IT Service CMM soveltaminen pienen ja keskisuuren yrityksen IT-prosessien kehittämisessä

 Laakkonen, Ville Oskari Tietojärjestelmätieteen kandidaatin tutkielma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä suunnittelemattomasti kehittyneet toimintamallit eivät usein enää riitä yrityksen koon kasvaessa. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuden pe...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laakkonen, Ville
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20086
Kuvaus
Yhteenveto: Laakkonen, Ville Oskari Tietojärjestelmätieteen kandidaatin tutkielma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä suunnittelemattomasti kehittyneet toimintamallit eivät usein enää riitä yrityksen koon kasvaessa. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuden perusteella kuinka IT Service Capability Maturity model soveltuu PK-yrityksen IT-prosessien kehittämiseen. Tällä hetkellä ei ole olemassa selkeää vastausta siihen, missä kasvuvaiheessa yrityksen kannattaa aloittaa prosessin kehittäminen. IT-prosessien kehittäminen vaatii yritykseltä erityisesti pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista ennalta määritettyihin tavoitteisiin. Tutkielmassa havaittiin, että pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät IT-prosessien kehittämisestä suurten yritysten tavoin. PKyrityksen ei kuitenkaan kannata heti ottaa heti käyttöön kaikkia IT Service CMM viitekehyksessä esitettyjä toimintatapoja, vaan sen on valittava toimintatavoista liiketoimintaa parhaiten tukevat osa-alueet. Viitekehys tarjoaa viisiportaisen joustavan kehityspolun. Yrityksen noustessa viitekehyksessä määritellyille korkeammille kypsyystasoille sen tulisi kyetä toteuttamaan entistä suurempia, vaativampia ja monimutkaisempia asiakasprojekteja.