English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks

 Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa käytetään englannin kielen oppikirjoja, joissa tulee mukana m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tauriainen, Anniina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2009
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20082
_version_ 1826225819004960768
author Tauriainen, Anniina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tauriainen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tauriainen, Anniina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tauriainen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description  Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa käytetään englannin kielen oppikirjoja, joissa tulee mukana myös oppilaan CD. Tämä CD on tarkoitettu oppilaan itsenäiseen käyttöön tukemaan vieraan kielen opiskelua kotona. Koska CD:n käyttö on vielä uutta, ei sitä ole tutkittukaan. Aikaisemmat tutkimukset vieraan kielen kuuntelemisesta keskittyvät lähinnä luokkahuonetilanteisiin. Vain muutama aikaisempi tutkimus mainitsee lyhyesti itsenäisen kuuntelun tärkeydestä. Siksi onkin tärkeää tutkia, mikä rooli tällä oppilaan CD:llä on vieraan kielen opettamisessa. Koska opettajilla on paljon kokemusta erilaisista oppimisvälineistä, heitä voi pitää alan asiantuntijoina. Sen vuoksi tutkimus keskittyi opettajien näkemyksiin CD:n käytöstä ja tarkoituksesta. Kaiken kaikkiaan kahdeksan alakoulun englannin kielen opettajaa ympäri Keski-Suomea osallistui tutkimukseen. Heitä pyydettiin vastaamaan tammikuussa 2009 sähköpostilla lähetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sisälsi 11 kysymystä oppilaille jaettavasta CD:stä. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisesti ja tarkoituksena oli etsiä yhteneväisyyksiä CD:n käytössä sekä opettajien käsityksissä CD:n tarkoituksesta. Tutkimuksessa nousi esille, että CD:tä käytetään kahdella eri tavalla. Oppilaiden tuli joko vain kuunnella CD:tä tai sekä kuunnella että toistaa perässä. Opettajat kokivat, että CD:n tarkoituksena on auttaa oppilaita omaksumaan vierasta kieltä sekä antaa malli oikeasta lausumistavasta ja näin ollen opettaa oppilaita oikeaoppiseen lausumiseen. Tutkimuksessa nousi myös esiin, että CD:stä on ollut hyötyä opetuksessa. Opettajien mielestä oppilaiden suullinen viestintä on parantunut CD:n käyttöön oton jälkeen ja se on helpottanut oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden vieraan kielen opiskelemista. CD:llä siis selvästi on oma paikkansa vieraan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa nousi myös esiin, mitä ongelmia opettajat ovat kohdanneet CD:n käytön aikana. Nämä tulokset olivat kuitenkin tutkielman tarkoituksen kannalta epäoleellisia, koska ongelmat liittyivät lähinnä CD:n käytön valvomiseen tai CD:n säilytykseen. Ongelmista huolimatta opettajat suhtautuivat CD:n käyttöön todella positiivisesti ja pitivät sitä hyvänä lisänä oppimateriaaleihin. Opettajat raportoivat myös oppilaiden innostuksesta käyttää CD:tä, mikä osoittaa, että CD on myös oppilaille mieluinen. Tutkimustuloksia rajaa kuitenkin se, että kyselyyn osallistui vain kahdeksan opettajaa ja kyselyssä painopisteenä oli opettajien oma käsitys. Jotta saataisiin selville kuinka CD toimii käytännössä, tulisi seurata oppilaita ja heidän oppimisensa kehittymistä. Tämä tutkielma lähinnä osoitti sen, että CD:tä käytetään ja sillä on oma roolinsa vieraan kielen oppimisessa.    
first_indexed 2012-12-06T00:00:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tauriainen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2009-05-14T08:46:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2009-05-14T08:46:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2009", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20082", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00a0Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on k\u00e4ytetty pitk\u00e4\u00e4n apuv\u00e4linein\u00e4 erilaisia\r\n\u00e4\u00e4nitteit\u00e4. Kuitenkin vasta l\u00e4hiaikoina \u00e4\u00e4nitteit\u00e4 on alettu k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s luokkahuoneen\r\nulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n englannin kielen\r\noppikirjoja, joissa tulee mukana my\u00f6s oppilaan CD. T\u00e4m\u00e4 CD on tarkoitettu oppilaan\r\nitsen\u00e4iseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tukemaan vieraan kielen opiskelua kotona. Koska CD:n k\u00e4ytt\u00f6 on viel\u00e4\r\nuutta, ei sit\u00e4 ole tutkittukaan. Aikaisemmat tutkimukset vieraan kielen kuuntelemisesta\r\nkeskittyv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 luokkahuonetilanteisiin. Vain muutama aikaisempi tutkimus mainitsee\r\nlyhyesti itsen\u00e4isen kuuntelun t\u00e4rkeydest\u00e4. Siksi onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, mik\u00e4 rooli t\u00e4ll\u00e4 oppilaan\r\nCD:ll\u00e4 on vieraan kielen opettamisessa.\r\nKoska opettajilla on paljon kokemusta erilaisista oppimisv\u00e4lineist\u00e4, heit\u00e4 voi\r\npit\u00e4\u00e4 alan asiantuntijoina. Sen vuoksi tutkimus keskittyi opettajien n\u00e4kemyksiin CD:n\r\nk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja tarkoituksesta. Kaiken kaikkiaan kahdeksan alakoulun englannin kielen opettajaa\r\nymp\u00e4ri Keski-Suomea osallistui tutkimukseen. Heit\u00e4 pyydettiin vastaamaan tammikuussa\r\n2009 s\u00e4hk\u00f6postilla l\u00e4hetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sis\u00e4lsi 11 kysymyst\u00e4 oppilaille\r\njaettavasta CD:st\u00e4. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisesti ja tarkoituksena oli etsi\u00e4\r\nyhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 CD:n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 CD:n tarkoituksesta.\r\nTutkimuksessa nousi esille, ett\u00e4 CD:t\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kahdella eri tavalla. Oppilaiden\r\ntuli joko vain kuunnella CD:t\u00e4 tai sek\u00e4 kuunnella ett\u00e4 toistaa per\u00e4ss\u00e4. Opettajat kokivat, ett\u00e4\r\nCD:n tarkoituksena on auttaa oppilaita omaksumaan vierasta kielt\u00e4 sek\u00e4 antaa malli oikeasta\r\nlausumistavasta ja n\u00e4in ollen opettaa oppilaita oikeaoppiseen lausumiseen. Tutkimuksessa\r\nnousi my\u00f6s esiin, ett\u00e4 CD:st\u00e4 on ollut hy\u00f6ty\u00e4 opetuksessa. Opettajien mielest\u00e4 oppilaiden\r\nsuullinen viestint\u00e4 on parantunut CD:n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oton j\u00e4lkeen ja se on helpottanut\r\noppimisvaikeuksista k\u00e4rsivien oppilaiden vieraan kielen opiskelemista. CD:ll\u00e4 siis selv\u00e4sti on\r\noma paikkansa vieraan kielen opetuksessa.\r\nTutkimuksessa nousi my\u00f6s esiin, mit\u00e4 ongelmia opettajat ovat kohdanneet CD:n\r\nk\u00e4yt\u00f6n aikana. N\u00e4m\u00e4 tulokset olivat kuitenkin tutkielman tarkoituksen kannalta ep\u00e4oleellisia,\r\nkoska ongelmat liittyiv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 CD:n k\u00e4yt\u00f6n valvomiseen tai CD:n s\u00e4ilytykseen.\r\nOngelmista huolimatta opettajat suhtautuivat CD:n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n todella positiivisesti ja pitiv\u00e4t\r\nsit\u00e4 hyv\u00e4n\u00e4 lis\u00e4n\u00e4 oppimateriaaleihin. Opettajat raportoivat my\u00f6s oppilaiden innostuksesta\r\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 CD:t\u00e4, mik\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 CD on my\u00f6s oppilaille mieluinen. Tutkimustuloksia rajaa\r\nkuitenkin se, ett\u00e4 kyselyyn osallistui vain kahdeksan opettajaa ja kyselyss\u00e4 painopisteen\u00e4 oli\r\nopettajien oma k\u00e4sitys. Jotta saataisiin selville kuinka CD toimii k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4, tulisi seurata\r\noppilaita ja heid\u00e4n oppimisensa kehittymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkielma l\u00e4hinn\u00e4 osoitti sen, ett\u00e4 CD:t\u00e4\r\nk\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja sill\u00e4 on oma roolinsa vieraan kielen oppimisessa.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Katja Mantyla (kmantyla@cc.jyu.fi) on 2009-05-14T08:46:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nAnniina_Tauriainen_ProSeminar.pdf: 129389 bytes, checksum: 6d9851283a76e78f734eb4a133c92f5c (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2009-05-14T08:46:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nAnniina_Tauriainen_ProSeminar.pdf: 129389 bytes, checksum: 6d9851283a76e78f734eb4a133c92f5c (MD5)\nlicense.xml: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "recordings", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning materials", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "listening", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-200905141591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_20082
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2009-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2009
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bbe16a3-7b76-48cd-84b8-12514d84719f\/download","text":"Anniina_Tauriainen_ProSeminar.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2009
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tauriainen, Anniina English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks recordings learning materials listening second language learning English Englannin kieli
title English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
title_full English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
title_fullStr English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
title_full_unstemmed English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
title_short English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
title_sort english teachers perception of the purpose of a cd connected to english textbooks
title_txtP English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks
topic recordings learning materials listening second language learning English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English learning materials listening recordings second language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20082 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905141591
work_keys_str_mv AT tauriainenanniina englishteachersperceptionofthepurposeofacdconnectedtoenglishtextbooks