovat uuden metodin ja kiinnostavaa vaihtelua opettajille sekä oppilaille, vaikka draamaa ei itse ole opiskellut.